< Tilbake til oversikten

Hvordan få i seg nok fett?

Miss B sa for siden:

Jeg har skjønt det sånn at det er viktig å få i seg nok fett i ketose. Hva spiser dere og hvor mye av det pr dag?? Jeg spiser omelett, kylling el svinekjøtt, brokkoli, salat, ost,creme frache,cottege cheese m kanel, løvbiff...bruker olje når jeg steker kjøtt, melange når jeg steker egg. Føler det kanskje blir lite fett?:confused:Man skal vel ikke bryte på for mye heller, det er jo en del kalorier i fett. Noen som har erfaring?

ingers sa for siden:

Ville brukt smør i stedet for margarin, det er det eneste. Kaloirier skal du ikke se på i det hele tatt.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Dette er et tema som dukker opp med jevne mellomrom her på forumet, se nederst på denne sida der finner du flere linker vedrørende det samme tema.

LenaBeatrice sa for siden:

Miss B:
Jeg bruker en god olje på salaten, som oftest kaldpresset rapsolje, men også olivenolje.

Photobscura sa for siden:

IKKE stek kjøttet ditt i olje! De fleste oljer ryker når de blir såpass varmet opp, og det dannes farlige stoffer! Bruk smør! Kast melangen!
Du kan alltids lure inn litt ekstra fett her og der ved å blande i smør, eggerøre er genialt sånn sett, for det absorberer fett veldig bra.
Ikke tenk på kaloriene, det stabiliserer seg selv, og du skal spise deg behagelig mett, og følge signalene kroppen gir på sult og metthet ;)
Olje kan du, som det nevnes over her, helle over en salat. Om du kjøper extra virgin olivenolje, så kan du gjøre masse spennende med den, ved å lage din egen lukus-olje med hvitløk, chilli, feta og diverse urter, og la stå en stund :)

fjanni sa for siden:

..eller du kan spise meierismør rett fra pakka! melanage a du! usj! hehe.

Mmmm! Ostehøvelskiver med meierismør (særlig kvitseidsmør)! Bedre enn sitt rykte :D

Yonah sa for siden:

Bruk smør ja, på alt. Kjempegodt på grillede grønnsaker og kjøt!

Og når du spiser cottage cheese som er så fettfattig, så få på litt creme fraiche. Jeg spiser 50g creme fraiche og 100g cottage cheese og evt litt paranøtter på, da får jeg i meg fett.

fjanni sa for siden:

Favoritten min av grønnsaker er aspargesbønner som jeg koker, deretter har jeg på en mengde meierismør som smelter, litt pepper og saften av en halv sitron. naaam.

Mmmm! Blir nesten som skjørost og rømme (men uten sukkeret, da ;))

aslaug sa for siden:

Tiltredes!!

Yonah sa for siden:

Nesten, men cottage cheese er ikke så tørr, også savner jeg ikke sukkeret;) Soll skal spises med sukker synes jeg.

saxpia sa for siden:

Jeg slet med å få i meg nok fett på starten av dagen (og ble gående å fyse på alt mulig store deler av formiddagen, fram til middag). Fikk et kjempegodt tips her inne (takk, bee), nemlig eggemelk. Så nå starter jeg stort sett hver dag med eggemelk til frokost, og det holder meg gående lenge.

Se f.eks. denne tråden: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548&highlight=eggemelk

hanne42 sa for siden:

Gode fettkilder:
Enkelte typer oster, som gräddost og ridderost (38% fett). NB ikke alle oster er fete
Eggeplomme (33%)
And og gås (37 og 33%)
Lettsaltet fårekjøtt (35%)
Bacon med svor (31,5%)
Familieribbe (29,5%)
Svin sideflesk (36%)
Pinnekjøtt (37%)
Fleskepølse (34,5%)
Reinsdyrpølse (43%)
Salami (35%)
Stabburspølse (45%)
Torskelever (60%)
Ål (32,5%)
Sesamfrø (55%)
Paranøtter (68%)
Hasselnøtter (63,5%)
Pekannøtter (70%)
Valnøtter (68,5%)
Usaltet smør (83%)
Kokosfett (100%)
Ekte majones (80%)
Fransk dressing (46%)
Remulade (66%)
Baconcrisp (46%)

Spis laks, ørret og makrell i stedet for hvit fisk/torskefisk/skalldyr og stek den i smør i stedet for å grille. Unngå kyllingfilet og ren biff, som har svært lav fettprosent. Spis kjøttdeig i stedet for karbonadedeig.

