< Tilbake til oversikten

Endelig fått mikro, hva nå?

matitt sa for siden:

Etter mange år uten mikrobølgeovn har jeg nå anskaffet meg en, tenkte å gjøre hverdagen litt lettere , kjekt å bruke til å tine kjøtt fra fryseren (får ALDRI tatt det opp i tide til middag!) og varme babymat til lillemor:)
Men nå lurte jeg på om det er noen som har gode forslag til enkel og rask lavkarbomat som kan tilberedes i mikroen?? Har foreløpig bare prøvd sprø ostechips, det ble suksess! (mye bedre enn i stekeovnen:)
Noen tips??:D

matitt sa for siden:

takk Carisma, den skal prøves!

Areola sa for siden:

Blomkålris!
(rasp blomkål, ha i en bolle med en klædd smør, 5-10 minutter i mikro)

matitt sa for siden:

Oj, DET hørtes godt og smart ut! Den skal også prøves! Må bare få handlet litt mat først ;) PS: går det bra å bruke vanlig porselen i mikro? Men ikke plast eller stål?

Bee sa for siden:

Ostechips!!! :D

Gracella sa for siden:

Les bruksanvisningen til mikroen din! Det anbefales på det sterkeste (fikk noen aha-opplevelser sist vi kjøpte mikro, he,he).
Ellers går noen typer plast bedre enn andre typer plast - har selv klart å ta erven på tupperware som VIRKELIG skulle tåle mikrobølgeovn.... :eek:.

Tallerkner (glass/porselen) med dekor i "gull" osv kan også gi uventede (og ikke minst uønskede) effekter.

Anbefaler at du går til innkjøp av et plastlokk som du kan ha over mat som kan sprute, det sparer deg for mye rengjøring... :rolleyes:

(Og du vet vel at egg ikke kan kokes der inne...)

Siri82 sa for siden:

Eggerøre er enkelt å lage i mikroen! Visp sammen egg, vann eller evt litt melk i en ildfast skål og sett inn. Jeg har ikke noen fast tid, bare følg med til hele har blitt stiv!:p

matitt sa for siden:

Takk for tipsene, skal studere bruksanvisningen! Er bare lat:cool:
Legger bakepapir oppå for å unngå sprut :D

Areola sa for siden:

Det går forresten kjempefint å steke bacon i mikro! Kan spare deg for en stekepanne når du lager mat :) Legg de på en tallerken med avstand mellom hverandre (ellers fester de seg sammen) og stek til du finner de passende stekt.

matitt sa for siden:

Bacon, huh? Hørtes jo veldig enkelt ut! Og de blir sprø og brune??

Gracella sa for siden:

Har ikke prøvd det selv, men bør man ikke ha kjøkkenpapir/tørkerullpapir over baconet? Det spruter vistnok ganske mye, har jeg lest..??

Areola sa for siden:

Jo, det var det jeg hadde tenkt å skrive, men så glemte jeg det.... Takk Gracella!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.