Hei!
Lurte på noe... Er 170 cm høy, veier 67 kg. Jeg ønsker å ta av et par kilo litt kjapt; i løpet av et par ukers tid. Jeg er en sån dame som har ekstrakiloene rundt magen, og badeferien nærmer seg :(. Jeg har tidligere hatt suksess med lavkarbo, men da har jeg hatt en "skeie-ut"-dag. Nå tenkte jeg å droppe den. Jeg spiser null karbo til alle måltider med unntak av middag, da har jeg en porsjon fullkorns-pasta eller -ris til. Jeg trener på helsestudio 2-3 gg pr uke, og driver nå primært med kondisjon der. er det realistisk å ta av et par kilo såvidt raskt? Har du noen tips til hvordan jeg skal gjøre det, hvis denne måten ikke høres fornuftig ut?
Jeg ville byttet ut fullkornsris/pasta med grønnsaker, samt fordelt litt grønnsaker utover de andre måltidene. Fedon sier det skal være grønnsaker til hvert måltid.
Og mye vann.
Jeg mener at det var en tråd her hvor for fortalte hvor mye de gikk ned per uke og at snittet lå på omtrent 600 gram. Husker ikke om det var for en spesiell kur eller om det var for alle på lavkarbo. Det kan være det tallet er noe høyere enn det burde siden det inneholder tap av vann første uken i ketose og at det sannsynligvis er kjekkere for folk som går ned mye å fortelle om det enn for dem som står stille.
Hvis du starter en eller annen form for "ekstrem" kur vil du sikkert miste en del vann som du får tilbake igjen når du starter badeferien din. Noen på forumet som skriver at de har redusert både karbohydrater og kalorier sier de har gått ned ganske mye, men det stemmer sikkert ikke for alle og spesielt ikke når man veier så lite som deg i utgangspunktet.
Bra ide med flere grønnsaker. Og sikkert riktig at en ekstremvariant gir mye tap av vann; jeg ønsker ikke å tenke ekstremt (men det er kanskje det jeg gjør?). Antakelig også riktig at når man ikke trenger å gå ned særlig mye, må man påregne mer tid pr kg enn for de som er mer overvektige - hvilket forsåvidt er hyggelig gjort av Moder natur.
Men en ting til: jeg er fryktelig tørst; har vært det i noen dager nå. Jeg drikker like mye som jeg pleier; det vil si et par liter vann/grønn te om dagen pluss en kaffekopp. Jeg får ikke stillet denne tørsten, og det kjennes ut (i munnen) som om jeg har spist for mye salt (og det har jeg garantert ikke gjort). hva kommer denne tørsten av???
Med så lite å gå ned ivekt villle jeg heller satse på trening for å forme kroppen.
Du trenger ikke diett for å ta bort litt fett på magen...svøm! Det er kjempefektivt for midjemålet!
Ja, regner absolutt ikke med at det fortsetter, men at det i første omgang bare er snakk om at det har hjulpet veldig å få strammet musklene. Selv om jeg slapper helt av i magemusklene når jeg måler, vil de jo være strammere enn før.
At man er slank betyr ikke at man ikke har godt av et lavkarbokosthold. Jeg tror flere enn meg er enige om at det er snakk om livsstil, ikke bare slanking :)
Det er slike rockeringer som dette som gir bra resultater rundt magen:)
Det kan gi litt blåmerker og ømme muskler de første dagene, men det er griseenkelt i forhold til de "gode, gamle" ringene. Jeg fikk det til på første forsøk, faktisk:)))
Veldig enig med deg der.. dette er faktisk en livsførsel..
Du snakket om at du spiste ris eller fullkornspasta til middag..
ikke bra.. hehe .. hvis du skal ha et effektivt vekttap i ketose så dropper du all karb.. ta gjerne 3 uker i ketose og så èn eller to dager uten.. (det som er viktig da er at du spiser sunne karb. før du begynner å dytte i deg godterii og potetgull og sånn,, spis feks. havregryn og melk og litt sukker. da får kroppen en litt "smoothere" overgang fra ketose til ikke ketose..)
hvis du skal ut av ketose på en lørdag er det lurt å slutte å spise karb på søndagen etter.. når du da får i deg ok fett og "ketose" mat på mandag morgen, vil du gå fortere inn i ketose igjen..
Jeg har en kamerat som er personlig trener og har drevet med ernærning i mange år.. han har eksprementert med MANGE teorier og har testet utrolig mye på seg selv bla. Det han fortalte meg var at Ketosen fungerer best periodevis, det vil si at hvis feks er i ketose i 3 uker og tar 1 dag med karb(som jeg snakket om over) vil dette nesten bli som når du startet.. få en slags kickstart igjen..
