Har vært litt matlei de siste dagene, men i går kom jeg på å mikse avokado, feta ++ i en slags salat. Denne trigget matlysten min! :)
avokado delt i biter
fetaost i terninger (helst ekte gresk feta, men arla sin oljemarinerte er bedre enn ingenting)
soltørket tomat (jeg foretrekker den på glass m/olje som er finhakket)
noen få hvitløksfedd (marinerte i olje disse også...)
noen valnøtter (selv hadde jeg en boks med valnøtter uten skall, enkelt og greit)
olje (evt. krydderoljen fra arla-fetaen eller fra hvitløksfeddene - eller selvsagt den oljen du måtte ønske å bruke)
Mengde etter smak, selv brukte jeg en hel avokado som utgangspunkt. I går var det passe mengde mat, i dag ble det i meste laget.
Dette var en suksess her i alle fall, laget meg det samme på nytt i dag!
Hvitløksfedd (fra glass, oljemarinert, mildere enn fersk hvitløk)
Litt olje fra hhv. feta, soltørket tomat og hvitløken som dressing. (Oljen fra de ulike glassene har litt krydder, samt smak av de respektive ingrediensene)
Jeg har lest her inne tidligere at innholdet av karber i soltørkede tomater varierer noe helt enormt. De jeg har i kjøleskapet her inneholder hhv. 9,5 og 12 kh per 100 g. Og jeg bruker ikke mye av det, langt ifra, bare litt for smakens skyld, det er mest av de andre ingrediensene, særlig avokado og feta.
Jeg sitter med avokadosalat nå: avokado, cherrytomater, rødløk som har ligget i lime et par timer( den blir MYE mildere) og norzola. Det var kjempegodt, så dette må jeg gjenta.
Ble litt forvirret da jeg så at det stod i først innlegget at det var mikset sammen, men ser jo nå at det står salat også. Hjernen min fungerer ikke alltid som den skal :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.