< Tilbake til oversikten

Har ramlet av

JoAnna sa for siden:

Jeg er da helt i begynnelsen av lavkarbo og var flink i en måned. Så de ønskede og positive effektene med en gang nesten! Magen var roligere og flatere, og migrenefrekvensen veldig lav.

Men nå har jeg ramlet av, og jeg klarer ikke å hente meg inn igjen!! Det verste er at det er litt kjedelig i matveien med lavkarbo.. Og så vil jeg være lavkarbo og lav kal også. Hvor spennende er det med kyllingfilet og torsk dag ut og dag inn..

Hjelp meg til å komme på igjen.. Snufs..

trillian78 sa for siden:

Alle detter av lasset en gang i blant :klem: Hvis du synes det er kjedelig med lavkarbomat så skjønner jeg at det er vanskelig å komme i gang igjen. Men det trenger virkelig ikke være kjedelig altså. Har du bladd gjennom oppskriftsbloggen til Gerd? Eller oppskriftsforumet? Masse spennende og fristende oppskrifter.

Ellers lurer jeg på hvorfor du vil kjøre lav-kcal? Det er virkelig ikke nødvendig hvis du spiser veldig lite karber. Maten blir veldig mye mer spennende og tilfredsstillende hvis du tillater deg selv å spise mer fett :ja:

Du sier at du spiser lavkarbo, men jeg skjønner det sånn at du ikke følger en spesifikk filosofi? Spiser du ketogent eller mer fedonsk? Kanskje det er lettere å komme i gang igjen hvis du velger deg en av kostholdsretningene? Så kan du heller bevege deg mer mot egenkomponert når du er kommet ordentlig godt i gang og finner ut hva som funker for deg og hva du trives med.

Lykke til :heia:

Skautrollet sa for siden:

Fokuser på fordelene ved lavkarbokosthold. Skriv det ned for deg selv hva du ønsker å oppnå, bare det å minske migrene må være motivasjon god nok? Og spis fett! Det er bra for deg!
Jeg har et mye mer variert og spennende kosthold nå enn før. Helsegevinstene er fantastiske. Lykke til,- ikke gi opp:)

Hillelille sa for siden:

Jeg liker ikke kylling og kalkun så det spiser jeg aldri, med mindre det er skikkelig godt krydra kyllingvinger, men jeg spiser mye annet. Biff f.eks. Biff med gode grønnsaker, grillribbe, koteletter, kjøttdeig, myyyyyye laks og ørret osv. Det er bare å ta å velge ;)

Det jeg savner er spisbart brød, og det tror jeg mange her gjør. For de brødene jeg har bakt av lavkarbooppskrifter har vært lite så dær, og dessuten er de klissete inni selv etter 3 timer i ovnen. Tips; Det er kruskalien som gjør at de smaker sagmugg:D.

Er du helt desperat så kan du jo bestille deg mat fra spisdegslank.no så slipper du å lage selv, værtfall i ett par dager til du kommer inn i det igjen ;)

Gracella sa for siden:

Hvis det er det brødet med egg, cottage cheese, linfrø, sesamfrø og kruska kli (+olje), så blir de klissete hvis du legger linfrøene i vann. Det beste er å bruke de hele, evt knuse ca 1/3 av frøene.
Det er også godt å putte solsikke eller gresskarfrø oppi deigen, samt en til to never med grovknuste valnøttkjerner. Det gjør brødet saftig og godt :).

Luna* sa for siden:

Jeg blir veldig motivert av å lese i journaler og se på oppskriftene her inne. Er viktig å prøve nye ting som du gjerne ikke har smakt før og gi det en sjans. Merker selv at det er viktig å variere slik at jeg ikke blir lei.
Se på bilder, les historier og tenk på gevinstene ved å spise lavkarbo! Det er det jeg gjør for å holde motivasjonen oppe :)

JoAnna sa for siden:

Tusen takk for støtte, det hjalp veldig. Nei, jeg følger ingen spesifikk filosofi. Leste litt i en bok om steinalderkost, men det virka i allefall vanskelig (med mindre man bor i Hollywood og har en egen kokk)..

