Hei!
Jeg driver å vurderer frem og tilbake vilken kostholdsfilosofi jeg skal prøve på. Har bøkene til Atkins hjemme, men har nå også bestilt 2 av Skaldemans bøker. Det har seg sånn at jeg har hypothyreose (lavt stoffskifte) , har også fått beskjed om høyt kolesterol (6,7) og høyt blodtrykk pluss D og B12 vitaminmangel. Alt hører sammen med stoffskiftesykdommen. Er det noen her som har noen erfaring med eller vet hvordan et kosthold som Skaldemans kan påvirke disse tingene?
Er det en dålig blanding eller vill det være gunstig?
Jeg ble egentlig satt på veldig høy dose kolesterolsenkende medisiner men jeg er bare 27 år og har en veldig dålig følelse rundt begynne med dette så tidlig. Så nå har jeg fått 6 uker på meg til å prøve å bedre dette selv - på egen hånd. Hypothyreosen tar jeg levaxin for.
Hei.
Har du lest på kostdoktorn. Masse bra om kolesterol. www.kostdoktorn.se/kategori/kolesterol
Men det er jo veldig lenge sia du skreiv det innlegget. Så du har kanskje funne ut meir på egen hånd. Eg er jo ganske ny, men har lest en del. No ska eg bare prøve d ut i praksis. Du har mange oppskrifter som ser veldig gode ut.
Ble veldig nysgjerrig på hva resultatet ble, jeg, Cornelia!
Høres temmelig villt ut i mine ører å sette en ung jente på kolesterolsenkende medisiner uten å prøve andre ting først, alle andre ting!
Statiner kan gi store problemer med muskel- og leddsmerter og bør bare bukes dersom alt annet er prøvd.
Skaldemans kosthold kan fjerne hypothyreosen og normalisere kolesterolverdiene. Har /hadde selv lavt stoffskifte, men har nå sluttet med levaxin. Grunnen til det er at når man går en stund på den medisinen kan den ødelegge skjoldbruskkjertelen for godt. Levaxin fører ikke til et normalt stoffskifte. Når man går på den produserer man allikevel mindre stoffskiftehormoner enn andre uten hypothyreose.
Jeg tar nå "Kelpasan" som du finner på helsekost forretninger. Det er fra sjøgress (stillehavet), og det er det en av de få naturlige produktene som kan øke stoffskiftet. I tillegg har jeg tatt hypnose for å øke stoffskifteproduksjonen (ja, det er mulig og effektivt). Er selv hypnoterapeut og bruker det hyppig på mennesker med hypothyreose.
Lykke til :)
Jannike
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.