Først litt kort om meg:
Jeg er en mann på 36. Vekt 135 (for en uke siden) BMI ca. 40. Høyde 183 cm.
"Fant" ketolysekuren og dette forumet i slutten av 2008 og startet på kuren
januar. Var i ketose i 4 dager og fikk influensa. Orket derfor ikke stress med slanking så det stoppet der. Nå er jeg imidlertid i gang på nytt :). Har tatt av 3 kg siden mandag. Er meget godt motivert og føler meg i bedre form for hver dag som går. Heldigvis kvitt hodepinen jeg slet med de første dagene.
Så til saken:
Jeg vet at dersom jeg kommer meg ned i 90 kilo som er målet (ned til 87 men regner med å gå opp et par kilo slik det står i boken) så vil jeg trenge bukplastikk. Har hørt litt forskjellig om dette. For det første skal det vist være lange ventelister. En annen ting er at det skal være store forskjeller mellom helseregioner når det gjelder å få slik operasjon. Er det noen som har greie på dette samt. litt om hva som kvalifiserer til slik operasjon betalt av trygdeverket?
(Vet at det er litt tidlig å tenke på dette nå, men det er noe jeg må forholde meg til og jeg liker å lese meg opp og forberede meg tidlig :))
Ellers helt fantastisk å lese alle historiene her inne samt se før og etter- bilder. Veldig motiverende. Samtidig virker det som menneskene på dette forumet er veldig positive. Har lest mange tråder de siste dagene og ikke sett noe som ligner drittslenging eller annet. DET gleder meg.
Jeg vet ikke så mye om bukplastikk, men ventetider for diverse operasjoner innenfor de ulike helseregionene finner du på fritt sykehusvalg. Ellers så er det sannsynligvis mye opp til fastlegen din, som du må få henvisning fra.
Ja, skal snakke med legen min om dette. Er du eller sikker på at dette omfattes av fritt sykehusvalg? Har benyttet meg av det tidligere i forbindelse med en snorkeoperasjon og takker høyere makter for den ordningen hehe!
Takker og bukker. Fant det nå :). Da vil jeg anta at fastlegen alene har myndighet til å bestemme dette, og da tror jeg det går greit i mitt tilfelle :cool:
Fastlegen bestemmer ikke en dr....!!!
Jeg fikk avslag pga bittelitt for høy BMI uten at legen på Riksen hadde så mye som sett meg!
Fikk det gjort privat og kirurgen hadde ikke noe som helst betenkelighet med å operere meg, selv med litt høy BMI. Jeg er kraftig bygget og trengte virkelig å få fjernet det gufne fettforkleet! Alt gikk utrolig greit og jeg er evig takknemlig for at kirurgen ikke så seg blind på BMI!
Alle sykehus/behanldingssteder har nok i utgangspunktet en BMI - retningslinje de går etter, noe i området 27-28 er vanlig for brystreduksjonsoperasjoner ihvertfall. De har helt sikkert muligheter til å gå utenom dette hvis du betaler selv, men for operasjoner som dekkes av det offentlige bruker de det som faktor for "utsiling".
Han sa noe om at fastlegen bestemmer! Det er ikke fastlegen som bestemmer noen ting som helst! Fastlegen kan sende inn en søknad om operasjon og om å få operasjonen dekket, ikke noe mer!
Det hjelper ikke om fastlegen syns du trenger en slik operasjon, det er kirurgen/inntaksteam på sykehuset som bestemmer!
Det var det jeg svarte på!!!
Da jeg virkelig trengte en full bukplastikk etter at huden på magen ikke trakk seg tilbake etter 2 svangerskap, i tillegg til at alle magemusklene måtte sys på plass igjen, fikk jeg igjen 13 000 av de 38 700,- jeg betalte på skatten. Dette fordi det er laaaange ventelister i det offentlige og jeg ikke burde vente!
Det er riktig, ja :ja: Etter min erfaring kommer du ikke så langt som til å møte kirurgen en gang dersom din BMI er over 27/28, da får du rett og slett søknaden i retur med beskjed om å gå ned i vekt.
Takk for det! Ja en motivasjonsfaktor er det jo. Har planer om å løfte litt "skrot" etter hvert også og få litt muskelmasse. Var faktisk både slank og veltrent da jeg var i slutten av tenårene. Utrolig hvor mye jeg orket den gang i forhold til i dag ...
Dette har du nok helt rett i Kit. Klart kirurgen vil vurdere hvert enkelt tilfelle.
Det jeg faktisk tenkte på var at "makten" i slike saker lå hos legene og ikke hos rikstrygdeverket. Men det var jo ikke det jeg skrev så da ble det litt dumt.
Hadde bukplastikk for 3 år siden. Hadde bmi på 26-27. Legen lagde en henvisning som ble sendt til ullevål, fikk beskjed om at det var laaang ventetid. Jeg snakket så med Aleris og ringte Ullevål og sa at jeg ønsket å benytte fritt sykehusvalg. Fikk time på ullevål til vurdering innen et par uker. Legen der godkjente meg som kandidat. Sjekket muskler og fettforkle. Da sendte de papirene til Aleris og i løpet av et par mnd var operasjonen gjort.
Hadde også brystreduksjon noen uker før. Det holdt det med henvisning fra lege. Trengte ikke å gå via ullevål.
Begge dekket av staten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.