< Tilbake til oversikten

Tagatose - søtningsmiddel

Livlys sa for siden:

Jeg har funnet et søningsmiddel i Belgia som heter Tagatose. Når jeg leter på nettet etter informasjon finner jeg blant annet følgende sider, som bare har positive ting å si :) :rolleyes::

en.wikipedia.org/wiki/Tagatose
www.umm.edu/news/releases/tagatose.htm
www.healthcastle.com/diabetes_tagatose.shtml
www.damhert.com/
Advantages

Tagatose was originally developed by a pharmaceutical multinational for post-operative treatment of bowel cancer. In fact Tagatose restores the intestinal flora. Its nice sweet taste and numerous other advantages were discovered later on:

• A very low glycaemic index: Tagatose has practically no effect on the blood sugar level. This makes Tagatose suitable for type I & II diabetics.
- Purely natural. Extracted from lactose, which we find in dairy products (NB the final product contains no remaining trace of lactose and is therefore 100% lactose free). Tagatose is therefore not a synthetic or artificial sweetener. - A prebiotic effect that helps the intestinal flora. This stimulates smooth and optimum bowel function and digestion. - A low calorie value of 1,5 kcal/g. That of ordinary sugar is 4 kcal/g. - Nice taste, similar to that of real sugar. Absolutely no artificial after-taste. - 100% tooth friendly! Tagatose does not cause any tooth decay. - Does not cause any stomach pains! Er det noen som har hørt om dette, eller har erfaringer med dette søningsmiddelet. For meg ser det ut til å være for godt til å være sant. Jeg har ialle fall kjøpt produktet i vanlig matvarebutikk i Belgia. Sjokoladen smakte også helt fortreffelig.

[CENTER] [/CENTER]
Chocolate extra pure tagatose

Plain dark chocolate, sweetened with Tagatose. Convenient for people who want or have to avoid sugar. Rich in fibres and gluten free!

Areola sa for siden:

Det hørtes nesten for godt ut til å være sant, ja :p
Men spennende!

Og sånn btw, totalt off topic: Maltitol har en GI på over 40??????

Furine sa for siden:

Eg skreiv i ein annan tråd her inne og spurte om nokon visste om tagatose er ille eller ei. Så googla eg deretter tagatose på norsk, og fann denne tråden. :)
Kjøpte også tagatose her i Belgia, sidan eg ikkje kunne finne Splenda her nede. Har brukt å ta med frå Norge, men det blir jo tomt etterkvart.
Så langt har eg ikkje brukt det så veldig mykje, laga min versjon av Karins brød med det, og det fungerte veldig fint. og har hatt det på pannekaker ;)

Nille sa for siden:

Har ikke hørt om Tagatose her i Norge. Mulig det ikke er "godkjent" her enda ?
Høres uansett veldig interessant ut.
[color=purple][/color]
Vi får holde øyne og ører åpne og melde tilbake her om vi hører/ser noe :)

cameliadamen sa for siden:

Hei
Er det noen som vet om det er "greit" å drikke f.eks cola light? Hva drikker dere? Kjenner det blir litt ensformig med vann....

Hilsen Cameliadamen :)

Morgenstjerna sa for siden:

Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves! :)

Nå er Tagatose-produktene til salgs i Norge:
Funksjonell Mat nettbutikk

Endelig et bedre alternativ til alle maltitol-søtede sjokolader der ute!
Tagatose har mye lavere GI (2), og gir mye mindre risiko for fordøyelsesubehag.
Må absolutt prøves ut! :D:D

Furine sa for siden:

Alle desse produkta får ein på vanleg matbutikk her nede. Hadde vore fint å få i Norge også.

Sjokoladepålegget frå Damhert på glas er godt! (Og glasa er praktiske som "mjølkeglas" når glaset til slutt er tomt!)

vimsen85 sa for siden:

Spennende :D Hvordan smaker det i forhold til andre søtningsmiddel? Er det noe ettersmak?

Furine sa for siden:

Har ikkje merka noko ettersmak så langt nei. Men det er viktig at Tagatessen blir verande i posen den kjem i, og at du stenger den skikkeleg for kvar gong du brukar den. Elles blir pulveret steinhardt!

vimsen85 sa for siden:

Skal huske det. Takk, Furine! Skal prøve det når lønna kjem :D

Kitsu sa for siden:

Hmmm... Er den mørke sjokoladen der et alternativ når man er på ketolyse og ikke tåler maltitol, mon tro?

Furine sa for siden:

Det går jo an å sjekke om du toler det. Det står på heimesida til Damhert (under kategori tagatose) at overdreven bruk av sjokoladen med tagatose kan gi lakserande effekt.

