< Tilbake til oversikten

Ketolyse og operasjon

nattinatt sa for siden:

I løpet av høsten regner eg med eit mindre inngrep. Det eg lurer på, er om det er best å karbe seg opp litt før op? Tenker på gro evne og form. Lurer på om det er nokon her inne med erfaring på dette??:rolleyes:

xtra sa for siden:

Ja, plenty fersk erfaring her :)

I følge ekspertene er det lurt å være ute av ketose før operasjonen fordi kroppen da reagerer på den måten legene forventer under operasjonen. Men karbe opp i den forstand at man spiser masse sukker trenger man ikke, å være ute av ketose et par dager på forhånd er nok.

Etter operasjonen kan du gå tilbake i ketose når du selv vil. Jeg spurte spesifikt om dette med sårheling og ketose sist jeg ble operert, og kirurgen (som faktisk også har egen erfaring med lavkarbo) mente at det ikke kunne spille noen rolle om man var i ketose eller ikke når det gjaldt sårheling. Man trenger proteiner for at sår skal gro, det får man som regel i rikelig monn med et vanlig lavkarbokosthold.

nattinatt sa for siden:

Tusen takk for svar:)Så då er det å gå utav ketose nokre dager før op, og så heller starte opp igjen etterpå når eg er klar for det igjen. Kjempeflott, då veit eg det!!!:D

Photobscura sa for siden:

Sårene mine gror bedre på lavkarbo ;) (Og blåmerker forsvinner fortere).

Karb deg opp på sunne kh-kilder, som bønner, linser og andre belgefrukter, bær, nøtter og grønnsaker!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.