Mulig det fungerer for noen, men ikke for alle. Jeg har, mer tilfeldig enn med vilje, fulgt et lignende program, det har IKKE hatt positiv effekt. Går bare veldig tregt ned i stedet grunnet hyppige avbrytelser av ketosen.
En antagelse bare, men tipper kanskje at kameraten din aldri har hatt overvekt og insulinresistens? For egen del er dette nærmest et farlig råd! Jeg blir direkte dårlig om jeg får i meg høykarbo, og det har langvarige konsekvenser, og det funker ekstremt dårlig for meg å karbe meg opp og gå inn og ut av ketose (med mindre det er med lavglykemiske matvarer). Og jeg er ikke alene om dette.
Frida: Fedon er jo ikke direkte lavfett, enn om det er magrere enn f.eks Atkins og Ketolyse. Det er ikke lurt å gå for lavt på fettet.
Hvis du spiser null-karbo til alle måltider, bortsett fra middag, så er vel ikke dette Fedon. Slik jeg oppfatter Fedon er han ikke nærheten av ketose..
Jeg vet ikke hva du feks spiser til frokost, men jeg har det nesten som praksis at jeg skal ha i meg en del fett om morgenen så jeg spiser 3-4 stekte egg og 3 baconskiver og grønnsaker til.. da får jeg ketosen godt i gang om morgenen.
Veldig mange som har kommentert kameraten min med å si akkurat det samme.. men han har faktisk vært oppe i 130 kg og han er vel 180 høy eller noe rundt der..
Min mor har diabetes og før jeg kom hjem og så at hun burde prøve ketose hadde hun fått beskjed om at hun merst sannsynelig måtte begynne på insulin sprøyter.. og hun har kjørt samme løp som meg med 3 uker på og 1 dag av.. hun ringte meg i dag og var utrolig glad fordi hun hadde ett fastende blodsukker på 8 og det hadde hun ikke hatt på mange år..
men det er jo sant det su sier om at det er ganske induviduelt hvordan man reagerer men for meg fungerer det helt fantastisk..:rolleyes:
Vel, jeg prøvde oppkarbing for ca et år siden. Fire dager omtrent med grovt brød, müsli, juice, fullkornsspagetthi, villris, sånne ting som folk ser på som "sunt", dette fordi vekta hadde stått stille i over et år. I løpet av dag to hadde jeg mitt første migreneanfall på to år, jeg reagerte allergisk på hunden til foreldrene mine hvilket jeg ikke hadde gjort siden jeg la om kostholdet (altså to år tidligere), jeg sov knapt, hadde oppblåst mage, og traktorspor i bena etter sokkene ... Jeg gikk opp tre kg på disse dagene. Og selv om jeg gikk rett på ketogen kost og holdt meg der, så gikk jeg ytterligere opp ca ni kg det følgende halve året, og blodsukkeret mitt økte nesten til diabetesnivåer ... Jeg er "bare" insulinresistent", og likevel så hadde jeg såpass fæle bivirkninger.
Jeg spiser LCHF, altså mye fett, og frokosten min er ikke ulik din. Eller middagen. Eller kveldsmaten. Jeg har i grunn slutta å sette merkelapper på måltider.
Det er flere grunner til at jeg synes rådene dine er på grensen til hårreisende, særlig å gi til en nybegynner, jeg har dessverre ikke så mye tid nå til å ta den diskusjonene.
Men, et fastende blodsukker på 8 er fortsatt fryktelig høyt :o
Joda, men kostholdsendring handler også om å legge om vanene, og jeg vet ikke om det er en allment lur ting å gå tilbake til de dårlige vanene med tre ukers mellomrom. Man må ikke nødvendivis leve så strengt som du skikkerer heller. Kan egentlig bare tenke meg at kroppen vil stresse noe fryktelig om den skal gå fra nullkarbo, til perioder hvor man spiser seg opp til å kunne innta ting som potetgull :o
Skjønner den veldig godt.. men det jeg gjorde var ikke å mase i meg potetgull og sjokolade, fordi det hadde jeg rett og slett ikke lyst på.. og når jeg tenker på meg selv som godt kunne trykke ned en potetgullpose og en melkesjokoladeplate på en daff lørdagskveld.. så jeg spiste på lørdagen: havregryn og litt melk.. en ostebricks til lunch og pizza til middag.. jeg må vel si at jeg følte meg ikke veldig bra på søndag men etter en god og fet frokost var både magen og hodet mitt i bedre form.. og det er iallefall ganske mange som har en positiv erfaring med periodisk ketose..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.