Vil følge lav-kal for jeg er litt redd for å legge på meg, nemlig.. Hadde en uke av de fire der jeg var flink at jeg spiste fisk hele uka. Er veldig glad i fisk, da. Og ALDRI har jeg følt meg bedre!

trillian78 sa for siden:

Litt av poenget med lavkarbo er at man skal slippe å tenke på kaloriene. Mange her på forumet spiser lavkarbo på grunn av helsa. Men flertallet gjør det (også) fordi de vil gå ned i vekt. Og det funker. Selv om man ikke teller en eneste kalori. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for å gå opp i vekt altså. Hvis du opplever at du går opp på lavkarbo betyr det antageligvis at du enten var undervektig fra før, eller at du spiser for mange karber :)

Ta en titt på denne brosjyren:
www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Den forklarer lavkarbo på tre minutter. Enklere blir det ikke ;)

Bulldog sa for siden:

Quoted For Truth.

JoAnna sa for siden:

Igjen, takk for oppbacking. Kjenner meg mer motivert! Brosjyren (linken) var nyttig og svært enkelt forklart. Jeg har tittet litt inn på oppskriftsidene. Der var mye bra. Men finnes det noen steder der oppskrifter er enda mer strukturert? Kanskje mer som en kokebok? Eller finnes en slik kokebok, kanskje?

trillian78 sa for siden:

Det finnes mange lavkarbokokebøker. Det er litt vanskelig å si hvilken lavkarbokokebok som vil være best for deg, ettersom at jeg ikke vet hvor mange karber du foretrekker å spise i løpet av en dag.

På den ene enden av skalaen har du fedons kokebok som du kan finne her: www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1336147
Fedon tillater en del karber, men sier at de karbene du spiser skal være langsomme. Fedon er dessuten litt mer forsiktig med fettet enn andre lavkarboretninger.

På den andre enden av skalaen finner du Skaldemans kokebok som du finner her: www.capris.no/product.aspx?isbn=8292605592. Skaldemans oppskrifter inneholder nesten ingen karber i det hele tatt.

Også er det kokebøker som ligger mer midt i mellom. Her finner du en av dem: www.capris.no/product.aspx?isbn=8205363471&r=1 (jeg har ikke denne boka selv, så jeg kan ikke si noe om kvaliteten på den altså)

Ellers vil jeg anbefale noen nettsider:

Løvetann sa for siden:

Det høres vanskelig ut. Du vil ikke prøve bare "bare lavkarbo" en stund - uten å telle kalorier, da? Det er jo slik de fleste her går ned i vekt. Og det er lettere å holde ut når man får i seg nok fett så man er mett.

Ellers har du jo fått mange gode råd og lenker her i denne tråden.
:goodluck:

Mara sa for siden:

Mhm---- og så kommer det sikkert også an på hvor mange kilo du har kvittet deg med (hvor mange halvkiloer med smør) og hvor mange du har igjen. Det er vamlig å stoppe opp en periode. (jeg er også der akkurat nå - og fortviler!) Men vi vet jo dette, vi kan holde ut. Jeg tror jeg kan. Du óg?

candyland sa for siden:

jeg har også ramla av lasset,,,,:( gikk på ketolyse en mnd og gikk ned 6 kg. tok en liten planlagt sprekk 17 mai, og klarte aldri å hente meg inn igjen. nå har jeg gått opp alle 6 kg:( er skikkeli lavkarbo-matlei etter utallige forsøk på kuren, så sliter med å starte på igjen:( vil så gjerne klare de, for ser og føler jo resultater med en gang....men skal bare ha en siste skive, så en siste is, så en siste bedre middag....og så er det en bursdag jeg må i før jeg kan begyne på igjen osv osv. er såååå flink å finne unnskyldninger, og som takk må jeg sitte her med en altfor stor og tung kropp:(

Carisma sa for siden:

Hva med å prøve en litt mykere overgang? F.eks Fedon eller South Beach som tillater litt andre matvarer? Jeg måtte holde meg til Fedon lenge før jeg klarte å vri hodet over på Ketolyse.
Eller så kan du henge denne på kjøleskapet: www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf :)

Stratos sa for siden:

Funker ketolyse selv om selv om man "ramler av lasset" flere ganger?:confused:
Har klart å ramle av selv oxo :o Bare en bitteliten sprekk altså.. men likevel....

JoAnna sa for siden:

Jeg er faktisk ikke så interessert i vektnedgangen. Kanskje toppen 2-4 kg. maks. Veier 68 kg nå og 172 cm høy, men trener en del og har gjort det alltid. Men jeg er ikke interessert i å gå opp!

Har vært flink noen dager nå, dro på besøk og fikk servert flere karbobomber! Så nå sitter jeg her med oppblåst mage og føler meg bakfull..

Veldig uvant å ikke telle kalorier, når jeg er sånn høvelig vant til å vite hvor mye fett og cal det er i ting, og holde meg unna det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.