Denne blomkålsuppen er det min mormor som lærte meg.
ca 4 porsjoner
1 blomkålhode
ca 1 liter vann
kjøttbuljong
4-5 egg
1 pk fløte
kok blomkålen nesten mør i vannet med buljongterningen. Ta ut blomkålen når den er ferdig og la kraften kjøle mens du pisker egg og fløte godt.
I egg/fløte-blandingen pisker du inn kraft i en tynn stråle. Pisk godt hele tiden. Pisk i ca halvparten av kraften.
Etterpå pisker du inn egg/fløte/kraft-blandingen i en tynn stråle i resten av kraften og varmer forsiktig opp og smaker eventuelt til med salt og pepper.
Nydelig god blomkålsuppe som bringer tilbake gode barndomsminner :)
Jeg har aldri prøvd å fryse suppen. Muligens ikke helt gunstig siden den er jevnet med kun egg/fløte. Tror det muligens er bedre å forvelle blomkålen og lage suppen etterhvert som en skal spise den.
Den var akkurat like god etterpå. Riktignok hadde jeg en liten tvist på oppskriften, med at jeg økte blomkålmengden og brukte stavmikser på en del av den før jeg i tillegg jevnet med egg og fløte, men det skulle vel ikke ha noe å si?
Jeg tinte den forsiktig i mikro, og den ble jevn og fin.
Absolutt fabelaktig blomkålsuppe! Jeg laget suppeboller til, med bacon og muskat i, det funket også veldig godt (burde hatt en sikle-smiley her inne, ikke sant?) :)
Jeg er forkjøla og ikke noe er som hjemmelaget tykk og klumpefri suppe! Denne er veldig god! Jeg laget denne en gang før og det med eggene gjør den veldig god altså! Jeg finmoser suppa med stavmikser..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.