Heisann. Er en rimelig ung gutt på 18 år, som har funnet ut at etter 2 år på videregående+en litt fet barndom SKAL fjerne det begredelige fettet jeg har bært på de siste 10 årene! Veier per dags dato 109 kilo. Målet er vel ikke å gå ned i vekt, men å fjerne det overflødige fettet. Kan si det slik at jeg blåser i om jeg veier 80 kilo eller 90 kilo, så lenge fettet blir borte.
Jeg er 1.85 høy. Har en BMI på nesten 31.. Ikke bra.
Men jeg trenger motivasjon.. Jeg har FLERE ganger prøvd å gå ned i vekt og få vekk kosevalkene som til tider ikke er kule å vise frem på stranda da jeg har fått sprekker i huden osv. Ikke veldig pent:(
Men er det noen som kan hjelpe meg med å komme meg på rett kjør?
Jeg har generelt lite tid.. Har tenkt til å bruke sommerferien nå til å starte med, før 3 året setter inn.
Nå i sommerferien har jeg bestemt meg for å sykle til jobb hver dag, i stedet for å ta bussen. Jeg vil spise sunnere og jeg trenger råd på hva og hvordan jeg skal spise, bør jeg bruke en ketolysekur o.l? Noen råd anyone? :)
-Kent18
Edit: Kan kanskje legge til at jeg har vurdert å starte på ketolyse, pluss at jeg har tenkt til å kjøre proteinkost(tunfisk, egg osv) er det bra?
Jeg vil be deg lese litt om de forskjellige kostholdsfilosofiene her i forumet, og så synes jeg du skal plukke ut den som passer deg best.
Sett deg godt inn i kostholdet du velger, bruk forumet, les boken!
Det er vanskelig å starte på lavkarbo uten kunnskap.
Jeg forstår deg slik at du tenker i retning lavkarbo for å få vekk fettet.
Bruk en del av sommerferien til å få deg kunnskap, før du setter i gang for alvor med å legge om kostholdet.
Glem heller ikke at du må se på forandringene som en omlegging av livsstilen, ikke som en kur.
For du vil vel helst beholde en lavere vekt når du har nådd ønsket mål?
jeg sier ikke at du absolutt må leve på lavkarbo resten av livet, men du må forandre livsstil på en eller annen måte, for det er jo en grunn til at du nå har for mye fett på kroppen :)
Ketolyse kuren er efektiv som bare det den, men det kan være vanskelig å omstille seg i starten. I tillegg må du enten være på kuren eller ikke begynne i det heletatt, mengder med fett i kosten er ikke gunstig om du til stadighet sprekker på noe usunt som inneholder mye karbo, da legger du fort på deg i stedet. Som nevnt over her i tråden, sett deg inn i lavkarbo prinsippene les lavkarbo på 3min som ligger over her. Kjøp en bok eller lån på biblioteket. Kunskap er makt:cool:
Nå skal ikke jeg påberope meg det store vekttapet her, men jeg gikk ned 20kg på 4mnd i fjor på ketolyse kuren. Men jeg gjorde den fatale feilen med ikke å variere kosten nok, så jeg ble skikkelig matlei. Blir lei av egg og bacon etter noen mnd:D Nå har jeg lest mye om evnet og spiser mye mer variert, følger ikke ketolysekuren slavisk, men bruker den kunskapen jeg har ervervet derfra.
Lykke til dette klarer du fint. hadde jeg enda gjort som deg da jeg var 18...
Her er en del infotråder som jeg synes er veldig informative alle er startet av pål som studere ved idretshøyskolen og kan forklare mye på en enkel og forstålig måte.
Ketogen kost er kjempelett å forholde seg til så dette kan du klare.
Bor du hos foreldre og blir servert maten, eller lager du selv?
Det er bare å begynne med en gang. Du trenger ingenting annet enn mat for å begynne. Enkelt og greit. Har du tenkt å trene bør du nok også sterkt vurdere å ta multivitaminer og magnesium mot muskelkramper.
Jeg ville valgt forskjellig angrepsvinkel alt etter hva konkurranseinstinkt du har.
Kampen mot Fettprosenten... velkommen til min verden - det er det eneste maset jeg får høre om to ganger i uken. men normal skal den bli..
Tips; få en analyse av kroppsammensetningen din. du er inne på et meget viktig poeng når du sier at den totale vekten er irrelevant, så lenge fettet forsvinner. Det du trenger å vite er hvor mye av kroppen din som er vann, muskler og fett - å hvilket nivå du skal strekke deg til.
BMI er et tøysetall siden det ikke tar hensyn til muskler. Men buksene har fasiten. Sitter de løsere vet du om du er på rett vei. En gutt på 18 og 109 kg vil helt sikkert få en del mer muskler underveis hvis han går fra lite aktivitet til mer aktivitet. Vekten kan da vise stillstand selv om fettet renner av. Et par mål med målebånd på ulike steder på kroppen vil avsløre om fettet forsvinner.
Hva mener du "ved siden av"?
Syklingen eller proteinmat?
Går du på ketolyse, går du på ketolyse, og kan ikke kombinere det med noe annet, så lenge det ikke gjelder annen ketogen diett ;)
På ketolysekuren kan du spise både tunfisk og egg altså, men det skal også fett til.
Du kan oppleve at syklingen blir litt tyngre i starten, men det stabiliserer seg som regel. Sykling er bra for kropp og sjel, men det betyr ikke nødvendigvis at du går ned i vekt av det. Du bør ha hovedfokus på maten. Maten tar kiloene, trening tar grammene.
Du må også tenke på hva du gjør når skolen begynner. Det er lite vits med en lavkarbo-sommer om du går tilbake til baggis og majones når skolen begynner. (som var en hit når jeg gikk på vgs ihvertfall :lol:)
pro og cons?
Pro:
Du kan spise fett. Og kjøtt. :sikle:
Maten er god!
Du må ikke småspise hele dagen, men det kan holde med to-tre måltider.
Du går ned i vekt!
Cons:
Det kan bety litt mer matlaging. og du må planlegge maten om du er mye ut og flyr.
Du bør holde deg unna øl.
Du føler deg litt slapp i begynnelsen, men det er som regel fordi du er på avrusing. (sukkerabstinenser)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.