< Tilbake til oversikten

Hvitløk

saxpia sa for siden:

Stemmer det at hvitløk har 24,2 gram karbohydrater per 100 gram?

Trodde hvitløk var en god ting å bruke, så ble litt satt ut da jeg så i matvaretabellen :eek:

Gerd sa for siden:

Bare bruk hvitløk du :ja: Det er ikke så mye man bruker hver gang ;)

Akkurat det med mengde karber bl.a i hvitløk skriver Torkil om i boka :)

Gracella sa for siden:

Men det er stort sett ikke mange grammene man bruker i en hel gryte/middag, så (med unntak av de første ukene på ketolyse kanskje) kan du spise hvitløk med god savmittighet.
:)

LineJM sa for siden:

Ser ut til å stemme, men du må huske at det er ikke mange gram man bruker i gangen. En hel hvitløk veier ikke så mye, har veid de jeg har ;) og de er alle mindre enn 50g, og det er jo sjelden man bruker så mye som en halv hvitløk engang.:p

saxpia sa for siden:

Okei, får vel stole på dere hehe

Jeg bruker fort en halv hvitløk i en rett, altså. Skal det først være hvitløk, så skal det være. Men får roe det litt ned, og så bare nyte smaken av litt.

Hva med hvitløkskrydder, da? Kanskje bedre å bruke det nå i begynnelsen?

LineJM sa for siden:

Hvitløkskrydder :confused: Hva er det? Hvitløk i pulverform? Det smaker ikke det samme, selv om det også kan være godt.

Photobscura sa for siden:

Jeg har lest alt fra 16 til 30 gr kh i hvitløk, men et fedd veier ikke mer enn 3-4 gram, så jeg har uansett bare telt 1 gr kh pr fedd da jeg nitelte karber ;)

Iset sa for siden:

Sa du noe?

Yonah sa for siden:

Iset da, du er unntaket vet du:lol: Det er vel ingen her som er så glad i hvitløk som deg! Du vet vel nøyaktig hva et fedd veier og alt du?

Iset sa for siden:

Jeg tror aldri jeg har veid et fedd i hele mitt liv, men jeg tror heller ikke noen her inne eller i hele verden er så hvitløksgale som meg nei. :lol: Det er ikke snakk om små fedd her altså, men 2 hele kinesiske hvitløk eller minst en halv vanlig (6-7-8 fedd?) i en rett. Jeg bruker som regel 1 hel kinesisk hvitløk i en tomatsaus, siden mannen er litt kjip på hvitløken, selv da kjenner jeg faktisk ikke smaken for jeg er så herdet. sur

Håhåå har dere smakt ovnsbakt hvitløk? Jeg legger hele, rensede fedd i en ildfast form med litt smør eller olje og steker på 200 grader i ca. en halvtime. De blir helt brune, litt seige og søte og smaker spiselig multiorgasme!

Photobscura sa for siden:

Jaaa! Nydelig! Men da er det best med kinesiske som du snakker om.
Jeg gjorde det da jeg laget baba ganoush (auberginedip), og da griller man auberginen samtidig, herregud så nydelig det lukta, og man kan faktisk spise hvitløken som den er, utrolig! (jeg måtte jo prøve, jeg kommer på en god annenplass når det kommer til hvitløksentusiasme :D).

saxpia sa for siden:

Det er jo det som er mitt problem også - digger hvitløk, og bruker gjerne en halv i en rett. Eller spiser marinerte hvitløksfedd. Ovnsbakte høres jo nyyyydelig ut :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.