< Tilbake til oversikten

Lage sjokolade selv

Luna* sa for siden:

Nei men det så spennende ut :spent:

Bee sa for siden:

Spennende! :sikle:

Mara sa for siden:

Jeg har en pose kakaobønner liggende og har lyst til å lage sjokolade av dem. Men finner ingen oppskrift som går ut på det. Må kanskje bare prøve meg fram? Noen som vet?
Riste bønnene, male dem, koke med melk og stevia eller splenda?

guro sa for siden:

Det er oppskrift på lenken i hovedinleget.

Chantelle sa for siden:

JA:) det har jeg.. prøvd denne..

Det kreves MYE søtning for å få en sjokolade god. Kakaoen er sterk og bitter smak. Ikke sånn du kjenner den fra butikken..freia kakao er liksom noe helt annet..skulle ikke tro at begge var kakao?
. Dette er rå varer og sterk/bitter smak... fra nå av vil jeg si at det i butikken er søtning/sukker med sjokoladesmak...

Jeg synes det ble ganske godt, men måtte venne meg til den nye smaken... jeg søtet med sukrin, stevia, agave og litt splenda... Jeg måtte bruke endel..og enda ble den ikke særlig søt... Men god på sin måte...
Jeg hadde også smør og litt cocosa oppi for å gjøre den mildere... De som tåler feks fløte er det jo helt perfekt!

men spennende å prøve noe nytt ..til og med dattera på 4 spiste det:p

Gracella sa for siden:

Du må ikke koke kakaomassen, da ødelegger du ale de gode stoffene i kakaoen... Den skal smeltes i vannbad.

Zincite sa for siden:

Her er også en oppskrift på hjemmelaget sjokolade med rå kakao og kakaosmør. Har ikke prøvd selv, så aner ikke om det er vanskelig eller godt eller noe. Ser i alle fall spennende ut :ja:
[font=Comic Sans MS][/font]

guro sa for siden:

Det var en nydeligog inspirerende side!

Mona S sa for siden:

nå fikk jeg veldig lyst på sjokolade...

Mara sa for siden:

Tusen takk for alle svar!! Jeg prøver til helgen, det er helt sikkert.
Må da bli ganske sunt til og med, dette her!:blomster:

Yonah sa for siden:

ÅÅÅÅ, jeg ble akkurat fast kunde hos økosjokolade...

Jeg laget sjokolade i stad, med litt sukrin( 4ts til 150 g sjokolade), tørka aprikoser og hakka mandler. Måtte ta to biter før jeg vendte meg til smaken og nå er jeg redd for ikke å klare å stoppe før jeg har slengt i meg hele plata på 75g..( laga to plater)..

Supera sa for siden:

Ååå, det hørtes godt ut! Tror jeg må bestille litt ting fra økosjokolade, ja. :sikle:

Veggpryd sa for siden:

Økosjokolade skal ha stand på Alternativ-messen på Lillestrøm 6.-8. desember (edit: det er 6.-8. november). Tror jammen jeg skal ta en tur innom den standen der, ja. :) Hadde ikke tenkt meg dit, men hvis jeg får teste den sjokoladen så.... :D

Yonah sa for siden:

Oj, skal de? Vi skal på messa tenkte vi ( fordi det er brukt og antikk messe samtidig og tettinntil.no er på alternativmessa..), så da spørs et om jeg må kjøpe mere sjokoladegreier:D

Om du ser en passe rund mamma med en mann på slep og ei lita Dokke med briller og mase hår i rullestol, da er det oss..

Veggpryd sa for siden:

Ojda! Feil dato. Det er 6.-8. november... :o

Hvis det fortsatt er samme messe, så skal jeg jammen se etter deg! :)

Yonah sa for siden:

Jepp, samme messe. Jeg så ikke engang at du hadde skrevet desember jeg:lol:

Rin sa for siden:

De har en del av økosjokolade-produktene på helsekostbutikken som heter Røtter i St.Hanshaugen-området (ned veien ved siden av kaffebrenneriet som man ser når man går av bussen på st.hanshaugen-holdeplassen) - jeg tittet på dem i dag, men bestemte meg for at det får bli en jule-utskeielse om noe. :cool:

trollmo sa for siden:

Finner ikke no om karbo innhold ....noen som vet om det er karbo i kakao bønner, kakaosmør osv...?

