< Tilbake til oversikten

Hva synes dere om utrensingskurer?

mam sa for siden:

Jeg har lest om utrensingskuren C-24 i et KK. Jeg var også innom min lokale helsekostpusher og kikket på esken.

Men kjøpte det ikke, tenker 2 ganger over alt jeg bruker penger på nå om dagen. Så er det tilbud på denne utrensingskuren nå, er satt ned med en 50-lapp eller litt mer. Jeg er litt fristet. Vekta har stått i ro i 3 uker, og jeg føler meg tyngre og tregere. :(
Hva mener dere om slike utrensingskurer? Regner dere med at det er trygt å bruke noen få ganger i året?

Summer sa for siden:

Jeg aner ikke hva dette produktet er, men jeg mener at ale faste utrensningskurer ikke er så bra å følge siden de somoftest er høyglykemiske og ikke tillater proteiner; les: nedbrytende.
Så lenge det er et produkt en kan bruke i tillegg til kostholdet en allerede har, så er det vel greit? :)
Jeg ville (uten å vite hva produktet ditt går ut på da...:o) heller ha drukket kinesisk balansete. :) Den er utrensende og virker på det meste tror jeg. :)

Fedonisten sa for siden:

Er nok ganske enig med Lise. :ja:

I tillegg ville jeg ha sørget for god tarm-flora. Min erfaring er også at såkalte rensekurer skaper STORE ubalanser i tarm-systemet, og da har man jo egentlig fått et nytt problem.

(det var mange ord for å si at jeg ikke har noen tro på sånne kurer, gitt....:D )

Nille sa for siden:

Har nettopp tatt en 10 dagers rensekur. ..... og merka ikke en dritt, for å si det sånn :p Da regner jeg med at tarmfloraen min er så sunn og at tarmtottene mine ikke inneholder så mye faenskap, - OG at det er derfor ikke var noe å rense ut. Åffer ikke det da liksom ??

LAVKARBO KOSTHOLD MED MASSE GRØNNSAKER !!

:D

Så jeg tror altså ikke det er nødvendig med rensekur .....:o

smosje sa for siden:

Mamma prøvde seg på en slik en utrenskingskur her om dagen. Noe juice-greier som hun skulle drikke med 2 dl olje eller noe. Hun fikk ned endel av det helt til hun brakk seg og deretter kastet opp alt som mulig var i hele kroppen, så vidt jeg forsto. Stakkars mamman min!!

Snakk om UTRENSKING! Det er vel det de baserer seg på da tenker jeg!! :p

(dvs jeg trokke no på at sånne kurer er no bra. Humbug og fanteri. Tranebærjuice og olje til 500 kr? Nei, det kunne jeg blanda selv om jeg virkelig var ute etter å pine meg selv!)

Iset sa for siden:

Jeg jobber jo i helsekost og er utdannet innen faget, men jeg anbefaler som regel ikke vanlige rensekurer (nå skulle sjefen hørt meg). :P
Jeg syns det er synd at så mange tror at det å ta en rensekur fikser opp i hele helsen deres, mens de pøser innpå meg høy GI mat og annet dritt.....
Kostholdet må fikses først og fremst, og man må drikke mye vann. Vitaminer, mineraler og fettsyrer er jo et must.
Har man dette i orden, trenger man som regel ikke rensekurer.

Unntaket er tarmflorabalanserende produkter, som feks Vita Biosa (jeg kan ikke rose dette produktet nok, det er en revolusjon innen tarmpleie!!!!!!!!!!!). Det sørger for et maksimalt opptak av næringsstoffer og en god tarmflora og fordøyelse. :)

C24 fraråder jeg faktisk til kunder, da det er en fastekur. Bare 24 timer riktignok, og halvparten av dem sover du, men jeg syns allikevel det er penger i dass for å si det rett ut!

Dette er den aller beste rensekuren:

*Mye vann
*Lavkarbomat
*Mye godt fett
*Vitaminer og mineraler
*Evt en tarmrens ala Vita Biosa
*Mye krydder som inneholder antioksidanter, feks kanel.

:D

mam sa for siden:

Det må være den jeg har lest om, Smosje. :( Vita Biosa er en stor brun flaske med grønn etikett? Da har jeg drukket en god del flasker allerede. Jeg sluttet i vår, og har ikke begynt igjen siden jeg tar så mye kosttilskudd nå. Jeg får heller kjøpe en Cavalier sjokolade, det virket utrensende nok... :geip:

Iset sa for siden:

Ja det er den. :) Kjempeeffektiv og knallbra!
Hehe skriver under på det med Cavalier ja, herregud for en mage jeg får av den. Etter en halv plate (ca 50 gram) er det "dear toilet - here I come".