Hadde VGs vektklubb sett dette innlegget hadde de anmeldt meg :o

Hanne

Fantastisk bra liste, Hanne42!

Perdita sa for siden:

Du er jo litt selvmotsigende i ditt første innlegg, der du både skriver at du vil ha i deg nok fett, men samtidig er du redd for kaloriene i det. Det er det du må slutte å være, men det er en overgang som mange av oss sliter litt med. Vi er så godt oppdratt til å tro at fett er farlig at vi ikke skjønner at vi skal kunne gå ned i vekt med å stappe i oss masse fett, men det funker!

Jeg var også litt sånn i begynnelsen, om enn ikke bevisst så i hvertfall ubevisst, men nå som jeg har vendt meg går alt veldig bra! Cocosa i teen min var veldig fint i overgangsperioden da jeg hadde problemer med å få i meg nok fett, jeg drakk kanskje tre kopper te hver dag med noen skjeer cocosa i. Pyramideteene med fruktsmak var min favoritt, det er veldig godt med cocosa i dem!

Glem fettskrekken, så går det så mye lettere å få i seg nok fett, og pass på å bruke smør og ikke bare oljer, og som andre har sagt; dropp margarinen! Makan til kjemisk smørje skal du lete lenge etter!

Miss B sa for siden:

:confused:Takk for svar allesammen. Jeg får i meg en del fett iløpet av dagen via creme fraiche, oster, og sånn, men det meste av kjøtt jeg spiser er av svin el kylling og det er jo ganske magert... noen andre forslag, utenom kjøttdeig, for det er vanskelig å variere med. Oxo ser jeg at jeg skal kaste melangen?? Hva skal jeg bruke istede???

Bee sa for siden:

Jeg synes overhodet ikke det er vanskelig og få i seg nok fett altså.

Framnæs88 sa for siden:

Hei..
Jeg ser problemet ditt;) en endring i kostholdet ditt er at u bør bytte ut melange og olje med meierismør.. mye mer fett, men bedre for hjertet..;) bruke masse fløte og smør i omeletten, og en pk bacon ved siden av.. da blir u mett og har fått i deg nok fett, skal jeg love deg..:) sleit med det i begynnelsen jeg også.. blir liksom litt metta av all fettet!
-Renate

fjanni sa for siden:

Du skal bruke meierismør! Ordentlig smør! Jeg ser du er på ketolyse, men har du lest boka? :hever øynebryna: :lol: Melange er jo ekkelt! hehe.

Miss B sa for siden:

ja, har lest boka...hvordan det? Har no trodd at melange var en type smør jeg dah...:cool:men men...

ingers sa for siden:

Smør er animalsk fett. Det er bra.
Margarin er plantefett og fullt av fy fy stoff! Kast det , eller gi det til noen andre!
Du trenger animalk fett!

fjanni sa for siden:

hehe. ganske sikker på at torkild sier man skal spise smør og ikke plantemargarin nemlig. gjør som ingers sier! kast det!

Miss B sa for siden:

okeey... da har jeg blitt lurt i alle år... I will do:D

Jeg tror nok ikke det er uvanlig at smør har blitt en slags fellesbetegnelse på alt man smører på brødskiva. Men det er altså bare smør som er smør! Enten Tines meierismør eller setersmør, eller så finnes det noen velassorterte butikker som har Kvitseidsmør (nam!), og andre lokale typer
Men det skal i alle fall stå SMØR på pakka!

Hillelille sa for siden:

Får man nok fett i seg dersom man tar tabeletter med essensielle fettsyrer?

Fat lemmy sa for siden:

kanskje om du tar 50 stk om dagen.

fjanni sa for siden:

prøver å la vær å tenke på omega-gulpen etter 50 kapsler

Areola sa for siden:

prøver å gjøre det samme som Fjanni
:blinke:

Jente 1980 sa for siden:

Der har sannelig jeg også lært noe nytt! :D Bruker soya soft jeg... Elsker smaken på den... Men nå blir det Meierismør istedet! :p

Miss B sa for siden:

Vi har litt å lære:D Men man lærer jo så lenge man lever da!!:)

Miss B sa for siden:

Folkens-kjøpte Tines meierismør i dag og det var nyyydelig å ha på brokkolien:DMelange er ute av huset!

Carisma sa for siden:

haha, once you go there you'll never go back :lol::lol:

Fero sa for siden:

Jeg klæsjer på meierismør på alt jeg spiser som er varmt, pluss at jeg steiker i det (baconet også). I tillegg bruker jeg gräddost i omeletter og på egg, og også en dæsj fløte i omelettene :)

edit:

"smør på flesk" er det jo noe som heter, og det blir ikke lenger feil!

