Jeg er ny på forumet her. Men trenger litt veiledning i forhold til vegetarmat og ketolyse. Har gått på ketolysekuren i ca to uker nå. Men synes det er litt vanskelig å finne på ting å spise da jeg ikke spiser kjøtt.
Føler også at jeg sliter litt med matlysten og rett og slett ikke orker noe særlig mat. Har skjønt at det er vanlig når man er i ketose. Men samtidig går jeg vel ikke ned så mye hvis jeg spiser for lite..
Noen som har erfaring med dette eller har noen gode tips, så hadde jeg blitt kjempeglad:)
Jeg er også vegetarianer og finner det derfor nærmest umulig å gå på ketolyse. Spiser du fisk? Isåfall blir det jo en del lettere. Jeg er mer komfortabel med et koshold ala Fedon Lindberg da han tillater litt flere vegetariske alternativer som bønner, linser, litt frukt osv. Trives med lavkarbo, men ketolyse blir litt for hardt for meg som verken spiser kjøtt eller fisk ;)
Jeg var også veggis det første halvannet året jeg spiste ketogent, nå spiste jeg etter Atkins prinsipper, men jeg var i ketose mestepparten av tiden, og det er mye det samme.
Men, greit å vite om du er lacto ovo og pesce-veggis, også, altså om du spiser meieriprodukter, egg og fisk. (Jeg begynte å spise fisk for å gjøre det lettere).
Jeg kan alltids komme med noen tips i alle fall :) Det gikk greit, men ble for ensidig i lengden, så jeg begynte å spise kjøtt, særlig etter at jeg merket at jeg ikke tålte meiriprodukter så godt ble dette aktuelt. Men Lindberg som nevnes her, er jo langt mer veggis-vennlig.
Heisan
Ja, jeg spiser fisk og sjømat. Vurderte først og kutte dette, med det blir jo helt håpløst. Men har funnet flere alternativer nå som jeg kjøpte boken til Torkil.
I starten av kuren spiste jeg tydligvis ikke nok fett. Har aldri spist særlig "fete produkter" , så det var litt uvant å spise/drikke det:) Men nå skjønner jeg at jeg må spise mer fett. Og med det startet vekten å gå nedover:)
Så nå føler jeg at jeg fått litt dreisen på både matlaging og sammensetningen av fett og proteiner:)
Ja, men da har du et bra utgagnspunkt! Konsentrer deg om de feteste fisketypene, som laks og ørret, makrell og sild :)
Om du spiser meieriprodukter så har du jo mulighet til å lage fete sauser og dressinger.
Bruk mye smør! Spis masse egg!
Bare å spørre om det er noe du lurer på. Jeg gikk ned 20 kg på pesce-vegetarkost a la Atkins :)
Så flott at jeg kan spørre deg om råd da. Det er jo supert for meg som er nybegynner.
Så du gikk ned så mye? Det var jo veldig bra gjort da:)
Jeg har begynt å steke i smør og drikke helmelk..
Prøvde meg på tunfisk på boks, men det minnet meg for mye om maten til katten min;)
Ellers så har jeg merket at jeg ikke er så sulten lenger. Noen ganger må jeg faktisk tvinge meg selv til å spise.. Det er en litt rar følelse. Men jeg har skjønt at det er endel av å være i ketose.
Kanskje jeg kan poste deg litt meldinger innimellom og spørre deg om råd.
Hadde vært supert med litt veiledning:)
Bare hyggelig! Men dropp helmelken ;). Det er for mye melkesukker. Man skal ikke drikke melk på ketolyse. Fløte er bedre sånn sett, men best av alt er å drikke vann! (Eller vin :D).
Det er som sagt bare å spørre om det er noe spess du lurer på. Mye bra mat man kan spise selv om man ikke spiser animalsk kjøtt. Det er godt mulig jeg fortsatt hadde spist på den måten om det ikke var for at jeg ikke tåler melkeprotein ...
En enkel og veldig god tunfiskrett: Hakk opp løk og champignon, og stek i smør. Sleng opp i en boks avrent tunfisk i olje, masse curry (ikke norsk karri, den er for pysete. Raija sin curry er perfekt!) og stek godt. Skru ned varmen, og hell over en bokse med rømme, rør rundt og la det småputre et par minutter. Nam!
Ellers, om du blar deg litt framover i journalen min, til sånn ca februar 2007, så kan det hende du kommer over noen dagsmenyer. Men det er lenge siden jeg skrev i den, så kan ikke gå god. Er nok mye skravling der også :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.