Har smuglest på forumet her ganske lenge og i dag meldt jeg meg inn :D
Jeg må (som flere andre her inne) ned noen kilo, og lavkarbo dietten virker veldig bra på mange måter. Jeg har også en kompis som går på denne dietten og tisser på sånne sticks og står i, og han skryter veldig av dette opplegget.
Men en tanke jeg ikke helt blir kvitt er:
Vil ikke det fungere så godt som like bra å bare holde seg unna godteri og søtsaker, leve på normal sunn mat med faste måltid, og bevege seg litt på ettermiddagene?
Er det noen her som har gjort litt skikkelig strukturert sammenligning?
eller er det bare en følelse av at det går fortere med denne dietten?
I forhold til vektnedgang tror jeg det fungerer greit nok, men mange erfarer at det er lettere å holde seg på rett vei i forhold til kostholdet på lavkarbo, og det kan jeg bare si meg helt enig i.
Dessuten er de fleste av oss her inne enige i at lavkarbo-kosthold er det beste for kroppen helt uavhengig av vekt og slanking, og da er i grunnen valget enkelt. Det finnes veldig mange gode innlegg om hvorfor lavkarbo er bedre for kroppen, mange av dem er klistret slik at du finner dem enkelt om du går inn i rett underkategori. Har dessverre ikke tid til å hjelpe deg nå, men du får lete hvis ikke finner noen andre dem.
Jeg må først si at jeg forstår hvordan du tenker, jeg har tenkt akkurat sånn selv.
Jeg har testet begge deler, og det er nok mange med meg. Ikke noe godis, faste og magre måltider og masse trening i perioder. Det har på en måte gått helt fint, men jeg har blitt veldig sliten og lei etter hvert, og veien til en sprekk har vært kort!
Nå har jeg levd lchf (low carb high fat) siden januar. Jeg har lest masse og lært utrolig mye om hvordan kroppens kemi og forbrenning fungerer, og da har jeg forstått at alle karbohydrater fungerer som sukker i min kropp og gir samme effekt. Jeg ser på meg selv som en sukkeravhening, og tåler rett og slett ikke sukker, og når jeg har forsøkt å kutte sukker uten å kutte andre karbohydrater så har jeg måttet leve med et konstant overhengende sug som har vært ekstremt hardt å leve med!
Lavkarbo har også hatt mange andre gode effekter på kroppen min, og jeg kommer aldri til å gå tilbake til et "normalt sunt kosthold" som jeg rett og slett ikke ser på som spesiellt sunnt. :D
Vil anbefale boka Bedre uten Brød, som sier mye om hvorfor lavkarbo er bedre for kroppen. Ellers sier Pål mye fornuftig, her er trådene han har startet: forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=3237786
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.