Hva er forskjellene på et høy- og lavkvalitetsegg?
Kona mener vi må kjøpe egg med god kvalitet når vi spiser så mye egg som vi gjør nå. Jeg har kjøpt en del ulike egg i det siste, men ettersom vi (for det meste) lager omelett av dem klarer ikke jeg å kjenne forskjell i smak på First Price egg og Priors Solegg.
Og er det noen forskjell på dem?
Hva er dårligere med et "billig-egg" fra Coop eller Kiwi? Størrelsen er nå en ting, men det er jo bare å kompensere med et ekstra egg. Men er det andre forskjeller?
Mine erfaringer er at tykkelsen på skall kan være noe forskjellige - dyre egg er lettere å knekke. Når det gjelder størrelsen og fargen på plommen er ikke høy pris det samme som stor og mørkegul plomme.
Mine favorittegg hittil er Frokostegg på Rema 1000. Men da er det ikke smaken som avgjør, men "følelsen" av eggene - letter å knekke enn first price eggene, og fin plomme. Men jeg vet ikke om smaken er bedre! Og til syvende og sist er det vel det som teller. Er dyre egg bedre (på smak) enn billige?
De billige eggene kommer nok sjelden fra frittgående høns... :rolleyes: Så det kommer jo også an på hvor bevisst man ønsker å være i forhold til det.
Dessuten syns jeg de billige eggene i 18-pack nesten er umulig å skrelle når de er kokte. Hviten sitter igjen på skallet. Men jeg bruker de som du sier i omelett o.l.
Jeg tror de beste eggene jeg spiser er gårdseggene fra Sultan. Tynt skall, store i størrelsen og skikkelig gul plomme. Innbiller meg at de smaker mer ;).
Femti spenn for tredve egg!
Jeg mener ganske bestemt at om eggene er vanskelige å skrelle er det fordi de er ferske.
De blir lettere å skrelle dess eldre de blir.
Forøvrig holder egg seg mye lenger enn datostemplingen tilsier.
De økologiske skal være de beste, de er det mest vitaminer i. Det sier seg jo egentlig selv. Glade høner, glade egg :ja:
Solegg er bare gule fordi hønene har fått mais, og er bare tull. Frittgående høner betyr IKKE glade høner. Men de økologiske skal være glade nok.
Jeg foretrekker coop xtra sine, de smaker like godt som eggene fra våre egne høner og har like gul plomme. First price sine foretrekker jeg fremfor andre egg og. Billige egg er ofte 2.sort og kan nok kommer fra både burhøns og frittegående og økologiske høns.
Aldri opplevd eggene vanskelige å skrelle annet enn på våre dagsferske egg...
jeg er opplært til å skylle eggene raskt i kaldt vann etter koking,
og har ikke problemer med å skrelle dem.
Kjøper egg der det passer, og aner ikke noe om forskjeller i smak ol.. :lol:
Med frittgående mener jeg at hønene går fritt ute i en innhegning med adgang til hus hvor de kan verpe og vagle seg.
Motsatsen er ei burhøne, hvor tre høner deler et trangt bur. Burhøns ser aldri dagslys, får lite utløp for naturlige behov, mister oftest mestedelen av fjærene og virker generelt triste.
Jeg VET at visse eggprodusenter hevder at deres egg er fra frittgående høns uten at det har rot i virkeligheten...
Som en annen nevner, egg er fullgode langt over datoen. (Ikke at det ofte er noe problem med at egg blir gamle om man lever på lavkarbo, kanskje... hehe).
Måten du da kan teste eggene, før tilberedning, er å dyppe de i vann, f.eks. fylle et litermål eller annen passe stor beholder med vann. Hvis egget synker til bunns er det ferskt. Ligger egget midt i, verken i bunnen eller i vannskorpa er det fortsatt fullgodt å bruke, men om egget bryter vannskorpa og ligger der og dupper delvis over vann, da er det bare å kaste... Jeg tester ett og ett egg på denne måten hvis jeg er usikker på om mine "over-dato-egg" fortsatt er brukbare. Dvs. jeg trenger jo sjelden gjøre det nå, men denne metoden har jeg brukt mye opp gjennom årene, før spiste jeg ikke så mye egg, så det hendte titt og ofte at de gikk over datoen. Lærte teknikken av min kloke gamle mormor :)
Før hadde egg 7 ukers holdbarhet i Norge. Pga EU måtte de kutte ned holdbarheten til 4 uker. Det betyr at en kartong er holdbar ca dobbelt så lenge som det som står på den :ja:
Det kom vel fram under innlegget ditt hva jeg egentlig mente, men altså; bare fordi de går "fritt", sier ikke noe om hvor fritt de går, og hvor mange som er per kvadrat.
Sitat fra dyrebeskyttelsen:
Hjelp høna til et bedre liv! (noe er morsomt med den setningen der..)
Det der har jeg også lært og ser at det stemmer.
Dessuten; hvis eggene blir liggende for lenge i kaldt vann, blir de vanskelig å skrelle. Det samme skjer hvis de ligger og blir varme igjen.
(Rene vitenskapen, dette, he, he)
"Andelen plomme og hvite endrer seg litt med størrelsen på eggene. De aller største eggene har større andel plomme i forhold til hvite, og med små egg er det omvendt. Det er omtrent like mye eggeskall på hvert egg. Det betyr at store egg har tynnere skall enn små egg." sitat fra www.egg.no/PrintArticle.aspx?artid=9437
Så for å få mest mulig plomme "på kjøpet" lønner det seg vel å kjøpe eggene så store som mulig.
Selv er jeg så heldig å kjenne en egg-produsent så jeg får kjøpt direkte fra han. Men, nå har han slakta hønene og starter ikke opp igjen før i oktober.
Hjelp!:eek:
Jeg kjøpte forresten egg i sverige i helga. (blått brett, 20 stk, såkalte frittgående)
Plommen var kjempelys? Er det et tegn på noe bra eller dårlig? De lukta og smakte helt fint.
Så bra at eggekvaliteten skaper litt debatt!
Jeg konkluderer utifra dette at når det gjelder smaken er det ett fett om jeg kjøper Coop X-tra eller de dyreste Prior eggene.
Argumentene for økologiske egg ser jeg pga dyrevern, så det kommer nok til å endre mine innkjøp i fremtiden. Og om glade høner gir bedre egg, så blir sikkert kona fornøyd også.
Når det gjelder holdbarhet er det helt korekt at datostemplingen har blitt kortere pga EU-regler. Hørte intervju med Prior rundt påsketider som mente at egg som hadde ligget på hytta fra jul godt kunne spises i påsken, så holdbarheten på egg er svært lang. Det er nok bare den europeiske bonde-mafiaen som har trumfet gjennom den korte holdbarheten på eggene.
Jeg har spist egg som har vært et halvt år gamle :cool: (brukte den klassiske egg-i-vannglass-testen først). Det smakte helt fint det, tenk, egget må jo være den perfekte konservering fra naturens side :)
... og bakgrunnen til denne testen er at egg som er dårlige inneholder gass - derfor flyter de.
Gassen som dannes er svovelgass, og den lukter - bokstavlig talt - råtne egg, he, he
(Det er i allefall det jeg har blitt fortalt...)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.