< Tilbake til oversikten

Munntørrhet

frøken sa for siden:

Jeg har gått på lavkarbodietten noen uker nå, og er kjempefornøyd.
Men jeg er så tørr i munnen, spesielt om natta/morgenen. Jeg sover med munnen igjen, og har ikke hatt dette problemet tidligere. jeg våkner av at tunga nesten sitter fast i ganen.

Er dette vanlig ved en slik diett, og er det noen tips for å unngå det?

LenaBeatrice sa for siden:

Hva drikker du?
Brus?
Får du i deg nok vann?

Homer Simpson sa for siden:

Jeg var også veldig tørr i munnen de første 2-3 ukene, men det gikk over etterhvert. Jeg syntes ikke det hjalp noe særlig å drikke vann heller.

frøken sa for siden:

Det varierer nok hvor mye jeg drikker. Drikker endel pepsi max, og vann. Får prøve å drikke mer vann, og så får jeg håpe det går over.
Tusen takk.

Carisma sa for siden:

Tørr munn og tørste er en bivirkning av ketosen :ja:
Jeg kan drikke litervis innimellom og være like sandpapir :) Spesialt når jeg har skeiet ut og går tilbake i ketose. Men det finnes vistnok noen sukkerfri drops på apoteket (fribol) som kan være verdt et forsøk.

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg råder deg til å begrense pepsi max sterkt...drikk vann! :-)

vera82 sa for siden:

Jeg drikker myyye vann, og jeg også blir tørr i munnen, eneste som hjelper for meg er og drikke mere vann. Rart jeg ikke skvulper ;).

Drakk mye lettbrus før, og jeg opplevde at jo mere jeg drakk jo tørstere ble jeg, så tror det kan lønne seg å kutte ned på brusen ja :)

frøken sa for siden:

Hmm, jeg som har vært så glad for at jeg "tåler" brus. Har jo gått ned i vekt til tross for pepsimaxen. Jeg får pøse på med mer vann da. er glad i vann, så det er ikke noe problem.

Tenker jo på tennene og, spyttproduksjonen beskytter mot karies...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.