Jeg har store problemer med muskulære plager i nakke og rygg, og har stadig tilbakevendende betennelser som setter seg rundt skulderbladene og oppover nakken og halsen. Jeg har hatt plager i mange år, men disse har eskalert etter at jeg kom ut i arbeidslivet for 3 år siden. Jeg sitter foran en PC hele dagen og jobben er tidvis stressende med mye press og jeg har en del overtid.
For halvannet år siden (etter en ekstrem stressperiode) låste alt seg, og det endte med hel og delvis sykemelding i 4 måneder. Jeg begynte på fysiterapibehandling da, men desverre så var denne tilnærmet uten virkning. Prøvde også behandling med nåler, men dette gjorde meg verre. Til slutt fikk jeg trykkbølgebehandling, og dette hjalp sånn nogenlunde. Desverre er trykkbølgebehandling veldig dyrt og man må betale hele sulamitten selv (for ikke å snakke om at det er ren tortur, og at jeg ble slått ut i et par dager etter behandlingene...).
I februar gikk jeg på en smell igjen, men jeg kom meg til lege før det gikk alt for galt og fikk betennelsedempende (Voltaren + paracet), og disse har jeg gått på nesten hele tiden siden da. Desverre så har magen min begynt å reagere veldig på Voltaren nå, og virkningen er heller ikke noe å skryte av.
Jeg har gått til fysikalsk behandling på mensendieck-klinikken siden mars/april, og foreløpig er dette den behandlingen jeg har respondert best på. Jeg har vært nøye med å gjøre øvelsene mine, og fysioen har merket betraktelig bedring den perioden.
Men så kommer det o'store mennet: Nå har jeg atter en gang fått skikkelig betennelse på høyresiden som går fra ca midt på skulderbladet og oppover mot nakken og halsen til ca hårfestet. Meget smertefullt, og smertene ødelegger nattesøvnen. Voltaren og paracet letter ikke på smertene, og magen min har det overhodet ikke bra. Smertene gjør også sitt til at jeg ikke klarer å gjøre øvelsene mine.
Derfor lurer jeg på om det finnes noen alternative behandlinger jeg kan prøve. Vil kiropraktor kunne hjelpe når det er muskulært? Hva med naprapat? Finnes det andre medisiner som (naturmedisiner?) kan være virkningsfulle og som ikke etser opp magen? Betennelsesdempende mat?
Det er ganske ille å ikke være fyllt tredve en gang, og allerede være så plaget av disse smertene. Og jeg merker at tåler mindre og mindre stress før kroppen klikker, og det begynner å gå på psyken løs. Jeg er evig takknemlig for alle gode råd, både konvensjonelle metoder og alternative metoder. Jeg har jo tross alt planer om å være i arbeidslivet i nesten 40 år til ...
Hei
Jeg har plager i samme områder som deg. Rundt skulderbladene og nakken/halsen. Plagene kom etter jeg jobbet i kassa i en matbutikk i studietiden. Jeg gikk lenge til fysioterapeut uten særlig bedring. Musklene ble bare mer "irriterte" etter behandlingene. Legen var heller ikke behjelpelig med noe. Han mente det var muskulært og at en kiropraktor ikke ville kunne gjøre noe.
Etter en stund gikk jeg likevel til kiropraktor og endelig ble jeg bedre. Jeg får låsninger i ryggraden mellom skulderbladene, stort sett en låsning i nakken og en bak ene skulderblad. Nå går jeg til kiropraktor en gang i måneden for å sjekke og holde ved like. Kiropraktor, tøying og trening er det som må til hos meg.
Var i sommer på til spa-behandling i Tyrkia. Der fikk jeg legesjekk og legen fortalte at oksygentilførselen ut i musklene ved skulderpartiet er ganske blokkert. Han mente jeg burde ta anti-stress massasje eller lymfedrenerende massasje. Tenkte jeg skulle teste ut dette for plagene mine forsvinner jo ikke helt.
