Carisma sa for siden:
Jeg laget en ny vri på fedon-isen i går.
Grunnoppskrift, etter ketolysetilpasning:
Mascarpone-iskrem
2 egg
2 dl kremfløte
400 gram mascarpone (italiensk fløteost), eller 4 dl yoghurt naturell (jeg brukte halv med ost og halv med rømme, for det var det jeg hadde)
10 gram splenda
vaniljedråper (20-25)
Tillegg: 3-4 ss bakekakao
Skill eggene. Stivpisk eggehvitene og eggeplommene hver for seg. Pisk kremfløten Bland eggeplommene med mascarponeost eller yoghurt, søtning, vaniljedråper og bakekakao. Bland forsiktig inn krem og eggehviter til slutt. Kjør blandingen i en iskremmaskin til passe konsistens. Eller ha massen i en stor plastbolle og sett den i fryseren i ca. 2 timer. Rør forsiktig i kremen av og til og hell den deretter i en passe form, ca. 1 ½ liters randform eller lignende. Dunk formen mot benken slik at den blir fri for eventuelle luftbobler. Dekk til formen med plastfolie eller et lokk og sett den i fryseren i 4-6 timer. Kan oppbevares i fryseren i 3-4 dager.
Jeg fulgte ikke siste del av oppskrifta, og rørte ikke... Bommert! Ble steinhard og full av krystaller, men smakte uansett nyyyydelig :sikle: :D
Flisa i meg halve boksen, så neste gang blir det pinneis-former for å begrense meg litt ja! :rolleyes: