< Tilbake til oversikten

Kosthold

maria87 sa for siden:

Jeg fikk vite for et par uker siden at jeg har PCO(stor sannsynlighet PCOS men venter fortsatt på hormon-resultatene).
Og har fått time hos enæringsekspert først i slutten september.

Men jeg har lyst å komme i gang fortest mulig!

Derfor lurer jeg på hva er deres erfaring og hva som har funket best for dere?

Hvor mye av karbohydrater, fett osv skal dere spise hver dag?

Tusen takk på forhånd! :)

Carisma sa for siden:

Jeg gikk på fedon-kost i 4 år pga pcos. Var egentlig veldig fornøyd med det og kroppen responderte positivt. Men vekta gikk ikke ned, så jeg gikk over til ketolyse, og har ikke angret ett sekund!

Imp sa for siden:

Jeg går på South Beach-dietten. Fikk mensen tilbake etter en uke på dietten, så trenger vel ikke si mer? ;)

På SB teller man ikke noe særlig karbohydrater, men fokuserer på de sunne karbohydratene. Spiser mye salater, omeletter til frokost. Spiser ikke polert ris, men hender jeg tar litt naturris. Spiser ikke poteter, sukker, fint mel, pasta. Kan ta litt fullkornsbrød eller fullkornspasta, men må begrense det.

Jeg anbefaler i alle fall å lese South Beach- boka, og ønsker deg lykke til. =)

maria87 sa for siden:

Tusen takk for at dere har svart :)

Har lest om ketolyse dietten og den høres ganske ok ut. Men SB har jeg ikke hørt om google i vei :)

Fishi2009 sa for siden:

Hei Maria87.

Velkommen til lavkarbo.no- dette er definitivt den beste sida jeg vet om!! :D Håper du også kan finne nyttige tips og oppskrifter her inne!

Jeg fikk påvist PCOS i desember 2007, har ikke tatt blodprøver enda, men skal til med utredningen nå i september. Vi har vært gravide to ganger, men mistet begge gangene, dessverre :( Jeg og mannen min har vært sammen i 10 år, og vil gjerne ha barn!

I september 2008 begynte jeg på ketolysekuren, noe som har passet meg helt perfekt! Man kan spise masse god mat, men trenger ikke å gå sulten, og PCO(S)'en har blitt mye bedre! :) Når man har PCO(S) skal man ikke ha for mye karbohydrater, da det medfører mer hormonell ubalanse i kroppen. Jeg har gått ned ca 15 kg, skal ned ca 10 kg til, men jeg merker allerede at det går "rett vei"...

Send meg gjerne en PM dersom du lurer på noe, jeg skal svare deg så godt jeg kan!

Lykke til! :D

maria87 sa for siden:

Dette er kanskje et dumt spørsmål men håper dere har tålmodighet med meg :D

Når dere kutter ned på karbohydratene -
Spiser dere resten av næringstoffene etter anbefalt kost eller konsentrerer dere kun om karbohydratene?

Carisma sa for siden:

Hva tenker du på med anbefalt kost? Utfra filosofien vi følger, eller statens anbefalinger?

maria87 sa for siden:

Ifølge statens anbefalinger :)

Carisma sa for siden:

Statens anbefalinger kolliderer ganske kraftig med det de fleste av oss her inne lever etter :D Så nei, vi følger nok ikke anbefalingene.
Her kan du balndt annet se et eksempel på hva vi tror på: www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Hvis du sammenligner det med hva staten tror på så ser du nok at det spirker endel ja.

maria87 sa for siden:

Tusen takk for linken! :):)
Det var stor forskjell ja. Men når jeg har lest om noens kosthold som har lav karbo(under 60 g) så er det ganske så mye fett - vil ikke det slå ut negativt?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.