Vil anbefale deg å prøve kiropraktor. Ikke sikkert det kan hjelpe deg men da har du ihvertfall testet det ut:)
Mange muskulære plager kommer fra feilstillinger i skjelettet, så en tur til kiropraktor kan betale seg.
Jeg gikk også med plager i lang tid og brukte en formue på fysikalsk behandling, men ble aldri helt bra før kiropraktoren i løpet av 5 sekunder satte nakken min på plass.
Må tilbake å korrigere hvert annet til tredje år, da!:p
Svogeren min er svensk og sverger til naprapat. Han sier naprapaten er det eneste som kan holde ryggen hans i så god form at han kan jobbe som bilmekaniker.
Også kanskje du burde lære det yoga for å håndtere stress litt bedre.....;)
(Voltaren er hardt for magen. Ta dem aldri på tom mage :helsesjek. Prøv heller en kombinsjon av 400mg Ibumetin og 500mg Paracet.)
Hei,
Masse fornuftig her. …men husk å få sjekket ut arbeidsplassen din, med tanke på sittestilling, lysforhold etc som kan være medvirkende faktorer som trigger smertene. Kan hende en annen stol, heve/senkebord, tastatur/mus kan gjøre hverdagen litt lettere.
Ser ut som det er gehør for kiroprakti her! Da vil jeg igjen nevne naprapati og manuellterapi, ettersom de begge kombinerer kiroprakti og massasje.
Manuellterapeuter kan også sykemelde, og de har trygderefusjon. Jeg tror også de dekker mest behandlingsmessig.
Venninna mi er i alle fall helt frelst, og hun har hatt store plager med senebetennelser i skuldrene på grunn av mekanisk arbeid i mange år.
Både jeg og legene har vært så opptatt av at det hele er muskulært og kiroprakti har aldri vært vurdert før. Men det hele virker jo ganske logisk når man tenker etter, at feilstillinger i skjelletet kan føre til muskelplager. Nå har jeg brukt litt tid på å lese litt om manuellterapi, og jeg kan ikke forstå noe annet enn at dette må jeg prøve :ja:
Når det gjelder arbeidsplassen min så ble den gjennomgått da jeg var sykemeldt og både stol og bord ble byttet ut, så den er bra :)
Men altså, neste steg for meg blir nok manuellterapi. Og så er det nok minst like viktig at jeg lærer meg stressmestring. Det har jeg forsøkt flere ganger, både med pilates og meditasjon, men jeg har vært så stressa at jeg aldri har tatt meg tid til å lære meg det fullt ut og faktisk bruke det :p
Lurt tips å få en kiropraktor eller naprapat til å se på om det kan sitte låsninger ett sted i kroppen som gjør utslag muskulært.
Jeg leste at nåler gjorde deg verre...Jeg kjøpte en spikermatte av typen Shakti (går reklame på TV nå og har blitt en storselger i Sverige) på helsekosten og den hjelper på spenninger og stress. Den består av tusenvis av små plastpigger som stimulerer blodsirkulasjonen og setter i gang kroppen selv. Selv svettet jeg som bare det etter de to første gangene jeg prøvde den, så det var tydelig at den hadde en funksjon.
www.resolution7.no er bindevevsmassasje og lymfedrenasje som har hjulpet veldig mange. Veldig behagelig behandling som drenerer ut dritt og du går samtidig ned cm :)
Noen naprapater kan sette nåler også. Men, nå vet jeg ikke hvor lenge du gikk til akupunktør, men både jeg og moren min var tidlig ute med å teste det ut, og vi opplevde begge at det ble verre før det ble bedre. Jeg fikk behandling for kronisk urinveisinfeksjon da jeg var ti-elleve, mamma for migrene.
Husker særlig mamma fikk hyppigere og hyppigere migreneanfall, og måtte sove i flere dager om gangen, for det etter et halvt år lysna, og da et år hadde gått var hun totalt anfallsfri.
