Hei! Har bakt Karins brød og skal fortsette med det. Glutenmel står det i oppskriften, og de på helsekostbutikken ga meg SPIELBERGER Sojamehl 250 gram og sa det var det samme.Det har funka bra. Den er oppbrukt nå og jeg lurer på om dette er riktig mel? Det er såpass lite i pakken og veldig dyrt, så finns det alternativer? JBKM går det også mye av, veldig lite i det glasset fra helsekosten. Vet oen om et sted jeg kan få kjøpt større?:D
Nå har jeg leita masse rundt her og er like usikker.Nå skal jeg prøve å forklare meg ordentlig, så kanskje noen kan hjelpe meg å ordne opp i disse begrepene? Glutenmel, soyaprotein, sojamel(som jeg fikk på helsekost når jeg ba om glutenmel),proteinpulver.
Egenskaper,forskjell og likheter, hva kan erstatte hva og hva er best å bruke til brødet jeg nevner i innlegget over?
Takk på forhånd!!:D
[size=3][/size]
soyamel er ikke det samme nei.
Glutenmel er no anna.
Soyaprotein likså.
Du kan bake med alle tre..hehe. Soyamle har mest karber, glutenmel er et slags"tilsetningsstoff" som forbedrer konsistens trur eg. Går bra uten og..
Soyaprotein kan også brukes i bakst, elelr i smoothies etc for å heve proteinandelen. Har nesten ikke kh.
Takk for svar,luringen! Er nok litt forvirra ennå:D:D, for i dag var jeg innom en helsekostbutikk i oslo og der hadde de Glutenmel, det sto med store bokstaver og under sto det hvetegluten.Absolutt ingen deklarasjon , så den tør jeg ikke bruke. Noen som vet???
Synes det er tragisk når helsekostansatte påstår helt feil ting, om de ikke VET noe bør de jo sjekke det opp før de selger det. Jeg jobbet i Life i 5 år, og jeg påstod aldri noe overfor en kunde om jeg ikke var helt sikker. Visste jeg det ikke var jeg enten ærlig og sa jeg vet desverre ikke, eller jeg ringte rundt og sjekket det opp. Blir forbanna på sånt, for det ødelegger ryktet til helsekostbransjen, som er frynsete nok som det er.
Soyamel og glutenmel er såvisst ikke det samme nei, og karboinnholdet i de to er vel ekstremt forskjellig.
Jeg kjøpte på Life 1-en kilo pose Hvete Glutenmel. Butikken skulle finne ut hvor mange karb det var men hørte ingenting. Ringte så til selskapet som sto på posen, de sa det var Alternativ Mat AS som distribuerte dette.
Ringte til AM og spurte etter karb. innhold. De mente at det var 20karb pr. 100g men skulle sjekke det med produsent.
Det var en uke siden uten at de har ringt tilbake. Skal ringe denne uken for å høre igjen/mase på dem :confused:
Jeg kjøpte hveteprotein for et par uker siden, og denne uken forsøkte jeg endelig å bruke det. Jeg hadde en oppskrift fra Atkins på vaffler, og byttet ut soyamelet med hveteprotein + litt JBKM. Resultatet ble veldig merkelig, men så har jeg ikke forsøkt å lage disse med Soyamel før, så jeg vet jo ikke om de ble "merkeligere" enn den opprinnelige oppskriften. Det jeg merket meg var uansett at vafflene IKKE kunne stekes i vaffelhjern, det ble da en merkelig plastikk-aktig hinne av røra i vaffeljernet og resten forsvant ut. Denne hinna var helt umulig å få vekk etterpå også. Min antakelse er da at myseproteinet ikke tåler såpass intens varme. Noen som har erfaring eller vet dette?
Endte opp med å steke disse som pannekaker, og det gikk forsåvidt greit, men de ble enda løsere enn Gerds fløtepannekaker under stekingen.
Til slutt har jeg et lite håp, jeg har lett og lett og finner ikke, men ønsker meg en bekskrivelse av bake/ steke/ bruksegenskapene på de ulike "mel"erstatninger som brukes, og hvilke som kan erstatte hva. Det må være mange her med masse erfaring. Gjerne lag en egen tråd med overskrift feks "melerstatninger og egenskaper" eller så kan jeg samle resultatene og lage en ny tråd:
jaaa en sånn tråd vil jeg ha og :D og hvilke meltyper vi faktisk KAN bruke trygt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.