Kitsu sa for siden:

Er heldigvis ikke det som er problemet mitt med maltitol - jeg 'bare' faller ut av ketose av det. Magen tåler det helt fint. XD

Furine sa for siden:

Ja, då er det vel berre å teste? ;)

Kitsu sa for siden:

Er fristende. Er ikke mye 'snop' jeg spiser/liker, men savner litt sjokolade i ny og ne.

Furine sa for siden:

Eg har prøvd berre sjokoladeplatene, samt sjokoladepålegget. Sjokoladepålegget er kjempegodt, sjokoladeplatene er ganske OK, det smakar jo litt annleis enn vanleg sukker.

Jabba sa for siden:

Noen som vet hvor mange karber det er i Tagatose sjokoladene fra Funksjonellmat ???

Furine sa for siden:

Om du ser på linken eg la ut lenger oppe, altså heimesida til Damhert, så står det næringsinnhald per 100g på alle produkta innanfor tagatosekategorien, og ja, det er på engelsk, berre bytt oppe i høgre hjørnet om nødvendig. ;)

Jabba sa for siden:

Dette er næringsinnholdet for mørk sjokolade:
Næringsinnhold for mørk sjokolade, pr. 100 g:
Energi: 454,1 kcal
Protein: 4,2 g
Karbohydrat: 48,0 g

• herav Tagatose 41,6 g
    Fett: 37,6 g
    Kostfiber: 10,9 g

Skal karbene fra tagatosen trekkes fra ?
Da blir det 6,4 gr karber, en del mer enn i sjokoladen fra f. eks Sukkerfritt....
Men er denne allikevel "bedre" da Tagatose har lavere GI ???

Morgenstjerna sa for siden:

Maltitol har en GI på 50, mens Tagatose har bare 2. Man kan dermed ikke bare se på antall karbohydrater, men også blodsukkerstigningen.
Kanskje man bare må prøve seg fram?

Når det gjelder Tagatose-sjokoladen, så er de gjenstående 6,4 karbene fra kakao og andre ingredienser.

Jabba sa for siden:

Krever Funksjonellmat alltid kr 100,- i porto ? Selv om man bare vil teste en av sjokoladene for å se om en liker smaken ???

HenrikBooe sa for siden:

Interessant. Må testes. :)

Suann sa for siden:

Levering
Vår nettbutikk kan kun levere til adresser i Norge. Vi benytter Postens servicepakke og beregner kr. 100,- per forsendelse i frakt, uansett hvor mye du bestiller. Du vil få en epost med sporingsinformasjon om pakken. Har du oppgitt mobilnummer, vil du også få en SMS når pakken ankommer ditt postkontor. Dersom dine varer veier under 350 gram og du ønsker de tilsendt som brevpost uten sporing, så legg inn en melding til oss i ordren din. Vi beregner da fraktkostnadene manuelt etter Postens satser. Vi sender ut varer 1-2 ganger per uke, vanligvis tirsdag og fredag.

Yrla sa for siden:

interessant. laget av melkesukker og inneholder 1,5 kcal pr gram men søter dobbelt så mye som sukker og kan brukes av diabetikere og er sunt for tarmen.

Yrla sa for siden:

Det står at en på 60 kg skal holde seg under 15g dgl. Et kvart gram pr kg, altså. Mer enn det fører vel til for løs mage. Andre ting?

Yrla sa for siden:

Fant ikke noe på ebay. Noe sted man kan kjøpe sukettene?

jvsandem sa for siden:

Har fått prøver på melkesjokoladen og den mørke sjokoladen, og begge var enkelt og greit gode. Kommer forøvrig i en nettbutikk nær deg når som helst, og sikkert i de fleste helsekostbutikker også. :)

Jabba sa for siden:

Så bra!!!! Da slipper jo smaksprøven å bli så fryktelig dyr......:)

Lillemy71 sa for siden:

Her er en annen plass å køpe produktene:

tagatose.no/tagatose-produkter/ (edit: ser jo nå at denne et linket til funksjonell mat, litt trøtt her i dag ja)

Edit: noen som har erfaring med å karamellisere dette? Jeg vil ha karamellpudding og sukrin er helt ubrukelig!!

Nok en edit: Fant dette på den siden jeg har linket til:

Må prøves, jeg ble ikke helt klok på hva karbeinnholdet per 100 gram egentlig er?

Yrla sa for siden:

Tagatose har en kaloriverdi på bare 1,5 kcal per gram, 60% mindre enn vanlig sukker og fruktose, som gir 4 kcal per gram.Da er vel de fra karbo, tenker jeg.