Hun anbefalte ikke meg å gjøre det samme (jeg begynte å få migrene tidlig i tjueåra), argumentet hennes var at hun var gammel og satt, og kunne ta seg råd til å "ofre" et år for å bli frisk, men at det stilte seg annerledes for meg som var ung og trengte å oppleve og erfare ting.
(Men jeg fiksa jo migrenen med lavkarbo :D). Uansett, poenget mitt er at akupunktur gjerne tar lang tid!
Jeg fikk også akupunktur av fysioterapaut. Jeg vet at mange har hatt god hjelp av dette, men at det kan ta tid. Jeg ble omtrent bevegelseshemmet etter disse behandlingene, så jeg valgte å ikke fortsette med det.
Jeg hadde det på nøyaktig samme måte for 4 år siden. Var sykemeldt i 6 mnd. Fysioterapeuten ga opp etter 5 mnd med behandling 2-3 dager i uka uten resultat, og sendte meg til manuell terapi.
Jeg var bare 3 eller 4 ganger hos manuell-terapeuten og det gjorde virkelig susen å få brekt opp litt. Han anbefalte styrketrening som forebygging pluss at han lærte meg noen enkle øvelser som jeg skulle ta hver dag.
Så jeg begynte med styrketrening 3 ganger i uka og holder fremdeles på med det. Og nå er jeg helt frisk!
Derfor vil jeg absolutt anbefale manuell terapi, men ta deg tid til styrketrening også. Det hjelper!
Homer har løsningen, om enn at du må gå opp veien selv.
Man kan ikke forvente å leve et liv uten kroppsplager uten å drive fysisk trening. I tillegg har alle forskjellig styrke i forskjellige deler, forskjellige ting som skjedde da vi lekte som barn, eller datt ned fra et tre, eller vi har vokst litt skjevt eller vi har hatt en type jobb som kan gi plager.
Stå på, du er på rett vei. Legemidler skal IKKE være nødvendig i det hele tatt om du kommer bort i rett menneske og rett kunnskap som kan hjelpe deg.
Og når du blir bedre, så finn på en eller annen morsom fritidsaktivitet også da som kan fikse styketreningen i en fei :-)
Selv spiller jeg golf, løfter littegrann vekter og løper endel. Det må til for å unngå forfall siden jeg sitter stille på jobben.
Energibuten er inne på noe essensielt her. Jeg elsker yoga og svømming. Jeg fikk ergometersykkel og sykla aller pliktigest på den hver dag. Men jeg grua meg hver gang, for jeg likte det ikke. Det var en lykkens dag da Fretex bærte den ut da jeg flytta. Good rddens.
Nå ser jeg på yoga som noe like naturlig som å pusse tenna, og når badetemperaturen synker under tålelig er det nautilius-abbo som står på timeplanen.
Dét har jeg lært meg -å trene i former som man ikke liker, det varer ikke lenge. Man skal ikke trene for samvittighetens skyld, man skal trene fordi det føles åkej.
Mange gode råd her. Jeg vil bare legge til en ting: pass på kroppsholdningen din. Etter et liv på skolebenk og arbeidsplass utvikler de fleste av oss en rimelig ræva kroppsholdning med påfølgende svekkelser i muskulatur og videre skader og betennelser. Det er utrolig hvor mye holdningen har å si.
Knekker'n kan hjelpe deg med låste ledd, men resten må du gjøre selv :)
Snodig å finne svaret ditt her inne nå.... he he... klikket meg inn her for å skrive om kroppsholdning nå for jeg glemte det i forrige innlegg. Det har nemlig vært et av mine problemer. Jo mer stress og værkende skulderparti desto mer faller skuldrene forover og ryggen krummes. Veldig viktig å tenke på det ja :)
Enig med dere at trening er viktig. Selv liker jeg styrketrening, spinning og svømming veldig godt. Men jeg fikk beskjed av legen å ikke trene styrke så lenge jeg var plaget med betennelser, men å holde meg til gåturer og lett kondisjonstrening :confused: Nå er jo de øvelsene jeg tar en form for lett styrketrening, men muligens ikke nok?
