Jeg har lest en artikkel som sier at man ikke bør ta kalsiumtilskudd. Dette fordi kalsiumet ikke havner i knoklene, men i bløtvev der det ikke skal være. Linken er her: www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5824
Også Knut Flytlie advarer i "Vitaminrevolusjonen" mot å ta for store doser av kalsium, men sier ikke at man ikke skal ta det i det hele tatt. Derimot advarer han mot å ta for mye D-vitamin, da "overdosering kombinert med overskudd av kalsium kan i prinsippet forkalke alt vev" (s. 109).
Flytlie advarer mot å ta mer enn 25 mcg D-vitamin pr dag og at 100 mcg er skadelig. I Mat & Helse nr 6/03 derimot hevdes det at vi bør få i oss 100 mcg... og at hyperkalsemi (forhøyet kalsiuminnhold i blodet) først forekommer ved inntak på minst 1000 mcg....
PPLP nevner det samme, og anbefaler daglig magnesiumtilskudd for å balansere kalsiuminntaket, siden vi ostespisende lavkarbere gjerne får i oss mengder av kalsium. De sier at for mye kalsium kombinert med for lite magnesium faktisk kan være medvirkende årsak til beinskjørhet - som jo er et kjempeproblem her i Norge til tross for all kumelka vi tyller i oss. :høh:
Et poeng her er at forfedrene våre hadde lite tilgang til livsviktig kalsium, og derfor har kroppene våre evnen til å lagre det, mens magnesium hadde de jevnere tilgang på gjennom året (frukt, grønnsaker, nøtter), så det skilles ut av kroppen hvis vi får for mye av det. Kalsium/magnesium-raten var omtrent 1:1 i jeger/sanker-samfunnet, mens i en moderne vestlig diett er den rundt 4:1.
Om D-vitamin så sier PPLP at kroppen i begrenset grad klarer å ta det opp gjennom mat og kosttilskudd, og at den beste måten å sikre seg at man har nok D-vitamin i kroppen, er å sørge for å være ute i sola litt hver dag. Ikke så enkelt å få til her oppe i det kalde nord. Men jeg har ihvertfall sluttet å kjøpe dagkrem med solfilter! :o
Det som er spesielt med Atkins er at maten vi spiser og måten vi gjør det på er strekt vanndrivende på induksjon og vedvarende. Vi skylle ut en del vikige vitaminer/mineraler gjennom ketosen og alt vannet vi drikker - og det er derfor vi før ta noen tilskudd, som bl.a kalsium. Tror ikke arktikkelforfatteren har hatt Atkins i tankene. Jeg har tatt Kaleroid p.g.a. vanndrivdende og tar blodprøver hver 6 mnd for å sjekke bl.a kalium nivået i blodet. Etter atkins sank nivået igjen under normalen og legen sa jeg når burde ta 2 x 750 mg. Altså 1 pille i tillegg til den jeg tok fra før. Dette stemmer med Atkins Support anbefaling under indukson og vedvarende. På livsvarig vedlikehold Lifetime maintenance) og når man IKKE er i ketose mister man mindre vann og behøver ikke tilskudd.
Det er riktig at det er farlig å ta for mye kalium - og det er helt riktig å være på vakt. Hadde jeg ikke sett på blodprøvene at jeg trenger det og hadde ikke Atkins anbefalt det tror jeg ikke jeg hadde tatt det.
Mulig jeg misforstår det du sier Nille - men for meg ser det ut som du her snakker om kalium og kalsium om hverandre..... Kan fort bli forvirra da......
Var litt uklar der mofedilla ! Jeg mente vedlikehold som "Lifetime maintenance" -altså siste fase når man ikker er i ketose ! Sorry, var ikke meningen å forvirre eller være unøyaktig ! :o
AAAAAhhhh, jeg skriver visst om begge deler jeg, men ser det var et ekstremt dårlig eksempel - kan jeg rette opp og skrive c-vitamin... eller magnesium eller noe - :wacko: for eksempel ....... Nei, da blir det enda mere rot !! :blinke: Forvirra jeg .... jeg mente altså.... sukk .... Sorry, det er altfor sent for en gammel bestemor !! :sove: ....men dere skjønte vel litt hva jeg egentlig mente å si ??? :snill:
Riktig tråd... :D, og skjønner hva du mener hvis du mener det samme om kalsium som om kalium... :p
Jeg tenker egentlig ikke spesielt i forhold til Atkins nå, men jeg ble veldig skeptisk til å ta kalsiumtilskudd i det hele tatt etter det jeg har lest...
Dessuten får jeg i meg ca 30 mcg D-vitamin pr dag pga at jeg tar to ss tran hver dag (i tillegg til multitilskudd), og nå begynner jeg å lure på om jeg burde kutte ned på tranen. Men da blir det for lite omega3, så da kommer jeg ikke utenom å ta et dyrere omega3-tilskudd, noe jeg ikke har råd til... :eek: det skal ikke være lett! :p
Men det som er sikkert er at MAGNESIUM er lurt å ta! Uten nok magnesium vil kalsiumet trekkes ut av knoklene og inn i bløtvevet.
En annen sak er at jeg nettopp så et innslag om at det kunne være farlig med for mye E-vitamin... Hvor skal forvirringen ende?! :p
Ja, kan en annet enn å bli forvirret?:confused:
Dette er vanskelig! Fant denne linken som jeg syntes var fin: www.matoppskrift.no/sider/vitamin.asp Her står det litt om dagsbehovet både for vitaminer og mineraler. Det står også endel forklaringer på hvilke mat de forskjellige stoffene finnes i. Riktignok ikke spesielt for Atkins, men likevel.
Unngå syntetisk fremstilte vitaminer ,selges i daglivareforettninger , billig, men ikke vært pengene.
I følge Eat så kan man 10 dobble dags inntaket av de fettløselige vitaminene i forhold til norske anbefalinger uten å ta skade av det. ( nå er det noen år siden jeg gikk på kurs hos Eat , så det er ikke sikkert de fortsatt står ved denne påstanden).
De vannløselige kan man 100 dobble. Noen mye mer .
Husker ikke nøyaktig , men jeg tror en dag med soling kunne gi 1200 ganger mer d- vitamin en anbefalt dagsdose.
Visste dere at solkrem stenger ute de fleste gode ting sola gir oss, Soler meg (Nesten) aldri med solkrem. Det er mye bedre å heller passe på tiden man er ute i solen.
Mye av problemet her ligger faktisk ikke i solingen (selv om man skal være forsiktig når man har lys hud), men i kosten! For lite antioksidanter som C-vitamin og betakaroten gir rynker og lite elastisk hud, og forverrer huden ved soling. Såvidt jeg vet er det få eldre som har og er interresert i å ta tilskudd, og for rundt 50 år siden +/- var det sett på som et sunnhetssymbol å røyke, noe som selvsagt bidrar til utskilling av vitaminer og svært dårlig hud, og margariner med svært høye innhold av transfett var noe av det sunneste du kunne spise. Ler meg ihjel av Per-Margarin reklamene fra den tiden.
Jeg kan aldri gjenta meg selv ofte nok når det gjelder å huske på betakaroten (i tillegg til multivitaminer) når man soler seg!
Når det gjelder faktor-solkremer er det jo omdiskutert hvor heldig dette er, noen mener det øker kreftfaren....
Du er mann du Begod. Du bryr deg vel ikke om ødelagt og rynkete hud !! Men vi damer vettu, vår hud tåler ikke så mye som mannehud. Vi liker ikke rynker og solskader. Jeg vil heller ta litt ekstra kost tilskudd og smøre meg inn med beskyttende krem enn å sole meg for å få "de gode ting sola gir oss". Til og med kreftforeningen advarer! Overdreven soling er skadelig for oss. Den nordiske hud er ikke beregnet for langvarig soling. Særlig barn og unge som har tynn hud blir raskt solbrent. Ved stadig eksponering vil huden få solskader og de farlige strålene (UVA og UVB) kan forårsake tidlig aldring og hudkreft. Snø og vann reflekterer strålene og påfører huden ekstra skade.
Jeg har en svigerinne som har hatt hudkreft pga soling. Det er IKKE pent med solskadet hud.
Tja, soling gir verken rynker eller kreft så lenge man passer på tiden.
Problemet er vel at man ikke passer tiden.
Den eneste ordentlige beskyttelsen vi har er å holde seg unna solen eller å ha på klær.
De fleste / mange solkremer besytter ikke mot uv-a stråler.
Mener å ha lest et eller annet sted at å ha på brunkrem eller var det selvbruningkrem var langt sunnere enn å ligge i solen med solkrem med høy faktor. ( er nå inne på et tema som jeg egentlig ikke har peiling på).
Enig med Begod her. De fleste solkremene beskytter hovedsakelig mot UVB og bare i svært begrenset grad mot UVA-stråler, som gjør mest skade. Med solfaktor risikerer vi å få en altfor stor dose UVA-stråler uten å merke det. Bedre å sole seg forsiktig og kle på seg med en gang man begynner å merke sola - sier PPLP. Hvis man ønsker å bruke solfaktor, bør man bruke fysisk blokk istedenfor kjemisk, og solkremen bør være helt oljefri siden olje oksiderer i sola og kan danne skadelige stoffer.
Får liv i denne tråden igjen jeg. Funnet ut at det å ta ekstra kalsium og magnesium i samme tablett er unødvendig for meg siden jeg spiser ost, siden det finnes store mengder kalsium i ost. Jeg skal bare ta magnesiumtilskudd. Depresjon, forvirring, lydfølsomhet, muskelspenninger og smerter grunnet opphopning av kalsium kan bli forbedret med magnesiumtilskudd ifølge min ernæringsbok Ny næring.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.