Finsnitt:
300g kål, gjerne spisskål
2 stilker stangselleri
1 grønn paprika
1/2 rød parika
4-5 vårløk m grønt
Bland i en bolle ...like før servering hell over en
saus laget av:
1dl majones
1 dl oliven olje
2 ss edikk (gjerne rødvins)
1ss dijon senepp
1-2 ts wasabi
1/2 ts tabasco
2ss frisk hakket dill
1 liten ts cayennepepper
salt og pepper
Kanhende vill du ha mer lr mindre av noe...smak!
bare du som kan avgjøre hvordan du liker den:)
Dette så veldig godt ut! Men skal man virkelig ikke ha sausen over før i siste liten? Jeg pleier å lage coleslaw flere timer før den skal spises, gjerne dagen før, sånn at kålen får tid til å bli myk.
Japansk pepperrot, som bruker til f.eks sushi. Du får kjøpt det i velassorterte butikker, innvandrebutikker etc. Men i følge Nannah så kan du helt fint bruke norsk pepperot.
Men, om jeg ikke husker feil, så får man vel wasabi på tube, mens jeg aldri har sett norsk pepperrot annet enn hel, bør man kanskje raspe den på den fineste raspen da?
Jeg kom tilfeldigvis over denne igjen i går mens jeg lette etter noe helt annet, og siden jeg akkurat hadde fått et spisskålhode med det ukentlige grønnsaksabonnementet passet det aldeles utmerket. Salaten ble virkelig lekker, og jeg lærte at man fint kan lage coleslaw i siste liten med spisskål. :) (Med vanlig hodekål vil jeg nok fortsatt foretrekke å la den stå så lenge at kålen blir mykere.)
Så til spørsmålet: Har noen regnet ut næringsinnholdet i denne? Hvis ikke gjør jeg det selv, men om noen andre allerede har gjort jobben kan jo jeg slippe.
Veldig god :sikle:
Har min egen variant da, jeg bruker halvparten av sennepen, og putter i ca 1/2 beger cf. Den er temmelig hot, så hvis du ikke ønsker det, smak deg til med cayennepepper. Min ble altfor hot første gangen, og det er derfor jeg endte med å bruke cf. Har fortsatt med det siden ;)
Og så buker jeg spisskål, mye mindre kh enn hodekål :)
Takk for tips! Jeg liker hot mat, men bare til en viss grad. Blir det for sterkt klarer jeg liksom ikke å smake noe. Så kanskje jeg like gjerne skal prøve den litt mildere med en gang? Gleder meg uansett! :smile:
Det var ikke spesielt mye sennepsmak med halv mengde, men den ble veldig Hot :D
Vet ikke om det er særlig forskjell i styrken på cayennepepper, men neste gang skal jeg halvere den mengden også.
Hm.... tror jammen jeg må kjøpe mer spisskål i morgen :sikle:
Nok en gang sommer og grillsesong! :) Denne oppskriften må bare prøves. Selv min svært så kresne Gubbe:love: spiste masse og gjestene lot det ikke bli igjen en aldri så liten rest til meg en gang! ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.