Happiness sa for siden:

Kan man spise Mulu sjokolade som selges hos www.super-nature.no/ på lavkarbo? Jeg smakte både silk og dark, og de smaker veldig godt! Men jeg kontaktet Mulu og de kunne ikke si noe om næringsinnholdet!?

Yonah sa for siden:

Det står ikke noe om næringsinnholdet og i tillegg står det rå kakaolikør uten at det står hva den inneholder. Ofte er det sukker i likør;)

Jeg ville sendt mail eller latt den være og holdt meg til en liten bit 86% sjokolade nå og da.

Happiness sa for siden:

Har sendt mail til mulu choclate.com.uk og de kunne ikke svare

[email protected] sa for siden:

Hei :) jeg er ganske ny her inne, og har fulgt ketolysjuren i ca 6 uker nå.
har en enkel oppskrift på en sjokoladebalnding jeg synes er veldig god.

100 g Sjokolade 70%
100 g Cocosa (jeg har brukt uten smak så langt)
100 g Valnøtter (grovhakket)
100 g Paranøtter (grovhakket)

Smelt sjokoladen i vannbad og ha deretter i Cocosaen. Når begge deler er helt smeltet, bland gordt sammen og ha i nøttene. Blir veldig flytende:)

Ha alt opp i en flat form kledd med aluminiumsfolie. Fordel nøttene jevnt.
Sett så formen i kjøleskap slik at massen stivner. Skjær så opp i ruter. bør oppbevares i kjøleskap slik at den ikke blir bløt. Cocosa blir flytende ved ca 24 grader. Cocosa fås kjøpt i helsekost butikker. resten i vanlige matvarebutikker-. Enkelt og godt. Nam nam:p

Bindi sa for siden:

Er denne sjokoladen heeeeelltt ille og spise? (en liten bit av)

Kakopulver, agave, kakosmør og cocosa

Mentha sa for siden:

Nam nam, tusen takk for en super tråd! Nå er jeg også kunde hos Økosjokolade, og venter spent på pakke i posten :D

moochie sa for siden:

:d:d

Timona sa for siden:

Fant denne gamle tråden, har akkurat bestilt det jeg trenger for å lage egen sjokolade :D

Er det noen av dere som fortsatt lager egen sjokolade og som har noen tips å komme med? (smakstilsettninger, søtning osv)

DrBabe sa for siden:

Jøss, så bra! Da er vi to! Jeg bestilte ingredienser via okosjokolade.no i dag jeg også.

Timona sa for siden:

Så gøy!
Har tenkt til å bruke litt agave sammen med stevia og vaniljepulver som søtning.(Vil ikke bruke kunstig søtning) Er spent på hvordan det blir ;)

DrBabe sa for siden:

Ja jeg kjøpte Yaconsirup og tenker at sukrin kanskje kan brukes i små mengder. Stevia har jeg ikke, men det kan jeg jo sikkert skaffe.

Timona sa for siden:

Det må jo gå fint. Tenkte at jeg skulle bruke grunnopskriften på siden der og prøve meg frem... utfordingen blir vel å ikke spise for mye av dette..:rolleyes:
Men skal jo være veldig sunt da..:o

DrBabe sa for siden:

Planen min er å lage veldig små mengder og ikke søte det så mye. Da blir det sånn passe godt og passe sunt. Ja, det er planen i hvert fall. Har prøvd så mange ulike mørke sjokolader og enten er de så sunne og bitre at jeg bare spiser en bit eller to noen ganger i uka, eller de er ikke egentlig mørke nok (slik som Premium Dark med sitron og ingefær. Veldig god, men lett å spise for mye av).

