< Tilbake til oversikten

Ketogen diett

Smyklebust sa for siden:

Etter å ha lagt på meg i overkant av 20 kilo pga lavt stoffskifte,begynte jeg i går på lavkarbodietten. I den sammenheng har jeg en del spørsmål:

1. Kan jeg spise "ferdigsalatene/posesalatene" i matvarebutikken under denne kuren? Mener med det sånne ferdigpakker du får i alle matbutikker. Kan jeg spise slike (en halv pakke) til hvert måltid i ketogenfasen? Kan jeg evt tilsette disse med paprika,agurk og tomat? Eller blir dette for mye? Når jeg bør jeg evt spise salat?

2)Jeg kjenner meg veldig trøtt og slapp i dag,og er plaget med diare. Er dette normalt,når vil jeg evt føle meg mer ovenpå? I sammenheng med kuren,er jeg blitt oppfordret til å trimme-henholdsvis gå og sykle. Er det greit om jeg går turer de første dagene,og tar til med sykling når jeg har fått mer overskudd?

1. Styrketrening er jeg også blitt oppfordret til å drive med? Har ikke råd til helsestudio,så lurer på om armhevinger og situps gjør nytten? Andre tips til styrketrening? Tips mottas med glede-håper på snarlig og positiv respons:)

LenaBeatrice sa for siden:

Du kan godt spise ferdigsalatene, men vær litt obs på hva de inneholder. Du bør unngå de som inneholder gulerøtter.
Hva du tilsetter av paprika, agurk og tomat er opp til deg så lenge du ikke går over 20 gram karbo/ dag som er grensa når du er i induksjonsfasen på Atkins.
(Det står gjerne på posene hvor mye karbo de inneholder)
Når du skal spise salat er også opp til deg, så lenge du holder deg til 20 gram karbo/dag.
Vær nøye med å få i deg nok fett, hell gjerne kaldpresset olje over salaten.
Salat skal ikke være det eneste du spiser til et måltid, du må også få i deg proteiner (og selvfølgelig fett)

Det er normalt å føle seg trøtt og slapp i starten, men det går over når kroppen venner seg til ditt nye kosthold, og å brenne fett for å få energi, ikke karbohydrater.
Diare opplevde ikke jeg, men kanskje andre har noe å "bidra" med her?
Gå gjerne de første dagene til du føler deg piggere :-)

Husker du på å drikke nok vann og å ta kosttilskudd?

For tips til trening, kanskje et spørsmål i treningsforumet?:
forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25

Smyklebust sa for siden:

Jeg ser på de fleste salatene at karboinnholdet er rundt 2-3 pr 100 g (5-6 i en pose). Må jeg ha 20 gram karbohydrater daglig eller er det et maxmål?

Har i dag spist egg til frokost,kyllinglår mellommåltid og til middag hafdde jeg kyllinglår og salat. Til kvelds har jeg spist salat(uten olje) med en tomat,så regner med at jeg har fått i meg en 10 mg karbohydrater. Høres dette greitt ut eller skulle jeg spist mer protein/fett til siste måltid?

Drukket ca 2,5 liter vann samt tatt antioksidanter og Gerimax (multivitamin med litt giseng) også i dag. Er dette ok?

Du må ikke få i deg 20 gram nei :-)

Jeg synes du bør få i deg mere fett i løpet av hele dagen jeg, men du har kanskje spist mere fett selv om du ikke skriver det i innlegget?
Rene karbomåltider skal du ikke ha, så du burde absolutt ha spist proteiner og fett til kveldsmåltidet ja.

2,5 liter vann er slett ikke ille, men det gjør ingenting om du klarer litt mere ;)
Den gerimaxen.....inneholder den mineraler også?

Slik skriver Atkins: Som et minimum: ta et daglig multivitamintilskudd med mineraler, inkludert kalium, magnesium og kalsium, men uten jern.

Reglene for induksjonen:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270

Tillatte matvarer på induksjon:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419

Smyklebust sa for siden:

Ok,hva mener du med protein og fett? eksempel på matvarer,kan du gi meg d? kan jeg spise pølser og karbonader?

Smyklebust sa for siden:

Og gerimaxen inneholder mineraler

Vær forsiktig med pølser og karbonader!! De inneholder gjerne mye stivelse.
Tenk rene proteiner som kylling, svinekjøtt, egg, fisk, storfekjøtt....
Ikke blandingsprodukter.
Det finnes lavkarbopølser, men hvis jeg var deg vil jeg nå i starten spise så rent som mulig :-)

Fett å foretrekke: Smør (ikke margarin), kaldpressede oljer, tran (som kosttilskudd)....og en del annet som jeg ikke kommer på i farta ;)

Smyklebust sa for siden:

Kan jeg bruke bremykt?

Carisma sa for siden:

:nei: Bremykt er margarin. Kun smør er smør :ja:

Der er jeg litt usikker....
Det står på pakka at den inneholder smør og rapsolje, men jeg vet ikke om det finnes transfett i den.
Transfett skal du styre unna, det er helseskadelig.
Men bruk gjerne Tine meierismør :-)

Photobscura sa for siden:

Har du lest boka? Om du kan, les den engelske versjonen. Den norske er fryktelig mangelfull.

Proteiner finner du mye av i kjøtt. For å få i deg nok fett, bruk rikelig med smør, fete kjøttyper (nakkekoteletter, farse). For å unngå diaré bør du fokusere på litt mer matnyttige grønnsaker, som brokkoli, blomkål o.l.

10 mg? Jeg håper du mener 10 g :p. Det er greit å ligge så tett opptil 20 som mulig. Da har du også mange variasjonsmuligheter, ettersom induksjonen ellers er såpass begrensende.

Om du er kvinne, så hold deg unna alt med ginseng i!! Det forstyrre syklusen. Kvinner skal, om noe, ha rosenrot, ikke ginseng!!

Photobscura: Tar du også rosenrot?
Jeg gjør det og har veldig stort utbytte av det. :-)

Det trenger jeg vanligvis ikke, stort sett får jeg den energien jeg trenger av kostholdet alene :D

I see what you mean :-)
For å si det sånn, rosenrot hjelper meg over de kneikene der kostholdet ikke hjelper :)

eriksen sa for siden:

Det er jo mer trans-fett i smør enn i margarin, jfr Matvaretabellen...

Det vil alltid være litt transfett i meieriprodukter, men det er ikke transfett som er et resultat av ekstrem oppvarming. Det er en naturlig forekomst, og langt mindre skadelig enn transfett som oppstår via hydrogenisering.
Det er sjelden transfett i margarin nå mere, men det betyr ikke nødvendigvis at det er sunt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.