< Tilbake til oversikten

Hva skjedde: Tung i lårene

JoAnna sa for siden:

Etter å ha gått på lavkarbo i en uke opplevde jeg at lårene mine ble så vanvittig tunge. Jeg er ikke overvektig. Har trent regelmessig i mange år.

Løper en time i uka.
Trener vekter ca to ganger i uka
Går på timer på Sats en-to ganger i uka.

For meg er ikke dette mye. Har tidligere trent mer, og ser heller på dette som vedlikehold.

Men som sagt, lårene ble som av bly. Jeg fikk problemer med å gå opp trappene og det kjentes ut som om jeg nettopp hadde trent knebøy alt for tungt. Dette varte ganske lenge, kanskje 10 dager. Jeg var sliten hele tiden i ti dager.

Kjenner kroppen min godt, men dette var helt nytt. Kunne dette hatt noe med omleggingen av kostoholdet? I så fall: Hvorfor?

achillea sa for siden:

Det er ganske vanlig at når en går over på lavkarbo, blir trening utrolig mye tyngre. Jeg måtte slutte med joggingen helt. Dette er pga at kroppen må omstille seg til en helt annen måte å hente energi. Fra Glykogen til fett-forbrenning som er mye mer krevende. Det er bare å innstille seg på at en er noe satt tilbake og at en må trene seg opp igjen til denne type forbrennig. Det går kanskje 1-2 måneder så er en oppe på samme nivå.

aslaug sa for siden:

Har opplevd akkurat det samme som deg, men det går over!!

Photobscura sa for siden:

En idé kan være å ta magnesiumtilskudd, dersom denne følelsen går over i kramper. Maten er nok dessverre noe mer utarmet enn den pleide å være, og det er dermed ikke uvanlig å få magnesiummangel på ketogen kost.

Bee sa for siden:

Det hjelper og innta mere fett også. Fett er hovedenergikilden vår på LCHF, så spis nok av det. :)

Asit sa for siden:

Jeg er kanskje ikke så veldig godt trent, men er i ok form. Er i samme
situasjon som deg, og synes det er fryktelig kjedelig å dra på trening og ikke klare å yte maks. I tillegg er jeg forkjølet og kvalm, og det hjelper jo ikke akkurat :( Håper det går fort over :)

dydde sa for siden:

samme skjedde med meg, følte meg helt idiot på treningen. Er blitt bedre nå men sliter fremdeles, er gått 2-3 uker nå snart. Men som nevnt spis nok METTET fett

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.