Holdningen min kan jeg helt klart jobbe mer med. veldig lett å sige fremover når man sitter foran en PC hele dagen ...
Denne stolen er super når det gjelder å få en god sittestilling ved pc'n: www.hag.no/products/office_chairs/14.cms
Desverre får jeg ikke sånn på jobben selv, siden jeg har heve-senke pult... :rolleyes: Men det hjelper forøvrig også endel.
Jeg er dårlig på å stå oppe og jobbe, men jeg bruker den mye til å flytte noen cm opp og ned flere ganger hver dag, så jeg aldri stivner i samme stillingen.
Hvis du ønsker å fortsette med Voltaren til du finner annen behandling som virker, så kan du be legen din om å skrive ut stikkpiller til deg. Kanskje høres det ubehagelig ut, men det er sikkert likevel bedre enn magesmerter, vil jeg tro? Og man venner seg fort til det :)
Jeg har prøvd ut litt av hvert for kronisk smerteproblematikk (muskulært), og da særlig nakken. Har god erfaring med både kiropraktorer og manuellterapeuter. Kiropraktorene synes jeg er grundige og har mer å spille på i forhold til manipulering, mens manuellterapeutene gjerne er dyktigere på treningsveiledning. Kort sagt synes jeg kiropraktorbehandling gir ganske umiddelbar effekt når jeg har store smerter, mens manuellterapibehandling virker mer forebyggende. Jeg har i samråd med smerteklinikk på sykehus prøvd ut TENS-apparat, noe jeg hadde noe effekt av. Må prøves ut litt mer før jeg konkluderer. Ellers har jeg invistert i en ordentlig massasjestol, den en verdt sin vekt i gull. Bruker jeg den daglig gir den større effekt enn jevnlig oppfølging hos fysio/kiropraktor.
Håper du finner behandling som kan hjelpe deg. Jeg anbefaler å be om henvisning til nærmeste smerteklinikk dersom smertene vedvarer.
En annen ting verdt å nevne er at sk ergonomiske og "riktige" kontormøbler kan gjøre vondt verre, da de kan støtte for mye og indirekte over tid svekke muskulatur man absolutt ikke vil svekke...
Vil bare fortelle at mannen min har/hatt noe av det samme som deg. Det skyldes bruk av pc. Han gikk til en muskalterapeut som ordnet det. Han knekker opp slik at lymfesystemet får sirkulere fritt i kroppen. I tillegg har han begynt hos en naprapat. Forskjellen på de to er mye at muskelterapeuten løser opp der og da, mens naprapaten jobber litt mer i dybden.
Lykke til i hvertfall;)
Jeg har vært hos naprapat, forresten. Og det var genialt -enn om dette er litt på siden.
Jeg ble født med et bein som var tre cm lengre enn det andre og som pekte litt innover, og gikk til fysioterapeut fra jeg var liten for å "provosere" fram mer vekst på det korte beinet, så forskjellen er ikke dramatisk lenger, men nok tydeligvis til at bekkenet mitt var forskjøvet litt ut på siden, for ikke å snakke om elleve cm forover :eek:!
Det var knekken sin det! Poppa så det sang i ørene! Det gikk noen dager før jeg innså at jeg kunne stå rett opp og ned, og ikka bare på den måten at jeg faktisk måtte la vekta være på det ene beinet :D Jeg går ikke til naprapat lenger, for jeg har ikke råd, men selv nå, to år etterpå så har jeg overhodet ingen smerter i korsryggen om jeg står i mer enn en halvtime, noe jeg alltid fikk før (jobba i bar, og da kjenner man det).
Det er mange gode forslag her om diverse behandlinger. Selv har jeg prøvd det meste som er å prøve av ulike muskel/skjelettbehandlinger uten særlig hell.
Nå har behandlern min funnet ut (av seg selv) at jeg har cadidia og fibromyalgi. Denne kombinasjonen gjør at jeg ikke responderer på behandlinger. Han har nå mer eller mindre tvunget meg over på syre/base kosthold og er helt overbevist om at jeg vil bli kvitt alle låsninger og muskelsmerter innen tre måneder. I tillegg til basisk kosthold skal jeg drikke supergreens med ph-dråper, det skal vistnok framsynde helingsprosessen.
