< Tilbake til oversikten

Næringsinnhold i farsekebab

reodorfelgen sa for siden:

Vet noen av dere hva næringsinnholdet er i farsekebab? Ettersom det ikke er rent kjøtt inneholder det sikkert litt karbohydrater, men hvor mye? Klart dette varierer fra sted til sted, men sånn i gjennomsnitt? Jeg lurer på om jeg med god samvittighet kan unne meg en farsekebab i ny og ned om jeg velger bort enkelte grønnsaker og kaster pitabrødet. Ellers vet jeg om et sted som selger kebab med rent kjøtt også, og det regner jeg med at jeg kan spise, men det er fint å kunne variere litt. For øvrig har jeg letet etter denne informasjonen på nettet - uten resultat. Det eneste som står er at kebab er usunt, inneholder mye fett og har et dårlig rykte, noe jeg alltid har visst veldig godt. Det er karbohydratene jeg interesserer meg mest for! For øvrig regner jeg med at det er ok å ha i seg kebabsaus, ettersom den nok inneholder desidert mest fett. Riktig? Hva er forresten Oslos beste kebabsjappe for "lavkarboholikere"?

Alkazelters sa for siden:

Vil tippe kebabfarse inneholder ca 3 gram KH pr 100 gram.. Ren gjetning.

StineK sa for siden:

Har spist en kebab avogtil - ber om å få uten mais og så kaster jeg pitaen.

Har ikke peiling på næringsinnholdet, men får ikke "karbemage" av den så da tror jeg den er grei for meg.

Photobscura sa for siden:

Men kebab er som regel stekt i billig olje, hvilket ikke er særlig bra :nei:

Lemen sa for siden:

Kan det stemme at det ikke er lov å tilsette mer enn 6% stivelse i farseprodukter? (som i f.eks pølser, kjøttkaker, karbonader, fiskepudding ol?) Mener at jeg har lest det en eller annen gang her inne. I så tilfelle så kan ikke kebabkjøttet inneholde mer enn 6 kh pr 100 gr.

Photobscura sa for siden:

Beklager, Lemen! Jeg kunne ikke dy meg ...

Lemen sa for siden:

:flau:

reodorfelgen sa for siden:

Det er det sikkert ikke, men så er ikke dette noe jeg vil spise hver dag heller, da, bare en gang i blant ;). Fortsatt ingen som vet karbohydratinnholdet i farsekebab? :)

LenaBeatrice sa for siden:

Så lenge du ikke kjenner karboinnehold i kebaben vill jeg vært litt forsiktig med inntaket, men....dette kommer jo selvføgelig ann på hvor "flink" du vil være til enhver tid :-)
Farsemat kan inneholde alt fra 1-10-15... gram karbo/100 gram vare.
En annen ting du skal være obs på er krydderet og sausen.
Krydderblandinger kan inneholde mye sukker i en eller annen form, ofte er det druesukker.
Jeg fant en god kebabsaus en gang (husker ikke navnet). Den inneholdt helt riktig mye fett, men også mye melkesukker.
Så, et kebabmåltid kan inneholde ganske mye karbo, selv om brød og mais fjernes.
Men igjen, du velger selv hvor streng du skal være mot deg selv :)

Areola sa for siden:

Jeg ser at pølsene ihvertfall har begynt å gå over til 7 karber.. (fra den vanlige 6) Skjedd iløpet av det siste halvåret. Kanskje de løsner på krava, det er jo så dyrt å lage kjøttprodukter med kjøtt i :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.