Ok. Så jeg inrømmer det. Jeg er alene hjemme mens familien er på ferie, og det er min kjære som til vanlig står for det meste av matlagingen (hun kommer til å erte meg sykt etter dette innlegget). Jeg er relativt habil på kjøkkenet, men ikke alltid like kreativ :)
Så nå er jeg spent på om noen vil ta utfordringen, og foreslå en rett som holder til både middag, frokost og lunsj ut fra det jeg har i hus :D
Her er det som finnes i skap og skuffer:
30 egg (...)
Kjøtt Sommerkoteletter
Svin ytrefilet
Bacon
Svenske kjøttboller
Lettsaltet sideflesk
Seranoskinke
Svensk karbonadedeig
Böklunder Knakkwurst og Bratwurst (1 g karbo)
Fisk Laksefileter
Krabbe naturell på boks
Tunfisk på boks
Meieriprodukter Meierismør (saltet og usaltet)
1/2 liter kremfløte
Oljer - de fleste typer
Jarlsberg
Feta
Parmesan
Forskjellige typer Philadelphiaost
CC
Lavkarbo JBKM
Glutenmel
Fiberhusk
Kruskakli
Splenda
Tror jammen jeg har en gammel ketolysepille liggende også :)
Diverse Alt som kan tenkes av krydder (jeg mener det - madamen har samlemani)
Alt av japansk dilldall
Buljonger og fonder i alle varianter
Masse "innvandreringredienser" i krukker og flasker (geez - her skal budsjettet reduseres)
Tror det dekker det meste. Er spent på om noen tar utfordringen :)
Vel, jeg kunne ikke akkurat sulte mens jeg ventet på dere, så for de som er interessert - her er resultatet når jeg slengte alt jeg hadde lyst på i en stekepanne (og det ble faktisk bedre enn jeg hadde drømt om - kan anbefales):
Renskåret kotelettkjøtt i terninger og bacon frest i stekepanne med en del smør og litt pepper
+
1 dl Fløte
1 dl Kokosmelk
1/4 Chilli
Hvitløk
Tomatpure
Worchestersauce
2 eggeplommer
Raspet blomkål (hadde det rett opp i stekepannen på slutten)
Damp brokkoli eller blomkål
Stek en kjøttbit, ta opp kjøttet og hell en skvett vann i panna for å løsne stekerestene. Så heller du i litt fløte eller creme fraiche og har i salt og pepper el.l. Vips har du fløtesaus.
Eller egg og bacon.... Du trenger ikke leke gourmetkokk:lol:
Hvis det begynner å røyne på med ideer etterhvert kan du jo hive restene i stekepanna og lage en omelett på de, siden du har nok egg :D Kan spises til alle døgnets tider :ja:
Tja... nå ble jo dette en slags gryte da, så jeg vet ikke helt om jeg klarer å lage en omelett ut av det :p
Men jeg spiser mye omelett til frokost. Vi laget en liten kjøkkenhage i våres med urter som vi bruker mye av. Pleier å slenge oppi litt av hvert. Ingenting er forresten som hjemmelaget bearnaise med nyplukket estragon. Har også eksperimentert med forskjellige urter i hjemmelaget majones, men synes aioli og chillivarianter er og blir det beste.
Men som sagt, madamen lager 8 av 10 middager. Er rimelig bortskjemt kan man si :)
Må også bare innrømme at vi ikke har vært spesielt flinke til å bruke oppskrifter fra forumet. Vi bruker i det store og hele lite oppskrifter. Min spesialitet er forresten Bacalao. Der er jeg konge. Men det er det jo på en måte slutt på nå :( Gidder ikke engang forsøke uten poteter.
Kjempesmart! Har ikke tenkt på å bruke ost som lasagneplater. Men i gamle dager (dvs før 2009 :)) pleide jeg å lage ostesusen til lasagne slik:
Et par desiliter kjøttbuljong
Fløte
Blanding av raspet sveitserost og jarlsberg som røres sammen med fløte/buljong
Smak til med HP-saus
Veldig enkel, men jeg har fått mye skryt for den opp igjennom tidene. Hemmeligheten er HP-sausen og sveitserosten. Dette er det eneste jeg noen sinne har funnet å bruke HP-saus til, så jeg har kastet noen flasker :)
Tror jammen jeg skal forsøke det igjen snart, bare med osteplatevarianten din.
Sveitserost er ikke noe godt å spise (synes jeg), men kjempegod blandet med annen ost, stekt på plate, og formet som f.eks. tacoskjell. Så det bør funke.
hvorfor kaster du så mange flasker? hp-saus holder seg langt lengere enn det som står på flaska. Og hva man bruker den til? Alt om du spør pappan min:lol: Men på biff, kjøttkaker, og alt mulig kjøtt er den selvskreven... Og man trenger bare bittelitt...
Skjønner at jeg skulle vært med på matforumet tidligere :)
Kan bidra med et lite tips til: jeg pleier å kjøpe fersk fetaost i hele stykker på en tyrkisk butikk. Den deler jeg opp i terninger og legger på norgesglass med en dressing laget av olje og urtedressing fra Knorr. Mye bedre og billigere enn Apertina.
Jeg vet at det brukes til biff og kjøttmikser. Når jeg studerte i England bodde jeg i et kollektiv hvor de andre brukte HP på omtrent alt som gikk i stekepanna. Har litt fobi etter den tiden. Men det var også der jeg fant på å bruke HP i ostesaus :)
Så heldig du er som har en egen tyrkersjappe, Chunky! Høhø.
HP-saus kan du bl.a bruke i bloody mary, enten det eller worchestershiresaus, sammen med tabasco. Åh, jeg eeeelsker bloody marys. Det skal i følge Keith Richard være drinken som har holdt han i live :p
Det jeg pleier å gjøre når jeg er litt tom for idéer, er å tenke ut hvilket kjøtt/fisk jeg har lyst på en dag, så går jeg inn her på avansert søk og skriver feks. kylling (har du stjerne foran og bak ordet finner søkemotoren nemlig alt som inneholder kylling, feks. kyllingfilet og kyllingkjøttdeig, ikke bare kylling) og velger ut det som høres godt ut. Husk å kun søke i kokeboka da, ellers får du opp en helsikes haug med journaler. :p
Haha, vi har Sultanen vår her da, føles ganske familiært det også!
Men atte du, den HP-sausen, det var jo over 40 gram sukker! GRUD! :eek:
Klart, man bruker vel ikke så mye av den om gangen, men jeg tror jeg bare instinktivt rygga vekk og videre :p
Ooops - var det så mye? Det må minst et par spiseskjeer til, så da er dette kun for vedlikehold. Tviler på at det er de tregeste karbene i byen heller. Blir vel en halv dagsrasjon for de som ligger på 15-20. Takk for info. Og hvil i fred, kjære HP (sausen altså - ikke mannen).
Hehe, om du leser tråden litt nøyere så var det snakk om å bruke HP-saus i ostesaus til lasagne ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.