< Tilbake til oversikten

Det er ikke maten det står på

CocoNut sa for siden:

.....for meg. For jeg er egentlig ikke en storspiser, men det er godteri og bakevarer som er min last. Jeg er egentlig ikke noe glad i mat, jeg spiste heller en sjokolade enn et par skiver med brød, kunne egentlig ikke fordra brødmat. Hadde store problemer med å spise et sundt og variert kosthold fordi jeg var alltid matlei og ingenting fristet. Med snop derimot....akk ja sier jeg bare. Det er fremdeles det jeg sliter med, for jeg er matlei, til og med på lavkarbo som har så masse deilig mat, så har jeg liksom ikke lyst på. Jeg blir sulten fordi jeg venter med lengste med å lage noe å spise fordi jeg ikke har lyst på noe, og da frister det sånn å¨bare slenge i seg en bolle. Men jeg gjør det ikke, og det koster krefter. Etter jeg begyndte på lavkarbo kjenner jeg jo at kroppen ikke higer etter raske karbohydrater, men hjernen min gjør det. Har slitt med motivasjonen en stund nå og grunnen ligger i at jeg er matlei og syntes alt blir slitsomt og har ikke lyst på ditt og datt. Blir litt sprø av meg selv, særlig når jeg vet hvor enkelt det er å gå ned 1 kg i uka. Nå står jeg stille igjen, og det er kun min egen feil. Selv om jeg prøver så godt jeg kan, så klarer jeg ikke si nei til megselv og det ender opp med is og andre forbudte godsaker, selv om selve dietten er lavkarbo. Jeg føler at jeg ødelegger alt for megselv, og går inn i en ond sirkel.

Jeg vil så gjerne klare dette her, for dette er første gangen jeg har klart og gå ned i vekt av egen maskin og vilje, og jeg har vært overvektig hele mitt liv. Hvor skal jeg få motivasjonen fra? Hva gjør dere når det står på som verst? Har dere noen gode tips og råd og gi, eller vil dele egne erfaringer til ei "gått-seg-vill-i-isoggodterijungelen" sjel.

Jeg har ikke gått opp noe ennå, men står stille. Jeg veier nå 91,3 kg og vil så gjeeeeeerne under 90 bare så motivasjonen kan komme seg på topp igjen. Har stått leeeeenge på 91,3 nå:(

Yonah sa for siden:

Jeg kjenner meg godt igjen og jeg får søtsug om jeg ikke spiser nok fett. Får du i deg nok fett?

Ellers finnes det MANGE oppskrifter på div. godsaker som ikke skader så m*e som melkesjokolade og sukkeris.

Lag deg is av 1/2dl fløt med frosne bringebær, mos med stavmikser og ha i bær til det blir is. Verdens beste softis!

lulla1975 sa for siden:

Jeg kjenner meg også igjen. Jeg er glad i lavkarbomat, men er mildt sagt opphengt i godteri til vanlig. Det går greit akkurat nå, men jeg regner med at min hang til raske karber er vel så psykisk som fysisk betinget, og søtsuget oppstår nok igjen på et eller annet tidspunkt. Det er nok litt som å slutte å røyke... Men les den tråden som heter "dette er ikke en shampooreklame" :-) Den har et poeng.

luringen sa for siden:

du må finne no godt som er lavkarbo! Også lære deg å spise et ånkli måltid før kos etterhvert ;)
smoothie
krem med bær
gele
ostekake
lavkarbobrød

Amagetha sa for siden:

Hva med lavkarbosjokolade med fyll? Den jeg spiser er kjempegod og har vel ca 4 karber pr sjokolade.. får den på et sted som heter jacobs.. spurte om den i en annen tråd her :)
Den heter Cachet (No sugar added) og jeg har variantene almond og vanilla (belgian chocolate). Almond smaker litt som å spise marsipansjokolade. :) Er veldig fint for søtsuget mitt..

Viclin sa for siden:

Har de det på Jacobs? På Holtet? Da må jeg dit!

Carisma sa for siden:

Men stagger den søtsuget, vedlikeholder den det? ;)

Amagetha sa for siden:

Carisma: Vel, jeg har gått lavkarbo tidligere. Søtsuget mitt går aldri helt vekk selv om jeg holder meg unna søtningsmiddel. Og for min del klarer jeg å holde meg til dietten så lenge jeg har noe jeg vet jeg kan unne meg. Da er den veldig fin : )

Og ja, jeg kjøpte den på jabobs på holtet ;) De har også vanlig platesjokolade av samme merke

Nannah sa for siden:

Første bud blir vell å ta Zinktabletter...det funker mot søtsug:)

Alkazelters sa for siden:

I stedet for å bruke energi på å holde deg unna bollen, kan du kanskje heller bruke energien på å presse i deg noe ordentlig mat? Hvis du aldri har vært glad i mat, er jeg redd dette kommer til å bli fryktelig vanskelig for deg med mindre du klarer å snu dette mønsteret.
Noen ganger må man faktisk tivinge seg selv, kanskje kan det funke å tvinge seg selv til å spise det du ikke vil ha, helt til du blir vant til det. Blir omtrent som å begynne å røyke.

Janis sa for siden:

Åhh, dette kunne jeg ha skrevet selv. Jeg hater i grunn å lage mat. Men tvinger meg selv. Står stille om dagen jeg også. Ordentlig demotiverende.
Gjør det enkelt, egg/bacon, salater med olje.
Men, ikke spis sånne sjokolade barer. Det trigger bare godis suget enda mer. Jeg kunne spise sjokolade og annet piss hver dag, og vil helst ikke dit igjen.

Kjapp oppskrift på salat: Type rød salat (ca 50-60 gram) en halv tomat, 50 g gul paprika, eller rød, eller grønn. Og fetaost (0,2 karb pr 100) Og hell over olivenolje. (men ikke for mye, da svelger du olje resten av dagen)

Hold ut! Lett for meg å si, da jeg er akkurat der du er....:rolleyes:
Dette klarer du:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.