Har kjøpt inn kalkunfilet og kokte scampi til wok og salat, men aner ikke hvordan de kan/skal/bør marineres... Før pleide jeg å marinere kylling i søt chilisaus, men det går ikke lengre :(
I dag prøvde jeg med en egenkomponert marinade til kalkunfileten, men det smakte skikkelig æsj...
2-3 ss sitron/limesaft
6 ss olivenolje
1 ts salt
nykvernet pepper
2 hvitløkbåter i skiver
frisk (eller tørket) basilikum,
estragon og kjørvel
Bland alle ingredienser.
2. Ha i en plastpose med ønskede råvarer og vend av og til i noen timer. Råvarene kan også marineres i et fat eller en skål, men da må du lage mye større porsjon.
Her har du nam nam til Scampi:
2 ss olivenolje
1 ss sitronsaft
1 ts hakket rød chili
1 finhakket fedd hvitløk
1/2 ts tandoorikrydder ( Tikka masala kjøpers i innvandrer butikker 0g karbo)
1/2 ts salt
Helles over scampien
[font=arial][/font]1. Bland alle ingredienser.
2. Ha i en plastpose med ønskede råvarer og vend av og til i noen timer. Råvarene kan også marineres i et fat eller en skål, men da må du lage mye større porsjon.
Den har jeg allerede skrevet opp, men tusen takk for tipset :) Gleder meg tiol å prøve den! Skal ikke ha hvitløk eller melk, men tenker at det er greit å kutte hvitløken og bytte melken med kokosmelk
Takk, takk :) Skal ikke ha hvitløk, har du tips til noe den kan byttes ut med i den første marinaden? Den andre blir sikkert god uten hvitløken pga tandorikrydderet :)
Masala betyr krydder på indisk. Garam er bare en indiske krydderblanding, som tikka også er :)
Tandoori er en måte å tilbedere maten på, tror det er oppkalt etter ovnen den lages i :)
Men det finnes jo krydder som kalles tandoori-krydder, men det blir litt som grillkrydder -sier ikke så mye om maten generelt ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.