< Tilbake til oversikten

Nannahs creolske coleslaw

Nannah sa for siden:

Finsnitt:
300g kål, gjerne spisskål
2 stilker stangselleri
1 grønn paprika
1/2 rød parika
4-5 vårløk m grønt
Bland i en bolle ...like før servering hell over en
saus laget av:

1dl majones
1 dl oliven olje
2 ss edikk (gjerne rødvins)
1ss dijon senepp
1-2 ts wasabi
1/2 ts tabasco
2ss frisk hakket dill
1 liten ts cayennepepper
salt og pepper

Kanhende vill du ha mer lr mindre av noe...smak!
bare du som kan avgjøre hvordan du liker den:)

Nydelig tilbehør til grillmat!!

Kokkå sa for siden:

Hørtes kjempegodt ut, må prøves! :) Takk for tips!
Med spisskål, mener du da nykål?

Carisma sa for siden:

Hmm, wasabi var det jeg glemte å kjøpe ja... :( Kan jeg bruke noe chilipaste eller noe?

Liv sa for siden:

Nok en spennende oppskrift fra Nannah!!:spent:

Mistral sa for siden:

Dette så veldig godt ut! Men skal man virkelig ikke ha sausen over før i siste liten? Jeg pleier å lage coleslaw flere timer før den skal spises, gjerne dagen før, sånn at kålen får tid til å bli myk.

Nannah sa for siden:

Jo, om du vill ha den myk så...det er greit m gammel kål synes jeg.
Men på denne tia av året med flott,sprø ny kål vill jeg
at den skal forbli sånn:)

Nannah sa for siden:

Alt er sikkert mulig...kan godt hende det blir godt ...men chilli kan ikke erstatte wasabi.
Norsk pepperrot kan du bruke....

Photobscura sa for siden:

Jeg kan bekrefte at denne er VELDIG VELDIG GOD! Mmmm!

Ullabulla sa for siden:

Hva er wasabi, og hvor får jeg kjøpt det?

Japansk pepperrot, som bruker til f.eks sushi. Du får kjøpt det i velassorterte butikker, innvandrebutikker etc. Men i følge Nannah så kan du helt fint bruke norsk pepperot.

Men, om jeg ikke husker feil, så får man vel wasabi på tube, mens jeg aldri har sett norsk pepperrot annet enn hel, bør man kanskje raspe den på den fineste raspen da?

trillian78 sa for siden:

Åh, der var oppskriften! :suss: på deg Nannah! Denne var jo bare fantastisk nydelig. Skal lage masse av den i sommer :D

Carisma sa for siden:

Jeg har sett pepperrot på tube. Blå tror jeg.

Safir sa for siden:

Nam, denne var nydelig! Mannen min digget den og, og sa at han ikke hadde trengt nypotetene jeg hadde fikset til han :D!

Fungirl sa for siden:

Den skal eg prøve over helga, må handle inn først :)

Takk Nannah og takk til Photo som linka til den :)

Jeg skal lage min tredje omgang i kveld! Nam nam! Og den blir nesten bare enda bedre etter en natt i kjøleskapet :D

gamlasnyeliv sa for siden:

hvor mange karber sånn ca. inneholder denne retten ?

gamlasnyeliv sa for siden:

Laget denne som tilbehør til kjøttkaker i dag, og du milde himmel hvor godt det var :sikle:

Carisma sa for siden:

Har gitt sambo denne oppskrifta da han lurte på tips til middagen i dag (hans ansvar hver tirsdag :D), så det blir kjempespennende! :ja:

Kitt sa for siden:

Jeg har kjøpt ferdig revet pepperrot på glass.
Husker bare ikke hvor. Sannsynligvis Meny eller en grønnskshandel!

Carisma sa for siden:

Oj, denne smakte sennep, gitt... :o men sambo syns den var kjempegod :D

(Jeg glemte at jeg ikke tåler dijonsennep, fordi jeg nestenaldri spiser det, og fikk lmagetrøbbel :()

trillian78 sa for siden:

Det syns jeg også første gangen jeg laget den. Men etter et par timer i kjøleskapet så hadde sennepssmaken forsvunnet/blitt mindre fremtredende.

Jeg har kjøpt spisskål i dag, så nå blir det ny runde. Namnam!

Kitt sa for siden:

Å, jeg visste jeg hadde glemte noe viktig da jeg var i butikken i sted!:mad:

Cornelia sa for siden:

Denne skal jeg prøve!
Spiser mye "vanlig" coleslaw men denne høres jo super god ut og litt mere fancy:D

Kanskje sa for siden:

Ok, det med sennepen var bra du tipset om ..
Når det gjelder kålen, gir ikke den luft i magen og magesmerter?

