< Tilbake til oversikten

Saftig og enkel sjokoladekake

karmar-pedersen sa for siden:

200g fersk ost (philadelfia, kesam, cottage cheese)
2 egg
1,5 dl utblandet fun light eple og pæresaft
2 ss olje
14 ss natreen
noen dråper vanilje essens
100g bakekakao
2ts bakepulver
50g hasselnøtter(trengs ikke)

180 grader, midt i ovnen, 30 min

Bland ost, egg, saft, olje, søtning og vaniljen til en jevn røre.
Bland så inn kakaoen og bakepulveret (dersom du ikke vil ha hele kjøkkenet dekket av kakao, så ta litt om gangen:eek:)
Også til slutt blandes nøtter inn.

Godt med krem til:D

Hadde med denne på hytta, og alle i familien likte den kjempe godt.. Så Tror nok man kan servere denne til gjester. Og spise den selv med goood samvittighet, hele kaka er 23 karb, så:eek: NYYYT!

Tidl. medlem sa for siden:

Oh, det hørtes digg ut. Skal ha gjester i dag, hadde vært greit med noe jeg kan spise uten å komme på sjokkiskjøret igjen.. Hm. Må man ha i søtstoff?

sirimor sa for siden:

Dette må prøves ut

Luna* sa for siden:

Ååå dette så godt!

Takk for at du deler :smile:

karmar-pedersen sa for siden:

Fruktose da evt. dersom man ikke vil ha gjester som renner ned doen :p Det vil jo faktisk være lite karb uansett.. Fant den i en lavkarbo kokebok, så trikset og mikset litt. Skal jo egentlig være både mel og fruktose i den...:D

Tidl. medlem sa for siden:

Er ikke redd for karbene, er skeptisk til søtstoff

LenaBeatrice sa for siden:

Har innmari lyst til å prøve denne!!! :sikle:
Det eneste jeg er skeptisk til er søtningsstoffet....
Men denne kan jo være kjekk å ha ved spesielle anedninger :)

Tusen takk :-)

xtra sa for siden:

Jeg lurer litt på hvordan du har regnet karbohydratene her? Har du ikke tatt med søtstoffet?

Jeg laget denne kaka med Cottage Cheese, som er det mest karbovennlige alternativet, og da utgjorde ingrediensene utenom søtstoff til sammen 18,2 g karbohydrater.

14 ss Natreen er 2 dl, i alle fall ble det det på mitt kjøkken :) Det er 20 g, altså 17,4 g karbohydrater i tillegg, så hele kaka inneholder totalt 35,6 g laget med Cottage Cheese. Med kesam eller Philadelphia blir det litt mer. Hvordan regnet du da du kom du frem til 23?

Og så lurer jeg på om målet på kakao er riktig. Kaka smakte så bittert at det egentlig ikke var godt lenger, og jeg liker i utgangspunktet mørk sjokolade. Skal det være så mye som 100 g?

Jeg spør ikke for å være pirkete, men fordi jeg så inderlig ønsker meg en sjokoladekake som faktisk smaker godt samtidig som den er ordentlig lavkarbo. Black Sunday er bra, men jeg har laget den litt for mange ganger, så nå driver jeg og tester andre oppskrifter.

Photobscura sa for siden:

Er det noen flere som har prøvd denne? Hadde tenkt å bake black sunday til trettiårsfeiringa mi i dag, men den bør jo stå i kjøleskap over natta.

Japp, da står denne i ovnen. Men 8 ss søtning holdt leeenge, og mindre enn halvparten av kakaomengden som er oppført. Så nå håper jeg ikke at røra ble for tynn ...
Og så droppa jeg safta (aspartam er no go for meg), og hadde i kruttsterk kaffe i stedet for. Røra smakte veldig godt, så jeg er spent på resultatet :)

xtra sa for siden:

Ble det vellykket?

Hadde vært kjekt om denne oppskriften funker, den er mye billigere enn de som har masse sukkerfri sjokolade i.

Tror jeg må ha myyyye mindre væske i den. Den var god på smak, men hadde skikkelig svampete konsistens. Som omelett omtrent. Yuk. Dessuten tror jeg man må doble oppskrifta, for den ble knapt to cm høy i en 18 cm springform.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

har du en mening om dette smaker godt med Bacon-Smøreost isteden for naturell? har nemlig utrolig mye baconost.. :o:rolleyes:
fikk gangske lyst og lage kake , se :D

btw glemte og skjekke om denne tråden var gammel.. dro jeg den opp uten mening håper jeg ikke at dere syntes jeg er dum :)

Baconost i sjokoladekake??? :lol:

Jeg vet at jeg prøvde denne kaka, og at den smakte svamp :p

Minni1 sa for siden:

Du hadde jo mye mindre kakaopulver i så det er nok derfor den ble så svampete

Det er mulig, ja. Er jo en stund siden, forsåvidt :o

Men uansett så tror jeg ikke baconost har noe å gjøre i en sjokoladekake, unnskyld SunnhetMedSirrup, men det der gjorde min morgen. hahahaha! :p

Lillemeg1 sa for siden:

Da har jeg lagd en variant av denne som jeg skal kose meg med i kveld.

Byttet ut oljen med et par spiseskeier melange, hadde i litt salt, brukte 50gram kakao, og 10spiseskjeer søtning. Jeg er litt mer glad i den salte smaken fremfor den supersøte, røren smakte i alle fall DIGG :)

Har fordelt røren i muffinsformer og venter spent på at ovnen skal bli klar nå

Kitt sa for siden:

Melange???:eek::eek::eek:

Har du ikke sett denne?;)

Lillemeg1 sa for siden:

Melange og Margarin er det det samme da?

Anyway.. I dont care.. Melange smaker MYE bedre en div oljer

Charlott sa for siden:

Og meierismør smaker myyyye bedre (og sunnere/mer naturlig) en Melange/margarin (som smaker plastikk :o )

Lillemeg1 sa for siden:

Mulig det.. men nå hadde jeg bare Melange i kjøleskapet. Får tste med meierismør neste gang :)

Kitt sa for siden:

Alt som ikke heter SMØR er margarin og ikke akkurat det beste du kan bruke! Som du kanskje skjønte av plansjen?:p;)

Men klart, ditt valg! Ville bare fortelle deg at det du putter i maten din er et lite molekyl unna plastikk, lissom!:p

Jabba sa for siden:

Høres godt ut med kake....

nokia90 sa for siden:

Muligens jeg tar opp en gammel tråd nå, men hvor stor form skal kaken være i? Langpanne eller rundform?

Kitt sa for siden:

Som du ser har Photo prøvd i en rund form! Ikke helt vellykket, kanskje! :p

Sisteinnsats sa for siden:

Jeg skal prøve denne i dag. Men jeg er litt forvirret etter å ha lest hele tråden..

Men jeg prøver med litt mindre søtning og kakao jeg også, og så følger jeg resten av oppskriften. Jeg har kjøpt vanlig Philadelphia ost.

Mine springformer er elendige, så jeg bruker brødformen tenker jeg.

Skal gi rapport når jeg har smakt!

Sisteinnsats sa for siden:

Hmm.. Not my cup of tea..

Den ble altfor mørk for min smak, og den måtte steke lenger enn 30 min, så den ble litt svidd i tillegg. Men men, helt grei altså.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.