< Tilbake til oversikten

Fryser man når man går på lavkarbo?

Mt2t sa for siden:

Da jeg gikk på Grete Roede for noen år siden, så husker jeg at jeg frøys så veldig bestandig og husker jeg tenkte at det nok var forbrenningen som hadde økt så (jeg trente som en gal, to ganger om dagen; step, styrke, tennis, sykling...)

Blir det slik på lavkarbo og?

nalana sa for siden:

Sannsynligvis ikke. Mange får heller en indre varmefølelse etter en stund.:confused:
Ikke særlig selvopplevd, men ser mange andre opplever det.:)

Areola sa for siden:

For meg er det helt motsatt.

Mjauritz sa for siden:

Jeg er kjempe heit:D

Carisma sa for siden:

Jeg frøys mye før, særlig på hendene. Gjør det nesten aldri lenger, og er kokvarm på toppen av hodet. Føles nesten som feber innimellom.

Mistral sa for siden:

Jeg er også veldig varm – det kjennes nesten som hetetokter innimellom.

Carisma sa for siden:

:ja:

Vaffel sa for siden:

Fryser? Slett ikke! Singlet og shorts er tingen, selv på regnværssommerdager.

Mt2t sa for siden:

Så godt å høre:) Jeg hater å fryse, men fikk en skikkelig frysperiode i går kveld, iskald i hele meg!!! Siden i går var min første dag på lavkarbo, skjønte jeg jo at det ikke hadde med det å gjøre, men da kom jeg på hvor mye jeg frøys på GR...
Da kan jeg glede meg til varmere kropp da, kanskje? Har en kroppstemp som ligger en til to grader lavere enn normalen nemlig.

Carisma sa for siden:

Det tok kanskje opp mot en uke for meg før jeg merket varmen. Når jeg skeier ut er jeg kaldere noen dager.

Anne sa for siden:

Det er litt forskjell på om du går på vanlig lavkarbo(Fedon Lindberg el) eller om du går så lavt i karber at du er i ketose.

Varmen kommer først til meg når jeg er i ketose. På vanlig lavkarbo, så var jeg like frossenpinn som jeg var før lavkarbokosthold...

Antar det kommer an på om du forbrenner fett eller ikke.:)

Ingvildamoe sa for siden:

For å dra denne diskusjonen litt lengre, og ikke kun omhandle enkeltmennesker så slenger jeg ut en artikkel om akkurat dette. :)

En ketogen diett er vist å kunne være effektiv fordi den er sett å øke varmeproduksjonen og aktivitetsnivået i kroppen. Altså: Man forbrenner fett fordi kroppen øker sin produksjon av varme, og er i mer aktivitet.
For spesielt interesserte: Kennedy AR, Pissios P, Otu H, Xue B, Asakura K, Furukawa N et al. A high-fat, ketogenic diet induces a unique metabolic state in mice. Am J Physiol Endocrinol Metab 2007; 292(6):E1724-E1739.

ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/6/E1724

Mt2t sa for siden:

Tusen takk Ingvildamoe!

Yonah sa for siden:

Jeg blir ikke varmere når jeg spiser ketont ( og jeg spiser under 15g karber), jeg frser noe sinnsykt hele tiden og har ikke helt skjønt det med at man mener fettet isolerer, for jeg er stort sett blåfrossen. Men jeg fryser nok lettere på høykarbo enn lavkarbo, men jeg sitter fortsatt under et teppe om det er under 23 grader i stua eller blir like kald etter en lang gåtur og jeg setter meg ned.

Carisma sa for siden:

Hmm, stoffskiftekluss?

Yonah sa for siden:

Aner ikke, men jeg har alltid vært en frossenpinn. Ingen andre klarer visst samme kunststykke som meg, å gå seg god og varm, uten å bli svett ( svette klarer visst ikke kroppen min) og enda sette seg ned og riste av kulde etter 5 minutter. Jeg sitter med ullgenser og ullsokker og gubbe og unger i t-shirt og bare føtter...

Mistral sa for siden:

Det høres plagsomt ut, Imse. Kanskje en idé å få sjekket stoffskiftet, ja?

arkine sa for siden:

på lavkarbo dauer du av varme til tider:D

Ivory sa for siden:

Jeg er varmere enn tidligere, og innimellom har jeg hetetokter så man skulle tro jeg er i overgangsalderen!:eek: Godt det er kostholdet som er årsaken:) Jeg var alltid frossen på hender og føtter tidligere.

Kosmokula sa for siden:

Hehehe... Samme her :p

Kristina S sa for siden:

På Ketolyse ble jeg mye mer "frossen" av meg, enn jeg ellers pleier å være. Det var kjempe rart, men jeg frøs hele tiden. Jeg er vanligvis alltid veldig varm, noe som har vært veldig plagsomt til tider.

Tutte sa for siden:

Jeg har i mange år vært mye kald og frøset. Kan enda finne frem et teppe å ha over meg når jeg ser på tv feks, men det er MYE skjeldnere etter at jeg har gått over til et ketogent kosthold ! :) Håper du vil oppleve det samme !

Hette sa for siden:

hmm... no blei eg litt tankefull her... Reknar ikkje med det er so mange her som går med på det her, men det var ein litt artig tanke, sjølv om den kanskje ikkje stemmer...

Eg har vert på healing kurs.. har oppdaga at eg har sterke healingevner.. har alltid vert veldig varm av meg...
på kurset sa kurslederen (Olav Moldestad fra åndenes makt på tvnorge) at ein bør holde seg mest mulig vekk ifra sukker viss ein vil bruke sine evner..
Dersom ein t.d. har eit glass med vatn, så kan du legge nedi to ledninger, og vatnet vil lede strøm..
du kan putte ganske masse nedi, og vatnet vil fortsette å lede strøm.. men.. Dersom du putter i sukker, vil strømmen slutte med ein gang..

Eg merkar at evnene mine er sterkare når eg går på lavkarbo, enn viss eg ete som eg gjorde før...
Derfor synst eg da var litt artig å lese at det var så mange her inne som var blitt varmare! i og med at ein eigentlig burde bli kaldare, sidan ein kvittar seg med feitt, som holder oss varme...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.