< Tilbake til oversikten

Da er jeg i ketose

Tagimpo sa for siden:

Tok en urin test i går som viste meget svakt, men nå for 5 min siden derimot er den noe over "MODERAT" ;) Dette er vel et bra tegn, og at jeg gjør det riktig :)

Noen som vet hva som egentlig blir skilt ut i urinen slik at den slår ut på Sticksene? Jeg vet at det er ketoner, men vet liksom ikke hva det er.. ;p

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ketoner og Ketostix
www.vedal.net/lavkarbo/?page_id=191

Stixs – utslag er utslag, uansett farge, vel, bortsett fra at den mørkeste fargen faktisk kan indikere at du drikker for lite vann.

Husk at testen skal tas to timer etter siste måltid om kvelden.

The Dude sa for siden:

Hjernen står for ca 20% av det daglige energiforbruket. Hvis du ikke spiser karbohydrater og ikke er i ketose merker du det fort siden du vil dø etter ganske kort tid. Du vil da merke at du ikke er i stand til å delta i dagligdagse aktiviteter på samme måte som da du var i live.

Hvis du spiser karbohydrater bruker hjernen glukose som brensel. Når du kutter kraftig i inntak av karber har kroppen en alternativ forbrenningsmekanisme som bruker ketoner i stedet. Uten hverken glukose eller ketoner går det ikke bra siden hjernen trenger en av dem for å fungere.

Så hvis du har noenlunde kontroll på hvor mye karbohydrater du får i deg og merker at du er i live så vet du at du er i ketose uansett utslag på sticksene. Ketostix er sånn sett ikke nødvendige hvis du er bevisst hva du spiser, men betryggende for de fleste i starten allikevel. Fargen har som nevnt ovenfor ikke noe å si.

Ketoner er fettsyrer som er brutt ned til noe som kan brukes i forbrenningen. en.wikipedia.org/wiki/Ketone_bodies

PS
Etter jeg skrev innlegget så leste jeg denne tråden forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709

Ifølge Pål kan kroppen bli flinkere til å produsere glukose fra alternative kilder slik at det ikke er sikkert om man kommer i ketose selv om man ikke spiser karbohydrater. Jeg trodde denne produksjonen var begrenset og måtte ha hjelp av ketoner, men det ser ikke slik ut. I så fall vil man ikke dævve allikevel slik som jeg skrev.

Areola sa for siden:

Det var jo bra :lol:

Jeg hadde tenkt til å spørre om det går ann å ikke spise karbohydrater uten å komme i ketose/produsere ketolegemer, og jeg skjønner ikke om jeg fikk svar på det i edit'en din eller ikke..:o

The Dude sa for siden:

Ifølge Pål går det. Jeg trodde glukoseproduksjonen var nokså beskjeden uten inntak av karbohydrater, men han har kommet over noe forskning som sier at hele energibehovet kan bli dekket. I så fall trengs ikke ketogener i det hele tatt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.