< Tilbake til oversikten

Din opplevelse med lang "sprekk" på ketolysekuren?

Bixen sa for siden:

Mannen min og jeg har holdt på i vel en måned nå og er veldig fornøyde med vekttapet så langt! Synes kuren er lett å følge, og alt er greit. Men, snart skal vi på en toukers ferie, og da har vi lyst å kunne unne oss en hamburger og en pizza til middag noen av dagene. Hovedsaklig vil vi leve så lavkarbo som vanlig, men noen utskeielser vil det garantert bli. Jeg lurer på hvor mye vi i verste fall kan risikere å gå opp i vekt disse ukene? Vi skal ikke fråtse i karber, men mer enn det vi unner oss nå til dags blir det jo.

Jeg vet at alle er forskjellige, men er det sånn at man kan risikere å gå opp mange kilo dersom man skeier ut i en periode på to uker?

Har prøvd å søke, men finner bare tråder som dreier seg om dagssprekker, så beklager hvis noen har stilt dette spørsmålet før..:o

fjanni sa for siden:

ja, du risikerer å gå opp mange kilo. MEN mye av det er vann. Faktisk går jeg gjerne opp 2-3 kg iløpet av en helg med "sprekk" og omtrent det samme om jeg er på ferie 1 uke. Nettopp på grunn av vannet. Så lenge man er flink til å komme seg tilbake på lavkarbokosthold når en kommer hjem så går det som regel greit å få av de kiloene igjen. Det en skal huske på er at det av en eller annen grunn går tregere med kroppen feks 2 og 3 gangen på bla. ketolyse enn det det gjorde første gangen man setter kroppen i ketose.

Liv:) sa for siden:

Forrige helg gikk det veldig skeis, og jeg gikk opp 1,4 kg, men var kvitt dem igjen dagen etter jeg kom hjem, så det var tydelig at det bare var vann, heldigvis.

Yonah sa for siden:

Dere risikerer nok å gå opp noen kilo vann.

Verre er nok evt løs mage, magesmerter, søthunger osv...

Skautrollet sa for siden:

Tror jeg klarte legge på meg 6-7 kg på en ukes sydentur en gang. Og det med et par rundstykker om dagen, brus, ris, potet eller såkalt "normal" mat.
Og de kiloene satt beinhardt.
Er det noe jeg er skikkelig dyktig på så er det å legge på meg;)

Bixen sa for siden:

Urk, så vanskelig det skal være da. Har ikke lyst å ta sjansen på å legge på meg kilo som er vanskelige å få av igjen. Men hadde ikke så lyst å tilberede all mat selv heller. Men det er vel det det kommer til å ende opp med tenker jeg...:(

The Dude sa for siden:

Ved en diett med lite karbohydrater eller ved hard trening forsvinner glykogen fra kroppen. Siden glykogen trenger 2 deler vann for å lagres forsvinner også mye vann.

Alle innleggene du ser fra folk som har gått ned x kg første uken på ketolyse kommer av dette. Du kan med andre ord forvente å gå opp omtrent det samme som du gikk ned da du startet dietten.

Dette trenger du ikke bry deg om siden de forsvinner igjen så fort du fjerner karbohydratene igjen (egentlig er det motsatt, man skulle aldri regnet disse som "slanket bort" i starten siden det ikke er fett man kvitter seg med i begynnelsen).

Utenom "glykogenkiloene" som er uunngåelige å legge på seg er resten opp til deg. Kroppen kan ikke lagre fett ut av ingenting.

Photobscura sa for siden:

Nå er vi alle forskjellige, men jeg testet fem dager karbloading for et drøyt år siden, med müsli, kefir, brunost, juice, frukt, ris etc. Hva de fleste ville ansett som sunt :rolleyes:. Dette var i håp om å få kicka i gang kroppen igjen. I stedet for så la jeg på meg fem kg, og enda syv til de påfølgende seks månedene, til tross for at jeg gikk tilbake til ketogen kost :(. Nå skal det sies at jeg er enormt følsom for raske karber, og er insulinresistent, så dette er min personlige erfaring, og jeg ser jo at dette så absolutt ikke gjelder alle.
Skei ut om du vil, men hadde jeg vært deg så ville jeg nok unngått de verste karbobombene ;)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Det verste er ikke kiloene du eventuelt legger på deg i løpet av 2 ferie uker. Dersom du ikke vet hvordan du reagerer på å spise mel produkter etter en periode på ketolyse, så ville jeg holde meg langt unna både pizza’n og hamburgerbrødet. Mange av oss reagerer med magesmerte, løs eller hard mage… ikke noe jeg ville ønske meg på ferie, nei.

Jeg hadde pause i juleferien, la på meg et par kilo som forsvant relativt fort etter ferien men hadde masse magetrøbbel pga av julekakene jeg spiste.

…masse god mat man kan fråtse i selv om man er på ferie og ønsker å spise ute… ha en riktig god tur…

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.