Lillemy71 sa for siden:

Næringsinnhold pr. 100 g:
Energi: 275 kcal (effektivt 138 kcal, da Tagatesse brukes i halv mengde av vanlig sukker)
Protein: 0,0 g
Karbohydrater: 79,8 g

• herav Tagatose 39,9 g
  • herav sukkeralkoholer 39,9 g
    Fett: 0,0 g
    Kostfiber: 20,1 g

Ingredienser: Tagatose (39,9%), isomalt (39,92%), fiber: inulin og oligosakkarider, sukralose (0,02%).

Såvidt jeg kan se er det da ikke særlig kh i denne og det kan jo stemme ettersom GI er 2.

Bestemamma sa for siden:

Det er kanskje pga. inulinen den inneholder...mange som trenger en tilvenningsperiode til det.....;)

Hvordan er det med isomalt...noen som reagerer på det?

Edit: Nei, nå ser jeg - det er nok ren tagatose det refereres til, og ikke sammen med tilsetningsstoffene.....Rapporten fra vkm er noe løs syns jeg, men det kommer vel mer siden...selv om de sier rapporten er endelig...:rolleyes:

Yrla sa for siden:

Ja tagatosen forer de gode bakteriene.

vimsen85 sa for siden:

Noen som har prøvd å karamellisere med tagatose? Har lyst å lage krokan! ;)

Alynna sa for siden:

Det skal visstnok være enda lettere å karamellisere tagatose enn vanlig sukker, iflg trådene her inne. Det er mange som har laget karameller og brente mander med det :)

Gode gud, jeg kjøpte en pose Tagatesse i dag. Det smaker jo ordentlig sukker! Laaang ettersmak, ikke noe metall- eller kjølesmak :)

Noe sånt har jeg lett etter lenge! Jeg er frelst....

Merker at det er laget fra melkesukker, faktisk, det har en lett karamellundertone, men jeg synes det smaker helt herlig :)

Shadow sa for siden:

Noen som vet om dette er å få kjøpt i helsekostbutikk? Skulle gjerne prøvd det i bakst til påske, redd det tar litt for lang tid å bestille på nett.

Momse sa for siden:

Jeg kjøpte på Life i går :)
75,- kr for 500 gram.

Shadow sa for siden:

Supert, da skal jeg gå innom i dag.
Får gjester i helga, det blir spennende å bake :)

Yrla sa for siden:

Ingredienser: Tagatose (39,9%), isomalt (39,92%), fiber: inulin og oligosakkarider, sukralose (0,02%). Isomalt søter halvparten av sukker og har halvparten av sukkererets kalorier, mens tagatesse søter dobbelt så mye som sukker og har 1,5 kcal pr gram. Isomalt har en GI på 9 og tagatesse en GI på 2. Det er tydelig at isomalt er det som får kaloriinnholdet til å bli litt høyt. Dumt de ikke fant noe annet å bruke.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg er egentlig ikke så opptatt av hvor mange kcal det gir men heller netkarber, ser det er mange teorier ute å går hvordan dette skal regnes ut. Tydeligvis kan man ikke uten videre bare trekke fra polyolene og tagatosen siden noe av det faktisk tas opp i kroppen.

Yrla sa for siden:

det står her tagatose.no/
at 15-20%opptaes

Lillemy71 sa for siden:

men det er bare for tagatosen og ikke noe om de resterende ingrediensene.

Yrla sa for siden:

det er jo nesten bare isomalt som er det resterende, og den har et opptak fra 0-14% . Isomalt består av mannitol (som gir 1,6 kcal pr g) og sorbitol.www.beneo-palatinit.com/cn/Food_Ingredients/Isomalt/Product_Properties/ISOMALT_Nutritional/ISOMALT_Low_Glycemic/Livesey_Article_1.pdf problemet med å fastslå oppkaket av karbohydrater er at det varierer fra person til person og kanskje også varierer i forhold til måltid til måltid.

Lillemy71 sa for siden:

Selvfølgelig vil det variere det forstår vel alle, her er et snakk om å finne et gjennomsnitt slik som all merking av matvarer gir. Hverken antall kh eller kcal (og spesielt kcal) er 100% nøyaktig mål. Men uansett hvor jeg leser så blir det sagt at tagatose gir 0 nettkarber (hvor mye kcal er ikke så viktig) men samtidig blir det sagt at kroppen tar opp tagatose/isomalt blir det jo feil. Samtidig er det jo feil det som ligger som godkjente matvarer på diett.no der alle kh er regnet med. Nå vet jeg jo heldigvis at man skal være obs på diett.no for det er mye feil der, er nok best at jeg regner litt på dette og legger inn varen selv i diett så blir det ihvertfall et litt bedre forholdstall.

