Tok en urin test i går som viste meget svakt, men nå for 5 min siden derimot er den noe over "MODERAT" ;) Dette er vel et bra tegn, og at jeg gjør det riktig :)
Noen som vet hva som egentlig blir skilt ut i urinen slik at den slår ut på Sticksene? Jeg vet at det er ketoner, men vet liksom ikke hva det er.. ;p
Hjernen står for ca 20% av det daglige energiforbruket. Hvis du ikke spiser karbohydrater og ikke er i ketose merker du det fort siden du vil dø etter ganske kort tid. Du vil da merke at du ikke er i stand til å delta i dagligdagse aktiviteter på samme måte som da du var i live.
Hvis du spiser karbohydrater bruker hjernen glukose som brensel. Når du kutter kraftig i inntak av karber har kroppen en alternativ forbrenningsmekanisme som bruker ketoner i stedet. Uten hverken glukose eller ketoner går det ikke bra siden hjernen trenger en av dem for å fungere.
Så hvis du har noenlunde kontroll på hvor mye karbohydrater du får i deg og merker at du er i live så vet du at du er i ketose uansett utslag på sticksene. Ketostix er sånn sett ikke nødvendige hvis du er bevisst hva du spiser, men betryggende for de fleste i starten allikevel. Fargen har som nevnt ovenfor ikke noe å si.
Ifølge Pål kan kroppen bli flinkere til å produsere glukose fra alternative kilder slik at det ikke er sikkert om man kommer i ketose selv om man ikke spiser karbohydrater. Jeg trodde denne produksjonen var begrenset og måtte ha hjelp av ketoner, men det ser ikke slik ut. I så fall vil man ikke dævve allikevel slik som jeg skrev.
Jeg hadde tenkt til å spørre om det går ann å ikke spise karbohydrater uten å komme i ketose/produsere ketolegemer, og jeg skjønner ikke om jeg fikk svar på det i edit'en din eller ikke..:o
Ifølge Pål går det. Jeg trodde glukoseproduksjonen var nokså beskjeden uten inntak av karbohydrater, men han har kommet over noe forskning som sier at hele energibehovet kan bli dekket. I så fall trengs ikke ketogener i det hele tatt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.