Mon tro om det har blitt forsket spesielt mye på fedme hos ville dyr. Selv i perioder med overflod av mat blir ikke ville dyr sykelig overvektige. Mest sannsynlig på grunn av at de spiser mat som evolusjonsmessig er ment for dem. Kjæledyr blir ofte veldig overvektige, sikkert på grunn av at vi gir dem feil kost.
Jeg så nylig mitt første ville dyr som var smellfeit, på TV riktignok. Det var et ekorn som i stedet for å livnære seg på vanlig kost bodde i nærheten av en fastfoodrestaurant. Den dukket opp av søppelkassen med en pommes frittes i munnen. Klippet var kun et par sekund på funniest videos, men det er en liten tankevekker at feite ville dyr forekommer så sjeldent at det er morsomt når vi ser et.
Jeg tipper ekornene som bor ved nøttefabrikken ikke blir like tykke som ekornene som bor ved siden av fastfoodrestauranten.
Jeg så smellfeite spurver i tyskland, de bodde også rett ved en pommes frittes-sjappe midt i sentrum av Leipzig, de var så tamme at de hoppet opp til hendene til folk og stjal pommes... ;)
har du sett de svære feite måkene i Strømstad
de snapper maten ut av handa de
men andre ville dyr som lever i skogen uten menneskmat ,, jakter nok mye for og finne mat , hadde det vært oss, hadde vi ikke hatt mange gramma fett extra på kroppen nei
Jeg husker at det stod noe om dyrs evne til å legge på seg og ta av seg i Gary Taubes "Good Calories, Bad Calories". Jeg husker ikke hva som stod der, jeg bare husker at det var fascinerende :lol: Så altså: Ingen gode svar til deg her og nå The Dude, men et godt lesetips ;)
Noe av konklusjonen er vel at det går bra med de fleste inntil de bli introdusert for vestlig kosthold :cool:. Pommes frites og tilsvarende vil kanskje virke inn på ville dyrs hormoner og sultfølelse som for oss? Et argument mot å mate duer i parken med brød, kanskje ;)
Er det ikke normalt da at dyr eter seg opp??? Er feit om høsten og heller mager om våren???
Det ER jo en kostholdsfilosofi som sier at man skal ete etter året... Frukt om sommern, bær/nøtter om høsten/vintern , nye skudd om våren.... men husker ikke eksakt.
Hvalross og andre varmblodige dyr som lever i havet har fått hjelp av evolusjonen til å få seg et spekklag som beskytter mot kulden. Og motsatt så har ørkendyr som f.eks kamelen fått hjelp til å få minst mulig fett, dvs fettet er samlet i punklene for at resten av kroppen skal kvitte seg med mest mulig varme.
Men det hadde jo vært mosomt å sett om en hvalross kan spise på seg livsstilssykdommer ved å endre kostholdet. Den har jo mye av det farlige midjefettet men er ikke syk fordet.
Sei som livnærer seg på laksefor som går gjennom merdene blir store fæle feite seier! Ikke dem jeg ville ha valgt først, i allefall.... Feit grunnet feil føde.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.