< Tilbake til oversikten

Jeg trenger kjøttkakeråd!

Bee sa for siden:

Bestandig, og da mener jeg bestandig når jeg skal lage kjøttkaker så ender det med at vi sitter og tygger oss i hjel på tørre, harde kjøttkaker.

Jeg vil ha dem luftige og saftige, men jeg får det ikke til.

Noen som har noen gulltips til meg? :D

JenJen sa for siden:

For meg funker det ganske bra om jeg blander inn finhakket (på grensen til mos) rå løk i kjøttkakedeigen :ja:
Uten løk blir de tørre og seige og utrolig kjedelige. Gidder som regel ikke spise opp greierne :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Jeg sper mine kjøttkaker med egg, gjerne to egg til 400 gram, en skvett fløte og hakka løk. Har dessuten bakepulver/hjortesalt og ingefær i dem. OG salt og pepper seff. De eser skikkelig opp når jeg steker dem... Og de er saftige. :sikle:

Bee sa for siden:

Jeg har i stortsett det samme, men likevel blir de tørre.

Tror jeg skal begynne og skylde på stekepannen min. :lol:

Hvor sterk varme steker dere på?

Liv:) sa for siden:

Jeg gjør samme som Kanutten, bare uten bakepulver eller hjortesalt. Kan godt kutte ut løken også, men eggene er essensielle.

Bee sa for siden:

Tror dere det har noe og si på hvor mye man "kjører" kjøttdeigen? Holder den seg luftigere om man f.eks blander for hånd i stedet for foodprossesor?

Kanutten sa for siden:

Jeg steker dem paa maks varme til de har faatt en fin farge. Heller deretter litt vann eller floete oppi og lar dem koke ferdige der. Eller trekker panna til side og lar dem gjoere seg ferdige ala biff.

Kanutten sa for siden:

Tar tid aa skrive paa en ipod....:lol:

hanne42 sa for siden:

Jeg bruker en pk kjøttdeig (400 g eller 500 g), har i ett stort eller to små egg og masse pepper. Litt salt. Knar alt sammen i maks ett minutt. Tilsetter en stor dæsj fløte og knar lett videre noen sekunder til all fløta er absorbert.

Steker på middels sterk varm i tung stekepanne med mye smør. Ha hendene i kaldt vann og form deigen til store kjøttkaker (ca 6-7 stk). Ha på mer pepper.

Disse blir litt løse, så det er best å la dem steke en stund før de snus. Snu dem flere ganger.

Lag sjysaus fra pose og ha i kjøttkakene. La de trekke i 5-10 minutter.

Smaker godt med brokkoli eller nykål til.

luringen sa for siden:

du må spe ut deigen! Er det bare deig og krydder blir det tørt...fløte, buljong (obs salt..), melk, vann...what ever...og krydder da. Og egg..mm

Lemen sa for siden:

Ja, jeg stemmer også for å spe ut deigen. Og, i følge min mamma, så skal man spe veldig, veldig forsiktig/ sakte med en veldig tynn stråle. Hun bruker ca 2 dl melk på en pk kjøttdeig, men jeg ville nok blandet vann og fløte 50/50 og brukt det i stedet for for å få mindre karber.

Og ellers; 1 egg, salt & pepper.

Photobscura sa for siden:

Jeg steker dem i veldig mye smør, for once. Først på høy varme, og så skrur jeg ned varmen sånn at de blir gjennomstekte uten å bli brente. Har alltid i egg, aldri vann/melk/fløte, men de blir likevel saftige. Har også i smør, da. Til ca 400 gram, skjærer jeg kanskje tre fire skiver meierismør med ostehøvel, og lar de ligge i romtemperatur til jeg skal lage dem. Jeg har både blanda for hånd og med stavmikser. Begge deler funker like godt ;)

Carisma sa for siden:

Noen sper jo kjøttkaker og karbonader med brødsmuler, noen som har prøvd med bacongull? Blir vel litt sånn baconburgere? :rolleyes:

Photobscura sa for siden:

Det er også innmari godt å blande i finhakka bacon i kjøttkake, altså!
Koriander er visst også en vinner.
Mitt faste krydder i kjøttkaker er salt og pepper, chilli og hvitløk :)

I dag har jeg kjøpt to kg lammekjøttdeig som skal bli kjøttkaker! Aiai! Man kunne se hvor fett kjøttet var, mmm! Jeg elsker innvandrerbutikker :D

Luna* sa for siden:

Jeg blander bare for hånd, bare sånn at krydderet blander seg godt. Steker de på middels varme og får som oftest luftige kjøttkaker. Neste gang må jeg prøve med bacon i kjenner jeg :sikle:

Bee sa for siden:

Tusen, tusen takk for mange flotte tips! Nå skal jeg prøve meg frem.

