< Tilbake til oversikten

Helsevakten

JoAnna sa for siden:

Har tidligere brukt et program som heter helsevakten. Her er link til hjemmesiden deres og mulighet til å laste ned 7 dagers demo.

helsevakten.com/norge/firstpage.asp

Er det noen som har erfaringer med dette programmet?

Jeg la inn det jeg har spist i dag, og det viste at jeg hadde fått i meg 16 % karbohydrater i dag. (og 137 % fett, hehe). Hvordan er 16 % sånn i forhold til å være på lavkarbo? Er det veldig bra, bra, ok, dårlig eller veldig dårlig?

Photobscura sa for siden:

Det var et merkelig regnestykke. 137%? Du har altså spist over hundre prosent fett OG seksten prosent karber? :w00t:

Fat lemmy sa for siden:

Må være % av dagsbehovet i såfall, men hva er det som er anbefalt dagsbehov på din utregning?

trillian78 sa for siden:

Det er ikke 16 % og 137 % av anbefalt dagsinntak da? (i følge høykarbere selvfølgelig). Da gir regnestykket mer mening :o

Fat lemmy sa for siden:

Klippet ut litt info fra helsevakten

Helsevakten er et kostrådgivningsprogram som tar utgangspunkt i dine personlige data og regner ut dine energi- og mosjonsbehov ut fra de nye nordiske næringsanbefalingene.

Er dem lavkarbo da:D tviler på det. Men tror uansett 16% av anbefalt mengde er alt for mye til å kunne kalles lavkarbo.

Fat lemmy sa for siden:

Eller kanskje ikke, tror jeg regnet litt fei i farta:D

Anbefalt mengde er jo 50-60 prosent, så jeg tror 16 i tilfele er et helt fint tall, uten at jeg skal begi meg ut på noen matematiske krumspring jeg ikke har noen forutsetning for å klare.
Men jeg syntes det virket vel tungvindt å skulle gå om statlige ernæringsråd. Du sier ingenting om filosofi, men på ketogen kost så ligger man ca på 5% kh (av hundre ;))

JoAnna sa for siden:

Det står % ADI, men jeg vet ikke hva det betyr. Kan heller ikke finne ut av det.. Jeg vil tro at de har lagt verdiene sine ut fra dagsbehov. Tidligere har jeg fulgt programmet for å justere vekta og for å få en bevissthet rundt hva jeg spiser, sånn generelt.

Jeg følger ingen spesiell kostholdsfilosofi, nei. Dette kommer av at jeg ikke vet hvilken jeg skal/bør følge. Grunnen til at jeg startet lavkarbo var at jeg ble anbefalt det av legen på MedOslo. www.meddiagnose.no/

Å ligge på under 5% høres forferdelig vanskelig ut, og jeg kan for lite om det til å ha det som mål. Og så spørs det om målet mitt (mindre migrene/mindre betennelser) kan nås uten å ligge ritig så lavt. Mener hun sa at under 70 gram karbo om dagen var tli å leve med.

Liv:) sa for siden:

Anbefalt Daglig Inntak.

Jeg måtte jo sjekke ut dette i går kveld, og det var et veldig tungvindt opplegg. Betaler man for det? I så fall anbefaler jeg å heller betale for somebody.no, selv om det også er lavkalori, får man en penere og mer forståelig oversikt.

JoAnna sa for siden:

Betaler for det ja. Men vi har programmet allerede, må sikkert bare oppdateres.

Helsevakten er i utgangspunktet ikke lavcal. Men er somebody det? I så fall er jeg mer interessert i det, da..

Finnes det forresten program à la helsevakten for lavcal?

Liv:) sa for siden:

Somebody er lavkalori, ja. Men det fungerer fint så lenge man overser beskjedene om at man har fått i seg for mye fett og for lite karbo.

Jeg ble litt nysjerrig på dette, så jeg fikk noen til å hjelpe meg med regnestykket (takk Cyan og Anne!):

Se der! Du ligger ikke SÅ høyt i kh-inntak i forhold til gjengs ketogen kost. Hvor mange gram det utgjør for deg, vet jeg jo ikke. Men på ketogen kost pleier man, avhengig av filosofi å ligge på mellom 0-50 gr kh. Ketolyse og Atkins induksjon tillater pluss minus 20 gr.

JoAnna sa for siden:

Tusen takk for hjelpsomme svar!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.