< Tilbake til oversikten

Fett på vedlikehold?

Mona S sa for siden:

Hei!

Forhåpentligvis kan jeg går over til vedlikehold om ca en måned. Og da lurer jeg på hva jeg gjør med fettet: Skal jeg fortsette å spise fett, eller gå over til en margere hverdag, og hva slags fett skal jeg spise?

Har ikke anskaffet meg boka "etter slankekuren" ennå, for jeg er jo ikke ferdig, men har planer om det. Men tenkte jeg skulle høre litt med dere erfarne her inne:)

Photobscura sa for siden:

Det spørs jo akkurat på hva du vil selv. Liker du det kostholdet du har nå, eller ønsker du å gå over på noe mer Fedon-aktig?
Jeg kommer nok til å spise høyfett/lavkarbo resten av livet. Med den mengden kh jeg spiser på vedlikehold, så behøver jeg ikke å være særlig strikt på fettet. (50-100 gr om dagen).

Mona S sa for siden:

Jeg tenkte max 100 g karber om dagen, er veldig fornøyd med lavkarbo-livet. Og 100 karber om dagen er jo egentlig ganske mye ( i hvert fall nå som jeg prøver å holde meg under 20...)

Ok! Om du ikke skal over 100 gram kh om dagen, så behøver du ikke å kutte så veldig mye på fettet, men det er kanskje ikke nødvendig å putte inn fett overalt på samme måte som man gjør på et så lavt kh-inntak som på ketolyse, men heller ikke tenke på begrensning, som å velge magrere produkter -det tror jeg ikke har noe for seg.
Lutz sier at man kan ha et ubegrenset inntak av fett (innenfor rimelighetens grenser av hva man faktisk orker, så klart :p) kombinert med et kh-inntak på inntil 72 gram om dagen.
Det er så klart viktig fra hvilke kilder disse kh kommer fra!
Jeg f.eks, kan i grunn ikke spise noe som helst korn, ris, pasta -sånne ting, bortsett fra litt rug og havre, uansett hvor fullkorn de måtte være. Jeg kunne spise litt rugsprø og lavkarbobrød.
Jeg brukte nok mesteparten av mine kh på lave gi-produkter, som bønner, linser, kikerter og annen belgefrukt, en god del bær, veldig mørk sjokolade (men ikke hver dag ;)), mer grønnsaker, særlig tomater gikk det en del av.
Jeg målte litt innimellom, stort sett lå jeg på 40-70 gr kh om dagen, jeg spiste meg mett, og kutta ikke ned på fettet i noen særlig bevisst grad, men som nevnt, jeg putta heller ikke i mer fett her og der for å få opp fettprosenten.

Dette var en veldig deilig og bekymringsløs måte å leve på, og helt nødvendig midt oppi det hele, selv om jeg fortsatt hadde kg å gå ned, og jeg skal tilbake på dette kostholdet når jeg skal vedlikeholde igjen.

Til slutt vil jeg presisere viktigheten med å innføre dette gradvis! Du har på Atkins-delen av forumet her noe som heter vedvarende vekttap-stigen, den er genial for å innføre matvarer i riktig rekkefølge, og du vil lett se hvor din tålegrense er, og hva som stopper vekttapet, eventuelt hva du går opp i vekt av.

Mona S sa for siden:

Takk, det var nyttig info. Da får jeg prøve alt jeg kan å holde meg til ketolysen til de siste kiloene er av, selvom jeg sliter med å holde fokuset, også gå over på vedlikehold gradvis.

Det er rart at mat skal ha så mye makt over meg...kanskje fordi jeg aldri begynte å røyke, noe skal man jo være avhengig av:(

Areola sa for siden:

Åneida, det går fint ann å være avhengig av begge deler ;)

Uff da. Da kan det være til fordel for deg å ikke kutte så mye på fettet uansett, kanskje. Ettersom fett er mye mer metthetsregulerende enn kh, da kan det bli lettere å ikke obsesse så mye på mat (synes jeg i alle fall) :)

Men tenker du mye på hva du ikke kan spise? Jeg kan i tilfelle skjønne at det er stressende. Prøv å fokuser på all den gode deilige maten du faktisk KAN spise! Jeg kunne omtrent ikke lage mat en gang før jeg la om til lavkarbo, men har blitt, om jeg må si det selv, en meget god kokk de senere år. Om du føler deg litt motløs, så surf litt rundt på oppskriftsforumet og la deg inspirere av oppskrifter. Ikke tving deg selv til noe du ikke vil heller, om du føler for å øke på karbene nå, så gjør det. Men øk med f.eks 5 gram i uka. Her er den stigen jeg snakka om forresten!
Masse lykke til :)

Hehe, jepp :p
Men ikke et eksempel til etterfølgelse altså ;)

Carisma sa for siden:

Ja, jeg har slutta å røyke, og tatt kontroll over maten, og pokker meg har jeg ikke blitt avhengig av trening! :eek:

Mona S sa for siden:

Tror du at du kan smitte litt av den treningsavhengigheten over på meg, det høres ut som en bra avhengighet å ha;)

Jeg har periodevis kontroll over maten, men så vipper jeg over kanten og da kan jeg spise hva det skulle være... I slike perioder burde jeg ta fram strikketøyet, for man kan ikke spise og strikke samtidig. Matrester på strikkepinnene er skikkelig kjipt!

Haha, word!
Jeg pleier å ta fram strikketøyet når jeg har lite røyk, funker det også :p

Carisma sa for siden:

Det høres ut som en bra avhengighet, men man får jo ikke tid til så mye annet da...

tveitan sa for siden:

Må si meg enig med Carisma. Jeg sluttet å røyke i Januar etter at mannen min hadde hatt infarkt. Det gikk ikke lang tid før det gikk gale veien hva vekta angår. Forsto fort at her måtte noe gjøres,og jeg meldte meg på et Easylife kurs,i regi av Friskoteket her hvor jeg bor. Der fikk jeg smaken på trening.Jeg er 55 år og har aldri trent,men jeg er blitt avhengig.

Mona S sa for siden:

uansett tror jeg ikke at jeg er disponert for den slags avhengighet, var aerobicinstruktør i 3 år (forøvrig mine "tykkeste" år), og har vel egentlig ikke savnet det en dag i ettertid....
Det eneste jeg savner er å være litt sterk, kjenner at det ikke er så mye muskler igjen. Og fett med muskler under ser jo ganske mye bedre ut, enn fett uten muskler under...:rolleyes:

Men jeg har jo strikkingen, den kan bli en besettelse til tider:spent:, jeg får ta det fram hver gang jeg ser mot kjøkkenet

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.