Kanskje verd å forsøke? Jeg er litt tvilende, men forsøker etter beste evne å leve basisk, så får vi se om det hjelper
Jeg hadde sjekka den diagnosen hos en annen, fortrinnsvis utdannet fagperson. Du responderer ikke på behandling fordi du har to veldig diffuse og lite kjente sykdommer? Jeg hadde blitt mistenksom, men det er kanskje bare meg...
Nå er fibromyalgi hverken diffus eller lite kjent, men en så pass lettvint løsning finnes i hvert fall ikke for den sykdommen!
Som Bulldog sier, få sjekket ut dette hos en lege. Du burde be legen din om henvisning til reumatiker for å få stadfestet en diagnose som fibromyalgi.
Fibromyalgi- pasienter responderer dårlig på blant annet fysikalsk behandling, det er sant!
Riktignok fra Wikipedia, men dog:
"Fibromyalgi er blitt kalt en symptomdiagnose. Bakgrunnen for dette er at legene ikke kan stadfeste sykdommen gjennom patologiske prøver som nevnt over. Dette er også hovedgrunnen for at FM er kalt et syndrom i stedet for en sykdom. Enkelte leger og forskere er heller ikke overbevist om at noen ”bare” har fibromyalgi. De mistenker at andre sykdommer som for eksempel Lyme borreliose (også kalt Lymes sykdom), eller ryggproblemer forblir udiagnostisert og feilaktig diagnostisert som fibromyalgi eller andre syndromer som Kronisk tretthetssyndrom (også kalt "ME") og Myofascial syndrom. Man mistenker at andre sykdommer ikke blir oppdaget og i stedet blir gitt merkelappen fibromyalgi.
Pasientene føler seg ofte mistrodde og lite respektert, og mange leger rangerer lidelsen nederst i det medisinske statushierarki."
En sykdom som ikke kan stadfestes gjennom patologiske prøver vil jeg kalle "diffus", jo. :)
"Lite kjent" var bare dårlig ordvalg. "Lite forsket på", evt "lite kunnskap om" er kanskje bedre.
Fibromyalgi hører inn under muskel-, skjelett- og bindevevs- sykdommer. Sykdommen er kronisk, og hovedsymptomet er smerter i muskulatur og ledd, i såkalte "tenderpoints" (ømme punkter).
I tillegg opptrer ofte symptomer som muskelstivhet, utpreget tretthet, søvnforstyrrelser, kraftløshet, hovenfornemmelse, svimmelhet, hodepine og magebesvær. Man vet i dag lite om årsaksammenhengen ved fibromyalgi.
Følgende vet vi om Fibromyalgi:
at Fibromyalgi kan best forståes som en biosykososial lidelse der både biologiske, psykologiske og sosiale forhold kan bidra til å utløse og opprettholde den.
at Fibromyalgi kan være genetisk.
at Fibromyalgi ikke vises på røntgen eller blodprøver, men hjerne-scanning (SPECT)kan vise aktivitetsmønster forenlig med forandringer ved påvist Fibromyalgi.
at Smerten er reell og at den har både perifere og sentrale komponenter.
at Fibromyalgi-pasienter har 2-3 ganger høyere Substans P i ryggmargsvæsken enn normalt.
Dette medfører en generell forsterkning av smerteimpulser.
at Fibromyalgi-pasienter har lavere Serotonin-konsentrasjon i ryggmargsvæsken enn normalt, og også lavere døgnutskilling i urinen. Serotonin bidrar til å regulere stemningsleiet.
at Fibromyalgi-pasienter frarøves den dypeste søvnfasen der kroppens anabole kapasitet er høyest, som sikrer kroppen restaureringsevne og følelsen av å være uthvilt.
at Fibromyalgi-pasienter har avvikende stresshormonproduksjon samt for lavt veksthormonkonsentrasjon. Veksthormon er viktig for kroppens reparasjonsevne.
at Fibromyalgi-pasienter skårer høyere på kronisk stress og belastning enn andre smertepasienter, og stress regnes som en av de utløsende faktorer.