En typisk frokost: steike bacon i smør, legge bacon til side, steike egg i det resterende baconfettet, slenge i mer smør om det trengs. Skjære flere skiver med ost og legge oppå eggene, stek under lokk. Før hadde jeg fått hjerteinfarkt bare ved tanken, men jeg synes det funker fint til frokost nå :p

torildbella sa for siden:

Hei! Dette er min andre dag. bacensvor? Bra?hva kan jeg drikke lett brus!?Saft?
må man trene mye i tilegg for å gå ned? Torild:)

alvepiken sa for siden:

Bør man spise mye fett om man ikke er på ketosekuren men heller "vandrer rundt å prøver å bestemme seg for hvilken retning"?

Jeg er nok av de synderne som bruker margarin istede for smør, men det er av den enkle grunn at jeg blir sykt kvalm av smør. Men det kommer, må bare venne kroppen til å spise fett først:p

Starry Eyes sa for siden:

Kanskje du kan, som jeg, ha nytte av at fettet smaker litt godt?
Så her er en oppskrift på Konfett :D

• en grei måte å få i seg nok fett på

100 g cocosa
ca 20 g kakao
Vaniljeessens
evt søtstoff om ønskelig
En liten dæsj fløte
ca 50 g kokosmasse eller evt litt hakkede nøtter/mandler

Smelt alt i vannbad, ha i kokosmassen til slutt, rør godt og ha det hele i små konfektformer (tror jeg kjøpte på MENY, men vanlige muffinsformer går også). Sett i kjøleskapet for avkjøling.
Disse ser litt merkelige ut, for de har en tendens til å skille seg litt. Men de er en grei måte å få i seg ekstra fett på.
Men vær obs - de smelter ganske fort i romtemperatur, så ikke la de stå ute lenge...
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=272&amp;pictureid=1606[/img]

alvepiken sa for siden:

Hva er cocosa? og hvor kjøper man det?:p

alvepiken sa for siden:

Aha;)

Har gått en del majones og fløte i dag, så regner med at det får være nok fett:p

Hannach sa for siden:

Kan man bruke smør i disse i stedet for cocosa?

Kitt sa for siden:

Tror rett og slett ikke det vil smake så godt akkurat, men i utgangspunktet er det ikke noe i veien for det!
Men de vil vel smelte enda fortere i romtemperatur. Cocosa har 24 grader som smeltepunkt, så vidt jeg husker.

tosc sa for siden:

Takk!!!! Men dette forutsetter selvfølgelig at man er skikkelig knipen på karbene, ikke sant?

Du kan være ganske så liberal på fett opp til rundt søtti gram karber, i alle fall :) (Jfr; Lutz' Bedre Uten Brød).

Missmountain sa for siden:

Er det ok at mye av fettet kommer fra ost? Jeg spiser stortsett norvegia.. men liker de fleste oster. Jeg begynte i går så er veldig ny, men hittil har jeg spist omelett med ost, brokkoli med tunfisk og ost, og oste skiver.. Blir det feil? Jeg skal selvfølgelig spise mer variert, men det er en fare for at ost er i bilde de fleste måltider, hvis jeg kan? Noen tips? Jeg er ikke veldig overvektig, men vil gå ned noen kg og likte dietten.
Et spm til: Væske?? må det være vann?

På forhånd tusen takk :-)

Kitt sa for siden:

For noen kan ost stoppe/hindre vektnedgang, men der må du prøve deg frem selv!

Nei, væske må ikke være vann! Ideelt sett, ja, men all væske teller i regnskapet!:D

russetinden sa for siden:

Finnes det en "fasit" på hvor mye fett man bør få i seg i døgnet?

Carisma sa for siden:

Så lenge du har egenkomponert så er det du som har den fasiten.. :) Ketolyse sier ca 75% av energiopptaket fra fett.

Kitt sa for siden:

Eller ca 150- 200g!:)

Missmountain sa for siden:

Tusen takk for svar! Har gått ned 1, 5 kg på to dager - selv om det sikkert er mest vann så skjer det noe og jeg er veldig fornøyd:-)

summis sa for siden:

Etter å ha lest denne tråden her så har det løsnet seg for meg også :D For min del så kjøpte jeg meg cocosa, og tar ett par eggemelker om dagen. Så nå går vekten nedover :D Ble litt frustrert, og ikke minst lei av egg og bacon. Men nå er dagen så myyye enklere :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.