< Tilbake til oversikten

Mormors blomkålsuppe

achillea sa for siden:

Denne blomkålsuppen er det min mormor som lærte meg.

ca 4 porsjoner

1 blomkålhode
ca 1 liter vann
kjøttbuljong
4-5 egg
1 pk fløte

kok blomkålen nesten mør i vannet med buljongterningen. Ta ut blomkålen når den er ferdig og la kraften kjøle mens du pisker egg og fløte godt.

I egg/fløte-blandingen pisker du inn kraft i en tynn stråle. Pisk godt hele tiden. Pisk i ca halvparten av kraften.
Etterpå pisker du inn egg/fløte/kraft-blandingen i en tynn stråle i resten av kraften og varmer forsiktig opp og smaker eventuelt til med salt og pepper.

Nydelig god blomkålsuppe som bringer tilbake gode barndomsminner :)

Viclin sa for siden:

Takk! Denne skal prøves i morgen.

PhaTSo sa for siden:

Denne skal vi ha til middag i dag

Sulphur sa for siden:

Så lurt å jevne suppen på den måten. Det må da kunne brukes på mye annet!

MorStine sa for siden:

Mmm... Denne skal prøves nå, blomkålen står og putrer på ovnen nå:) Takk!!!

MorStine sa for siden:

Himmelsk god, anbegales på det varmeste!!! :sikle:

xtra sa for siden:

Dette høres veldig godt ut. Da passer det veldig bra at Bunnprisen på hjørnet har blomkål til 4,90 pr stk akkurat nå :)

Men kan suppa fryses - har du prøvd det?

achillea sa for siden:

Jeg har aldri prøvd å fryse suppen. Muligens ikke helt gunstig siden den er jevnet med kun egg/fløte. Tror det muligens er bedre å forvelle blomkålen og lage suppen etterhvert som en skal spise den.

xtra sa for siden:

Jeg har prøvd nå, og den kan fryses :)

Den var akkurat like god etterpå. Riktignok hadde jeg en liten tvist på oppskriften, med at jeg økte blomkålmengden og brukte stavmikser på en del av den før jeg i tillegg jevnet med egg og fløte, men det skulle vel ikke ha noe å si?

Jeg tinte den forsiktig i mikro, og den ble jevn og fin.

Absolutt fabelaktig blomkålsuppe! Jeg laget suppeboller til, med bacon og muskat i, det funket også veldig godt (burde hatt en sikle-smiley her inne, ikke sant?) :)

Kitt sa for siden:

Vi har da sikle- smiley!:sikle::sikle::sikle:

Klikk på "mer" under smileyene ved siden av svar- boksen, så finner du den:sikle:;)

xtra sa for siden:

Takk for info!
Jeg har tydeligvis siklet for lite når jeg ikke har funnet dem av meg selv :)

akkeber sa for siden:

Noen som har regnet ut næringsinnholdet i denne? karber og kcal osv :)

Lullen sa for siden:

Denne skal jeg lage idag :)

Yonah sa for siden:

Jeg er forkjøla og ikke noe er som hjemmelaget tykk og klumpefri suppe! Denne er veldig god! Jeg laget denne en gang før og det med eggene gjør den veldig god altså! Jeg finmoser suppa med stavmikser..

trultemamma sa for siden:

:sikle:

Tusen takk for super oppskrift.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.