Nala29 sa for siden:

på sanabona.no får man kjøpt rene kakaoprodukter til å lage sunn sjokolade. Er ikke billig ser jeg, men da er alle ingrediensene naturlige. Har ikke tatt meg råd til å betille enda, ble ca 500 kr for det jeg har sett meg ut:rolleyes:

DrBabe sa for siden:

Økosjokolade ligger vel ikke noe etter, verken på "naturlighet" på råvarene... eller på pris. ;)

Jeg spiser ikke noe sjokolade nå, så jeg synes jeg kan unne meg dette. ;)

Nala29 sa for siden:

slang bare inn et forslag :o vet ikke hva økosjokolade er engang. Må sjekkes:D

Timona sa for siden:

Sjokoladen vil bli forholdsvis dyr ja. Jeg har tenkt til å blande ut med cocosa for mildere smak, og blande inn litt hakkede nøtter og eventuelt litt fløte.
For min egen del bør jeg nok lage små mengder om gangen :p
Det anbefales at ferdig sjokolade oppbevares i fryseren, så det blir jo lang holdbarhet på den.("prøve å glemme at man har eget lager av sjokolade i fryseren") ;)

DrBabe sa for siden:

Miniporsjoner er greia her også.

Timona sa for siden:

Pakken kom i dag :D

Jeg har laget en halv porsjon av oppskriften som fulgte med. I tilegg tilsatte jeg 30 gr cocosa og en skvett fløte og hakkede hasselnøtter.

Sjokoladen har noe bitter ettersmak. Jeg har enda ikke fått stevia som jeg har bestilt, så søtet med 1,5 ss yaconsirup og 4gr sukrin (prøvepakke som fulgte med) Bør jeg søte mer for å unngå den bitre smaken, eller spe med mer fløte? Noe annet jeg kan gjøre? Var inne på tanken om å piske eggedosis og blande inn?
Noen forslag?

DrBabe sa for siden:

Spennende! Jeg har fått hentelapp, men ikke hentet, for å si det slik.
Blir vel prosjekt helgesjokolade i morgen kveld da. Fint om du tester ut litt først, så kan jeg bare sitte og vente til du kommer frem til O ultimate oppskrift. ;)

Timona sa for siden:

Hehe håper du er tålmodig da, for dette kan ta litt tid :p

Men tar gjerne imot tips om noen har kommet frem til en god sjokolade :)

DrBabe sa for siden:

Jeg har jo ikke prøvd enda, men i teorien har jeg en tanke om at denne er god. (Ikke lavglykemisk, men god kanskje. ;)
100 gram kakaomasse
50 gram kakaosmør
10 gram yaconsirup
10 gram rå honning
10 gram Sukrinmelis
10 gram agavesirup
1 ts. vaniljepulver

Og så høres denne litt spennende ut, men må søte med noe annet om jeg skal kunne spise noe særlig av den

Lettkrydret sjokolade

90 gr. kakaomasse
50 gr. kakaosmør
3 ts. yaconsirup
3 ts.honning
1 strøken ts. krydder (lik blanding av kanel, kardemomme og chili)

DrBabe sa for siden:

Nam!

Jeg har laget to små batcher til nå og det blir da slett ikke så ille! jeg trodde aldri i verden at ungene skulle like det, men jaggu spiste de ikke opp tre biter hver og det var såvidt jeg fikk snappet til meg den siste. Makan! :D

Laget med kardemomme, kanel og chilli(!) nå i kveld. Nyyydelig til rødvin.

LilleMye sa for siden:

Jeg bruker denne oppskriften: gourmetia.blogspot.com/2010/02/mrk-sjokolade.html
Her ligger det også linker til hvor du kan kjøpe det (www.iherb.com - som er myyye billigere enn de norske nettbutikkene). En rabattkode UWI003 gir deg i tillegg 5 usd i rabatt. Kontakt meg gjerne om du har spørsmål om handel fra utlandet (tollgrense, frakt etc).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.