< Tilbake til oversikten

Finner ikke ut av dette

Nessy sa for siden:

Jeg har gått på Ketolyse-kost siden november i fjor med få utskeielser. Jeg har utslag på stixene hele tiden med untak av de få utskeielsene som ikke har vært store. De første 2 månedene ble jeg kvitt med 10 kilo. Fint det men etter det var det helt stopp og vekten har deretter pendlet mellom 1-2 kilo opp og ned. Og jeg har nok å ta av.

Jeg har fortsatt med kostholdet pga. kronisk sykdom som jeg nå er frisk fra etter lang behandling og dette kostholdet men jeg ønsker så gjerne å gå ned mer i vekt. Det rare er at jeg nylig hadde 2 uker ferie i syden og holdt stort sett kostholdet der med unntak av jeg spiste dessert til middagen nesten hver dag. Når jeg kom hjem hadde jeg gått ned 2 kilo og merker på kroppen at det er fett som er borte. Fikk litt motivasjon igjen men vel hjemme vil ikke vekten bevege på seg. Etter at jeg kom hjem har jeg prøvd å ha fokus på

*Grønnsaker til hvert måltid for dette spiste jeg MYE av i ferien men ikke før. Da spiste jeg kun grønnsaker til lunsj stort sett men ganske mye da.
*Minske matmengden. Dette gjør dessverre at jeg føler meg sulten ofte selv om jeg ligger på 1300-1400 kcal med 70 energiprosent fett og jeg føler meg sliten og tung i kroppen.

• Lett trening 4-5 dager i uken.
  • Jeg har spist Reductil 15mg i 10 dager nå for å få igang vektreduksjonen, men ikke et gram har jeg gått ned. Kan like gjerne kutte de ut.

Jeg kan si at jeg drikker ikke kaffe eller brus og holder meg unna alt av søtstoff, glutamat osv. Har prøvd å kutte ut nøtter og mejeriprodukter tidligere og har prøvd å spise optil 150 g fett om dagen. (Fikk bare høy puls av det)

Noen som har noen gode forslag? :confused: Håper Torkild leser dette og kan gi noen råd for jeg har så lyst å gå ned mer i vekt. Å slutte med kostholdet er uansett ikke noe alternativ for jeg blir direkte syk av karbohydrater.

En vanlig dag
Frokost:2-3 egg, 20-30 g smør, 2 osteskiver, en bit agurk
Lunsj: Salat med fetaost, skinke og ev kylling hvis det finnes på jobben.
Ettermiddag: 30 g valnøtter
Middag: 100g kjøttdeig med smørstekt sopp og ost, salat

aslaug sa for siden:

Jeg har ikke så mye peil, men syns det er veldig lite mat (og kalorier som vi ikke snakker om her da..). jeg hadde også blitt veldig sulten....

Carisma sa for siden:

Det høres ut som kroppen din er i sparemodus ja. At du gikk ned etter ferien kan være fordi kroppen fikk det energi-nivået den trenger.

Fungirl sa for siden:

Du spiser nok altfor lite, øk på en god del med maten så tenker eg det løsner :)

Yonah sa for siden:

Oj, du spiser lite ja, kanskje derfor du føler deg slapp.
Prøv å øke litt på og se hva som skjer, som de andre sier kan nok kroppen din ha gått i sparemodus og nekter å slippe mere. Får du i deg 1 gram protein pr kg kroppsvekt? Det ser jo ikke slik ut.

Nessy sa for siden:

Takk for svar! Jeg har prøvd å spise mer i perioder tidligere uten resultat men nå måtte jeg bare øke matmengden for jeg hadde ikke energi til noen ting.

I dag er jeg så mett som jeg ikke har vært på lenge men har spist litt mye karbohydrater også for jeg kjøpte friske bringebær i butikken og godt over halve esken forsvant :o men såååå godt det var...

Lagde hjemmelaget bearnaise i dag. Det er mettende!

Nemii sa for siden:

Det kan jo også være at du får for lite karbohydrater for din kropp, har på følelsen av at for noen fører for lite karbohydrater til at kroppen stresser (inkludert meg selv).
Kanskje det at du spiste dessert i ferien og gikk ned da, kan tyde på det?

Jeg tror de fleste har godt av mindre karbohydrater, men jeg tror mengden varierer fra person til person. Noen må ligge på under 20, mens for andre blir det alt for lite.

Nessy sa for siden:

Ja jeg har også tenkt på dette. Jeg tror jeg skal prøve å spise en del mer grønnsaker stekt i olivenolje, det er noe jeg elsker og kan spise ganske mye av. Jeg har aldri vært særlig flink til å telle karbohydrater men når jeg tenker igjennom nå hva jeg har spist og tar det gjennom "mat på data" så ser jeg at jeg kanskje ligger litt lavt. Dessuten så står det vel i boken at man skal øke litt etterhvert? Jeg tror jeg må lese den igjen.

