< Tilbake til oversikten

Lavkarbo på langtur?

Imp sa for siden:

Er litt usikker på om jeg har lagt denne rett, men flytt den om jeg har gjort feil.

Saken er den at jeg lurer på hvordan dere som liker å gå langturer (les ukesturer med telt i fjellet feks) løser matsituasjonen? Det skal jo vanskelig gjøres å drasse med seg egg og kjøtt og ost og grønnsaker opp i fjellet.

Jeg tenker at jeg kommer til å løse det med knekkebrød (fullkorn) og havregryn, og suppeposer og kanskje noe av de RealTurmat-posene, er usikker på hvor mye karber de inneholder. Sikkert nok.
Men havregryn er nå kjedelig mat det og da - havregryn smaker ikke godt når det er kokt på bare vann, syns jeg.

Eller lar dere lavkarbo være lavkarbo og kjører høykarbokosthold på tur? Siden man likevel har et høyt energiforbruk da.

Mistral sa for siden:

Jeg har ikke prøvd, men her er noe av det jeg ville pakket i sekken:

Nøtter (særlig paranøtter)
Spekemat
Klippfisk, hvis du skal være på samme sted i en dag eller to og har mulighet til å vanne ut fisken
Hermetiske grønnsaker
Tunfisk på boks
Babybel
Matolje
Linser (bedre enn mer karborikt tilbehør)

Jeg vet ikke hvor lenge hardkokte egg kan holde seg? Et par dager iallfall, vil jeg tro.

Anne sa for siden:

Ta med en stor bit bacon også...godt som kveldskos ved bålet. God tur !:)

martefie sa for siden:

Smør må med, enklere enn oljer etter min mening. Hardkokte egg holder et par-tre dager uten kjøleskap (egen erfaring). Spekekjøtt, bacon, tunfisk, makrell i tomat er gode forslag. Og gulrøtter og kålrot. Vet det vokser under jorda, men gulrot har ca 5 g karber pr 100. Melting har vesentlig mer.

Gracella sa for siden:

Jædersylte
majones på tube
tubeost/andre ting på tuber
lavkarbobrød
Hvis jeg også skulle hatt med middag, så ville det nok vært egg og bacon og kanskje hakkede tomater i pappkartong (kjempegodt til speilegg hvis man varmer den.)

Carisma sa for siden:

Sjekk ut Iset's Egg i Frakk her inne, må jo være veldig fine på tur. Ellers ville jeg hatt med blomkål/brokkolimos i luftett boks.

Imp sa for siden:

Her var det mange flotte, og helt innlysende svar, at jeg ikke har tenkt på det, spesielt alt det du nevnte Mistral.

Tusen takk! Har noen flere geniale forslag, så er det plass til dem også. :D

Alkazelters sa for siden:

Tørket kjøtt, Du kan blande inn litt proteinpulver i potetmosen din, død mann på boks/Snurring, forskjellige grønnsaker holder lenge. Leverposteier,

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.