< Tilbake til oversikten

Glukosebelastning - kan resultatet ha blitt feil?

Petit Fleur sa for siden:

Jeg tok en glukosebelastning på onsdag, og av div. grunner gikk det 2 timer og 20 min før den andre blodprøven ble tatt.
Er det noen her som vet om dette kan ha ødelagt for resultatet? :confused:

Jeg ringte legekontoret i dag og fikk resultatet som var innenfor normalen
(fastende blodsukker 5,2, etter 2 t og 20 min 6,8 :))
Men jeg måtte vente med alle andre spm til jeg skal til legen og det er ikke før i slutten av juli. Og det hadde vært greit å slippe å lure på dette mens jeg ligger på stranden ved middelhavet og slapper av.... :D

Yonah sa for siden:

Jeg har ikke peil på dette. Men jeg spiser ketogent og mitt blodsukker ligger på 3.7-4.2 hele dagen, både før måltid, like etter og 2 timer etter. Jeg har målt slik gjennom flere dager for å se. Blodsukkeret stiger ikke 2 timer etter inntak av mat.

Så du har vel uansett fått en blodsukkerstigning etter inntak av glykose. Håper noen som har peil kan svare deg.

Maimor sa for siden:

Det skal ikke gå mer enn to timer fra inntak av glukoseblandingen, og for at svaret skal kunne sammenlignes med referanseområdet de bruker så må denne tiden overholdes. Blodsukkeret stiger raskt etter inntak og synker med en noe slakkere kurve i løpet av de neste to timene, og det vil gjerne fortsette å synke etter de to timene har gått, så det er meget mulig at din verdi ved to timer var noe høyere enn den som ble målt 20 min etter.

Petit Fleur sa for siden:

Uff, da må jeg vel kanskje ta den igjen.... :(
Får høre hva legen sier.
Takk for svar. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.