LineJM sa for siden:
Hvordan blir man kvitt uhumskhetene? Jeg har en rosebusk som kan være veldig fin, men nå er knoppene fulle av bladlus.:_oppgitt:
Har vannet med grønnsåpe men er det noe annet lurt man kan gjøre for å holde dem vekke?
LineJM sa for siden:
Hvordan blir man kvitt uhumskhetene? Jeg har en rosebusk som kan være veldig fin, men nå er knoppene fulle av bladlus.:_oppgitt:
Har vannet med grønnsåpe men er det noe annet lurt man kan gjøre for å holde dem vekke?
luringen sa for siden:
grønnsåpevann!
Skautrollet sa for siden:
Grønnsåpevann eller salmiakkvann blandes på en sprayflaske. Sprut på fra undersiden og opp slik at alle deler av planten blir dryppende våt. Om nødvendig gjenta om et par dager.
Skautrollet sa for siden:
Ellers er bladlus snadder for marihøner, men de har dessverre blitt skjeldne å se;)
LineJM sa for siden:
Ingen marihøner her desverre :( har kikket. Bare maur som passer på bladlusa :eek:
Har dynket hele greia i grønnsåpevann. Hadde ikke salmiakk. Får se hvordan det går...
Takk for råd.
Imp sa for siden:
Ja, er det ikke rart, mauren melker bladlusene.
Ellers er mitt beste tips å ikke kjøpe rosebusker. Jeg hater bladlus....
The Dude sa for siden:
Får du tak i pyretriner blander du det med rapsolje og vann og svina forsvinner.
Kan også kjøpes som konsentrat til 300 kr som gir 25 liter sprøytemiddel.
The Dude sa for siden:
Du får sikkert ikke tak i pyretriner, så da kan du blande ut enten raps eller soyaolje med litt grønnsåpe og tynne ut med vann.
2 dl olje
1 dl grønnsåpe
10 liter vann
Dette virker best hvis du er tidlig ute, rett etter eggene klekkes.
Gogogo
gryhelen sa for siden:
Spray på skummamelk, det hjelper og. Ikke rett før det regner da :)
Kanutten sa for siden:
Kjøp noe kverk hos gartnern.. Funker tvert!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.