Jeg syns ikke det er så vanskelig å leve med lavkarbo-mat nå som jeg skal gå ned i vekt. Er veldig gira, og gleder meg til jeg er i mål :D
Men er jo veldig engstelig for å gå opp igjen...dessverre så ELSKER jeg både brød, poteter og ikke minst kaker og søtt...Så det blir en utfordring.
Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre for å ikke miste kontrollen igjen. Tenker nå at det lureste er nok å innføre dager der jeg har lov til å spise slik mat. Helst i små mengder da selvsagt, men i selskap liker jeg å spise "skikkelig":p.
Hvis jeg f eks klarer å holde meg til lavkarbo kost (rundt 50-60 karber hver dag) i hverdagen, men har 1-2 dager i uka med "fritt fram"....Kan det være en løsning? Eller ødelegger disse dagene med å gi økt sultfølelse og suget etter søtt for de neste dagene??
Jeg kommer til å fortsette med lavkarbo så lenge jeg lever!!
Men, jeg kommer også til å spise/drikke litt "høykarbo" en gang i blant :-)
Min erfaring nå etter så lang tid på lavkarbo er at jeg har vennet meg til dette kostholdet i så stor grad at jeg savner det andre lite.
Jeg vet ikke hvor lenge du har spist lavkarbo, men jeg skulle tro at du også med tiden vil føle det på lignende måte, at all den forbudte maten ikke er like fristende som før.
Vær forsiktig med å planlegge at du skal ha 1-2 "fritt frem" dager i uken i fremtiden.
Det er viktig å legge om livsstilen, og da må du kvitte deg med gamle matvaner og gamle tankemønstre.
Det blir vanskelig hvis du gjør som du skriver, og jeg tror da at veien tilbake til gammel kosthold er kort.
Men selvfølgelig, helt avholds trenger du ikke å være. Litt høykarbo kan fint inngå i en ny livsstil uten å ødelegge.:)
Jeg spiser lavkarbo, ikke for å gå ned i vekt, men fordi jeg liker skrotten min slik den er ved lavkarbo... Synes det er feil å si at lavkarbo KUN er en diett for å gå ned i vekt, det er sååå mange andre helsegevinster å hente.
Jeg kommer til å legge meg på lutz sånn ca, tror jeg - med rom for utskeielser.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.