Yrla sa for siden:

det stemmer nok ikke at ikke noe av tagatesse opptaes. at du skal regne ut selv er jo hva jeg prøver å hjelpe deg med!

Inguz sa for siden:

Bumper denne opp, for jeg klarer heller ikke å bestemme meg for hva jeg skal tro om karbototalen her.
Er det noen som har noen sort-hvite svar, eller er det fortsatt litt sånn piffpaff?

Moogie sa for siden:

Litt vanskelig å finne god informasjon om alle de ingridiensene. Produsenten mener f.eks at isomalt ikke påvirker blodsukker. Da vil det jo si at med ca 20% av tagatosen brutt ned til glukose gir tagatesse kun 8 gr karbo pr 100 gr.

Men når man graver dypere så kan man finne ut at isomalt er en kjemisk forbindelse mellom glykopyranosyl-mannitol og glykopyranosyl-sorbitol. Det vil si et molekyl som består av glukose+mannitol og et molekyl glukose+sorbitol. Begge disse vil jo i utgangspunktet bli brutt til glukose i kroppen. Jeg veit ikke om det blir blutt ned fullstendig eller delvis. Fullstendig vil gi ca 50% glukose. Men hva skjer med mannitol og sorbitol? Så vidt jeg veit blir de også å reagere i kroppen ved å danne glukose, men da kun delvis. Pluss har vi også inulin og oligosakkarider som gir også en liten innvirkning. Så da kan man regne med at det kan være nærmere 30-35-40 gr nettkarbo pr 100 gr tagatesse. Eller hva skal man tru på?

sylwester sa for siden:

Denne tråden er jo et mysterium for meg. Er det TAGATOSE eller sucraloseproduktet TAGATESSE den handler om?

Jeg sliter litt med å stole på informasjon bak på bakker og på salgssider for produkter. Det er ikke objektiv informasjon. Lav GI er heller ikke en indikasjon på at produktet er bra for oss. Bare se på fruktose som har lav GI, men som er omtrent årsaken til overvekt.

I beste fall er nok Tagatose som maltitol. Bakteriene får de 80% av ebergien tarmen ikke tar opp. Isomalt har nogenlunde samme egenskap og det lureste med Tagatesse er nok Sucralosen som gjør at det holder med halvparten som mye som sukker. Produktet er sikker fint å ha for karameliseringegenskapene, men jeg ville ikke brukt det som førstevalg der flytende søtning kan brukes. Mitt årsforbruk av flytende søtning har midre karber enn et kakestykke med kake søtet med Tagatesse. jeg ville ikke hatt det andre steder enn oppå Creme Bruleen.

Er Tagatose godkjent i norge? Jeg finner kun avslag fra 2010.

Moogie sa for siden:

Hehe, ja det er jo et spørsmål om hva som diskuteres her. Det begynte vell med tagatose men gikk over til tagatesse. Jeg prøvde å oppsummere alt i tagatesse. Og tenker jo som deg: bruke flytende de det går an. Men når det angår karamelisering så vil jo ren tagatesse karamelisere seg på omtrent samme måte som tagatesse. Da er det jo bedre å bruke bare den, for ren tagatesse gir bare ca 1/4 del med netto karb/glukose i blodet ( eller jeg ser at noen kilde sier opptil 38% ) Så slipper man både sukralose og isomalt. Eller tenker jeg helt feil?

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg er veldig fornøyd med både tagatose (ren) og tagatesse. God smak og god egenskap i matlaging. Nå lever jeg på et kosthold tilnærmet fedon, så teller ikke karbohydrater så nøye, men er mer opptatt av blodsukkerstigning. Og tagatesse er mitt favorittsøtningsmiddel må jeg si. Opplever ikke noe kunstig bismak og konsistensen er også bra, i motsetning til for eksempel splenda som har god smak men ikke like fornøyd med konsistensen.

Risten sa for siden:

Jeg har brukt tagatesse til å bake med to ganger nå. Begge gangene en kake som inneholder stivpiskede eggehviter og malte mandler. Det som skjer er at marengsen ramler sammen når jeg blander tagatesse og mandler oppi. Smaken er veldig god, men kaken blir flat. Har noen andre opplevd det?

Lillemy71 sa for siden:

Hvor får du tak i ren tagatose?

Vibeke-67 sa for siden:

Lurer meg på om jeg ikke kjøpte det på I herb.
En ganske stor pose som varer lenge.

Moogie sa for siden:

iHerb :D

Lillemy71 sa for siden:

Tusen takk, skal prøve det og satse på at magen tåler det :D

Tigerpusen sa for siden:

Det gir meg vondt i magen i større mengder, og mistenker at det får vektnedgangen til å stoppe opp. I små mengder går det greit.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.