Det er en klar overvekt av kvinner i denne pasientgruppen, men også menn og barn rammes av sykdommen.
Norges Fibromyalgi Forbund antar at det i Norge finnes mer enn 150.000 fibromyalgirammede. Tiltak og muligheter
Det finnes i dag ikke tilfredstillende behandling for denne pasientgruppen. Behandlingen som blir gitt er symptomrettet og kan i beste fall lindre smerte og redusere andre symptomer.
I stede for en symptomdiagnose, kan man kalle det en utelukkelsesdiagnose.
Etter år med utredning uten patologiske funn får man diagnosen fibromyalgi av en reumatolog.
Ikke noe lettvint løsning, mao.
Og det er både forsket på og finnes mye kunnskap om fibromyalgi!
Ikke det at jeg er litt hårsår på dette temaet, altså!;)
Kanskje ikke så uvanlige, nei!;)
Men sett i sammen heng over år, så kan det jo muligens være verdt å få sjekket ut.:rolleyes:
Om du i tillegg har gått fra behandling til behandling uten å bli bedre, kanske heller verre, så kan det jo være noe sånt som egentlig plager deg!
Ikke at det er stor hjelp i å få en diagnose som fibromyalgi, ingen goder å hente, så er det noe med å få satt et navn på det som feiler en og ikke minst prosessen med å akseptere at sånn har nå en gang livet blitt!:p
Legen min har egentlig antydet at jeg har fibromyalgi, da ingen ting har vistes på blodprøver, røntgen eller MR. Han gir meg respeter på smertestillende og holder hver gang et lite foredrag om fysisk aktivitet og psykisk helse uten at jeg blir noe bedre av det.
Håper en kombinasjon av endret kosthold og lett trening kan hjelpe på sikt.
Man kan da ikke bare antyde slikt uten å skrive ut en henvisning til reumatolog?:confused:
Vanlig smertestillende hjelper fint lite mot fibro- smerter, da!
Mange har blitt bedre med nytt kosthold og moderat trening er bra for fm- pasienter.
Det går bedre. Har ikke testet Valhall enda, men har hatt en del timer hos fysioterapauten min som har gått særdeles grundig til verks. Vi snakker torrturtimer med påfølgende blåmerker og en følelse av å ha brukt timesvis på treningssenteret. Jeg har blitt flinkere til å gjøre øvelsene og har også blitt flinkere til å ta meg noen kvalitetpauser på jobben i stedet for å bare ta en tur til kaffemaskinen. Og til uka skal jeg begynne med styrketrening igjen. Jeg har ikke slått fra meg planene om å oppsøke naprapat eller manuellterapi, for jeg har fremdeles ganske store plager, men det er utrolig hva man lærer å leve med når man går med det over så mange år . Men jeg må bare ta den telefonen og det er tydeligvis ganske vanskelig for meg :p
Nå vil ikke jeg være noen "besserwisser" men jeg kan bare snakke av egen erfaring.
Vær skeptisk hvis legen din sier "hold deg i ro" eller tilsvarende. Uansett hvilken sykdom eller diagnose du enn har så tror jeg det verste du kan gjøre er å sitte stille.
Kjør heller på med gåturer, sykkelturer eller så hard trim/trening du orker (og da mener jeg ikke hardtrening, men det DU orker) så er jeg sikker på at ting bedrer seg. Du merker det helt sikkert hvis du kjører for hardt.
PS: Dette er ikke rettet mot noen av dere som har skrevet i tråden men bare ment som et råd. Det har hvertfall fungert for meg....
Bare for å presisere: Legen har ikke bedt meg holde meg i ro. hun har bedt meg ta det rolig, ikke trene styrke men gå turer. Og ja, aktivitet funker :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.