Takk, takk og takk! :D

Liv:) sa for siden:

Blander med helt vanlig mixmaster. Etter denne tråden måtte jeg bare ha kjøttkaker i dag, og laget en stor porsjon, så det blir kjøttkaker til frokost i morgen også! :D

Karin sa for siden:

Jeg gjør det "etter boken" jeg.

Til 4-500 g kjøttdeig rører man inn ca 1/2 ts salt. Rør veldig godt. Deigen skal "røres seig" - det vil si at den skal røres veldig godt med salt, til kjøttdeigen kan ta imot masse vann.

Nå kan man spe: Inntil 200(-250) ml vann. (2-2,5 dl) Rør veldig godt.

Tilsett så finhakket løk (inntil 1/2), pepper, og andre krydder du vil ha med. Anbefaler f eks en hel del paprika. Her er det mye rom for individuelle tilpasninger. (Her i huset brukes pepper, paprika, Texas hot eller hva det nå het, Natvigs krydderblanding, en ANING karry (bare litt!) og resten husker jeg bare ikke riktig. . . )

Rør inn et egg.

Så skal det da være ca 1-2 ss potetmel. . . Jo mindre vann du har i, jo mindre potetmel kan du ha i.

Vet ikke om man kan bytte ut potetmelet med noe med mindre karber. Muligens litegranne ketolyse-bakemiks og litt potetmel? Men i min familie er det faktisk mannen som lager kjøttkaker, og han vil gjerne ha veldig lite potetmel i pga meg, så han korter med på vannet for å trenge mindre av potetmelet.

Man kan erstatte en hel del vann, og muligens alt (eller nesten alt) potetmel med egg. Har en tendens til å gjøre noe med konsistensen om man ikke får det helt til, men det funker.

Brunes/stekes på ganske sterk varme, og koker ferdig i saus. (Sausen kan man lage egen tråd på, tror jeg.)

Perdita sa for siden:

Kjøttkaker av kyllingkjøttdeig blir alltid inmari saftige og gode, bland inn hakket bacon, løk og krydder så har du min favoritt. Du kan også steke kjøttkakene på en plate i ovnen i steden for i pannen. :)

Bee sa for siden:

Jeg klarte det!!!!!! :D

Spedde med masse buljong og fløte og hadde i 2 egg, paprikakrydder, pepper, salt og koriander + aromat. Kokte i buljong til slutt og hadde i litt JBK + mer krydder, og det ble verdens beste brunsaus. Strålende fornøyd! Tusen takk for knalltips!

Liv sa for siden:

Min favoritt for tiden er;;)
En pk vanlig kjøttdeig
En pk svinekjøttdeig
Gjerne et par egg
spes med 1,5-2 dl fløte
et par hvitløksfedd, fiiiinhakka
masse sitronpepper(dette gir en fabelaktig smak, kan ikke sammenlignes med noe annet krydder)
salt

Dette lager jeg enten små kjøttboller eller karbonader/kjøttkaker av.....nammmis:p

Kanutten sa for siden:

Sikkert sær jeg, men klarer ikke, selvmed min beste vilje verken kyllingkjøttdeigen eller svinekjøttdeigen... Jeg får direkte avsmak og blir kvalm...

Skautrollet sa for siden:

Bruker en boks philadelpia eller kremost i tillegg til bacon, løk, (rødløk setter en herlig spiss på kakene) egg/fløte og masse krydder. Potetmel og vann høres jo helt vilt ut?
Sambal Olek, en teskje eller to i deigen smaker også helt nydelig til.
Når jeg steker de på ettervarmen klatter jeg oppi rømme og lar den kose seg til saus.

Bee sa for siden:

Da er vi to.

Anne sa for siden:

Til 1 kilo kjøttdeig, så bruker jeg en kvart l fløte og en dl vann eller to.
Først blander jeg i salt, så en ss potetmel/hvetemel (spiller ingen rolle karbemesiig i så mye kjøttdeig) så har jeg i krydder, pepper (og event litt mer spennende krydder for å få litt viltsmak feks einebær og timian)Så har jeg i det flytende. Litt av gangen (mest første gangen)og rører/elter godt mellom hver skvett. Du skal ha i så mye værske at deigen på en måte eser når du jobber den og blir lett å elte. Ha egget i tilslutt.
Jeg elter for hånd, men tror ikke det spiller noen rolle om du gjør det eller bruker maskin, bare deigen blir litt "fluffy".

Dette er kjøttkaker og ikke karbonade,selv om de kan brukes som det om du ikke legger dem i saus. Jeg gjør det, bruker de både som karbonader og kjøttkaker i saus:)

Lykke til!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.