Jeg blir litt forvirret for Skalderman sier at man skal minske på karbohydratene hvis kan ikke får effekt og nærmest droppe grønnsakene, mens Torkild skriver i sin bok at de som ikke spiste grønnsaker ikke gikk ned i vekt. :confused:

Jeg skal i hvertfall gjøre et forsøk på å skrive opp daglig hva jeg spiser en periode fremover så det er litt lettere å se tilbake.

Nemii sa for siden:

Jeg tror hverken Skaldeman eller Torkil sitter med den ultimate fasit for alle kropper. Alle er forskjellige, og jeg tror at bare man selv kan finne ut akkurat hva som funker for sin egen kropp, men selvfølgelig med god hjelp av deres kunnskaper og erfaringer i bunn.
Jeg vet selv at for lite karbohydrater ikke var noe for meg, jeg var svimmel og trøtt hele dagen, følte i perioder som jeg hadde "ME light", etter at jeg begynte å spise mer karbo føler jeg meg mye bedre:)

Photobscura sa for siden:

Flott! Men, ikke stek grønnsakene i olivenolje, da. Med mindre det er snakk om å frese dem kjapt. Olivenolje har et lavt rykepunkt og ødelegges under oppvarming. Det egner seg altså ikke til steking. Stek i smør, eventuelt ghee/klarnet smør om du ikke liker smørsmaken. Cocosa pure kan man også steke i. Den har ikke kokossmak.

Filakia sa for siden:

Hvor kjøper man cocosa? Helsekost eller velassortert matvare? Jeg har aldri sett det i matbutikken, men har heller ikke sett spesifikt etter det da.

Jeg har sett det i de fleste helsekostbutikker også. Ellers kan man sikkert få dem til å ta det inn, da det er en relativt lettomsettelig vare. (Litt takket være oss lavkarbere og dette forumet, kanskje?! :D)

Filakia sa for siden:

Supert! Greit å slippe å kjøpe alt via nettbutikker.

Nessy sa for siden:

Det med olivenolje var noe nytt, det har jeg ikke hørt før. Hva menes med at den ødelegges? På hvilken måte?

Ang. cocosa så har jeg kjøpt den tidligere men den smakte forferdelig men skjønner nå at det finnes enda en som er uten smak. Takk for tipset, da skal jeg se om jeg finner den. :)

Olivenolje har et rykepunkt på under 200 grader, det vil si at når det varmes opp til høyere temperaturer så oksideres fettet, og dette skjer relativt fort.
Oksidering er det samme som harskning. Rent teknisk så ødelegges molekylstrukturen, og fettet blir ustabilt i kroppen, ikke ulikt transfett ;)

Raffinerte oljer har alt oksidert fett i seg, da den er varmebehandlet før den selges. Kaldpressede oljer er helt klart best, men egner seg ikke så godt til steking.
Rapsoljer har høy forekomst av omega 6, som man ikke skal ha for mye av.
Det du leser her er basert på at planteoljer er sunnere enn smør, som igjen baserer seg på at (en)umettede fettyper er bedre enn mettede fettyper. Sannheten er at mettet fett oppfører seg mer forutsigbart i kroppen. At planteoljer er sunt, er like sant som at brød og poteter er sunt, så det spørs jo hvilken vinkel man velger ;)

LilleM0r sa for siden:

Jeg tror det er viktig at du ikke blander to dietter - det er litt forskjell på disse to - og vær tro mot den kostholdsfilosifien du følger så lenge du ønsker å gå ned i vekt. Senere er du litt friere:)

Og du - jeg er også i samme situasjon som deg - kroppen nekter å gi slipp:mad:
Men jeg klamrer meg til erfaringer fra flere her inne om at noen trenger laang tid for å slippe.
Vet om flere her som først startet å ta av igjen etter eneten et år.
Jeg velger å tro at jeg er en av dem.....og det er kanskje også du:)

Hold ut, la oss ta tap av kilo som en bonus når den tid kommer:klem:

Nessy sa for siden:

Men det er vel i grunn samme diet? Skalderman er litt mer for naturlig mat og selger ikke piller og bakemiks men ellers så er det vel rimelig likt?

Når det er sagt så har jeg et håp om at det har begynt å bevege seg igjen. Jeg har ikke merket så mye på vekta men jeg merker det på magefettet. Jeg sliter veldig med at jeg hopper mye opp og ned i vekt pga væske. 1-2 kilo opp og ned hele tiden slitsomt. Jeg burde ikke veie meg men klarer ikke la vær. Jeg spiser som før men jeg har begynt med ketolyse mineral og vitaminene igjen. Disse sluttet jeg med da vekttapet stoppet opp. (Da begynte jeg med homeopatmineraler etter hårmineralanalyse. Etter det fikk jeg noen andre vitaminkurer fra min lege.

Det som er slitsomt nå er jeg ikke får utslag på stix som før. Nå får jeg veldig lys rosa helt på grensen. Før var det ikke tvil...og jeg har ikke drukket mer vann enn vanlig. :confused: Har begynt å lese boka om igjen...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.