Aline sa for siden:

cavalier er helt klart effektivt! ;) godt smaker det også!!! :D

mofe sa for siden:

så bra tråd! :)

Jeg leste et sted at lever-rensekur skulle være bra.. er det det samme som utrenskningskur? Og er det kjekt å ta? :confused::)

mofe sa for siden:

Det er en artikkel i Mat&Helse nå om c24 - og om en dame som føler seg som et NYTT menneske etter denne kuren..

Iset - jeg er spent på.. hvorfor fraråder du denne kuren?

Noen her som har tatt den?

Nille sa for siden:

Jeg tok noe som skulle være en kraftig utrenskningskur for noen mnd siden. Hadde absolutt ingen effekt. Jeg har spurt flere "spesialister" hvorfor - og har fått entydende svar: Fordi tarmene mine allerede har det godt med lavkarbokosthold, mye godt fett, vitaminer, mineraler og mye vann. Tarmtottene mine er rene og friske og behøver ikke renses. Som damen på Oline SPA sa: "Hva er ER det du spiser, du har jo ikke giftstoffer i kroppen !?!"

Når jeg spiser maltitol får jeg ikke diare, jeg får bare kramper, luft og fryktelig vondt ! Og jeg tror ikke diare en en rensing eller sunn måte å gjøre det på. Jeg har tro på like ting som Vita Biosa og ikke sjokk kurer som C24. Sistnevte vurderte jeg da jeg leste om det, men har slått det fra meg....:o

Huldr sa for siden:

Jeg ble litt fristet til å prøve da jeg leste siste Mat & Helse - så takk for denne tråden...! :) Er for så vidt midt inne i en "tilsåingsprosess" med melkesyrebakterier - så det ville jo vært idiotisk å skylle dem ut igjen... tenkte at "dette kan jeg prøve senere" - men nå legger jeg det på hylla, tror jeg...

Aline sa for siden:

jeg også ble litt fristet, men etter å ha lest om renking her inne, så slo jeg det fra meg... tror jeg heller skal prøve meg på balanse teen som Lise har skrevet om :ja:

HP sa for siden:

Atkins Induksjon etter reglene er en utrensings"kur" :snill:

Aline sa for siden:

jepp ;) men personlig så trenger jeg litt flere grønnsaker i reportoiret mitt først :p

guro sa for siden:

Renskurer, hva er det da? Hva er det meningen det skal rense? Og hva kan man rense ut i løpet av et døgn?

Nå har jeg lest litt om rensing og avgifting. Et poeng er jo å få renset tarmen skikkelig. Fjerne slagg som hopper deg opp - jeg leste et sted at et normalt menneske har flere kilo rubbish i tarmene som ikke kommer ut :eek: . Det er et viktig poeng å ha en relativt ren og vellfungerende tarm, det skjønner jeg. Og jeg tror det er slik at et rent, variert og sundt kosthold, og sunde bakterier er til en viss grad utrensende, og ihvertfall godt vedlikehold.

Men om en har fått i seg mye rart i mange år da? Gjennom luften en puster inn, gjennom huden og ikke minst gjennom maten, hva da? Kanskje har tarmen vært overbelastet lenge og problemet har spredd seg? Kanskje så mye at en har ordenlige helseplager og mer eller mindre merkelige eller uforståelige 'sykdommer'? Når tarmen, levere og galle som rensestasjoner, ikke klarer holde unda lenger da lageres blant annet en del ulumskheter i fettvev, og det kan også skape forstyrrelser i nærvesystemet. Kommer en da til roten av problemet ved bare å legge om kosten? Eller tilsette mer probiotika? Tar det bare lenger tid?

Dette funderer jeg på og leser om. Det ser ut til at min tilstand kanskje kan være resultat av slik langvarig belasting nemlig. Jeg leser om både vestlig og østlige renseprogram som er litt bredere en disse enkle helsekost-kurene. Da bruker man først urter for å løsne og mobilisere disse lagrede giftstoffene. Masasje for å trimme blant annet lymfesystemet og andre transport-kanaler. Rensekurer for både tarm, lever og galle. Tarmskyllinger og dampbad for å få det helt ut. Etter en slik intensiv 2 ukers kur, skal man ha fler måneder med 'hvile' , rent kosthold og rolig livsstil, for så å ta en ny kur. Kuren gjenntas fløere ganger til man har fjernet problemet og blitt 'frisk'. Det hørtes ganske meningsfylt/fornuftig ut synes jeg ... eller er det for fantastisk?

Jeg er litt forvirret i temaet enda. Jeg har tenkt å prøve en sånn litt langvare, sammensatt og naturlig 'kur' og har skaffet meg en dame som skal veilede meg gjennom prosessen.

Noen som har litt mer nyanserte meniner enn ja og nei til kur?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.