Jeg har jo studert ernæring, men der lærer vi bare at man kan steke i rapsolje og bruker olivenolje på kalde retter. Ja, og som dere vet, smør er fy fy....:rolleyes:
Selv bruker jeg smør til steking, olivenolje på salater, og til ovnsbaking....
Men jeg må innrømme at jeg kan dette litt for dårlig. Jeg ser jo at noen anbefaler olivenolje til wok feks, men her bruker man jo høy temperatur, blir ikke fettsyrene ødelagt?
Jeg bruker peanøttolje eller druekjerneolje i wok. Begge inneholder dessverre mye Omega 6, men så mye wok lager jeg ikke at jeg ikke tror jeg tåler det.
Jeg bruker smør eller olivenolje til vanlig steking og ovnsbaking. Det er mulig smør er sunnest, men jeg lager mye mat inspirert av middelhavets kjøkken og der passer olivenolje så mye bedre.
Til grønn salat bruker jeg helst valnøttolje, til blandet salat bruker jeg en blanding av oliven- og rapsolje.
Gunnar Lindgren har studert olje- og margarinfremstilling svært nøye, og foreleser om akkurat kunstig matfett (olje- og margarin). Kommer han til Norge, skal jeg være den første til å melde meg på!
Her intervjues han av Kostdoktorn (Andreas Eenfeldt) etter en LCHF-konferanse i Sverige: Gunnar Lindgren intervju
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.