Såg veldig godt ut, men jeg er litt forsiktig med hva jeg tør å lage, siden magen min ikke alltid er så samarbeidsvillig :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Kål gir luft i magen sammen med karbohydrater. Aldri hatt det problemet etter jeg kuttet karbene.

nellie sa for siden:

Lages i dag:)

Mistral sa for siden:

Jeg kom tilfeldigvis over denne igjen i går mens jeg lette etter noe helt annet, og siden jeg akkurat hadde fått et spisskålhode med det ukentlige grønnsaksabonnementet passet det aldeles utmerket. Salaten ble virkelig lekker, og jeg lærte at man fint kan lage coleslaw i siste liten med spisskål. :) (Med vanlig hodekål vil jeg nok fortsatt foretrekke å la den stå så lenge at kålen blir mykere.)

Så til spørsmålet: Har noen regnet ut næringsinnholdet i denne? Hvis ikke gjør jeg det selv, men om noen andre allerede har gjort jobben kan jo jeg slippe.

Nannah sa for siden:

Spisskål er utmerket til Slaw's og har færre karber også:ja:

Tiril77 sa for siden:

Lagde denne i dag, og den er nyyyydelig :sikle: Brukte et lite dryss med Splenda over også jeg da, da jeg er en liten søtmoms :p

Vil bare dytte på denne! En av de nydeligste grillsalatene ever! :sikle:

Cyan sa for siden:

Flott, Photo! Jeg hadde tenkt å servere denne til min mor når hun kommer i neste uke, så da slapp jeg å lete :)

Jeg har en gedigen batch i kjøleskapet nå. Klarer nesten ikke å vente med å spise den. Men jeg vet at den er enda bedre i morgen! :D

Cyan sa for siden:

Coleslawen er perfekt tilbehør til dine håtte kjøttkaker som jeg også har tenkt å servere muttra :)

nellie sa for siden:

Kunne så inderlig inne i hjerterota ønske at dette ikke var det siste jeg spiste før jeg fikk omgangssyken i vinter:o Den er jo så gooooooood..

Haha, lattis. Det er nettopp de jeg skal spise også nå!

Cyan sa for siden:

Kewlt :D

Kanskje sa for siden:

mamma lagde coleslave, men jeg vet ikke oppskriften hun brukte. Iallefall så syntes hun den smakte sterkt kål og var ikke god.

Jeg har lyst til å prøve, men er skeptisk til kålsmaken.

Carisma sa for siden:

Denne smaker ikke kål. Smaker derimot veldig sennep.... :o

Dietta sa for siden:

Dytter på denne jeg - det er jo grillsesong (i hvert fall noen steder) :D

charliiie sa for siden:

Takk for dytten, Dietta. Denne så nemlig spennende ut! :)

Dietta sa for siden:

Veldig god :sikle:
Har min egen variant da, jeg bruker halvparten av sennepen, og putter i ca 1/2 beger cf. Den er temmelig hot, så hvis du ikke ønsker det, smak deg til med cayennepepper. Min ble altfor hot første gangen, og det er derfor jeg endte med å bruke cf. Har fortsatt med det siden ;)
Og så buker jeg spisskål, mye mindre kh enn hodekål :)

charliiie sa for siden:

Takk for tips! Jeg liker hot mat, men bare til en viss grad. Blir det for sterkt klarer jeg liksom ikke å smake noe. Så kanskje jeg like gjerne skal prøve den litt mildere med en gang? Gleder meg uansett! :smile:

Dietta sa for siden:

Da hadde jeg gått for en mildere variant - helt klart :)

Carisma sa for siden:

Det var lurt! Jeg kan ikke spise denne fordi jeg ikke tåler sennep i så store mengder, men det går hvis jeg blander det ut.

Dietta sa for siden:

Det var ikke spesielt mye sennepsmak med halv mengde, men den ble veldig Hot :D
Vet ikke om det er særlig forskjell i styrken på cayennepepper, men neste gang skal jeg halvere den mengden også.
Hm.... tror jammen jeg må kjøpe mer spisskål i morgen :sikle:

Kitt sa for siden:

Nok en gang sommer og grillsesong! :) Denne oppskriften må bare prøves. Selv min svært så kresne Gubbe:love: spiste masse og gjestene lot det ikke bli igjen en aldri så liten rest til meg en gang! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.