Jeg synes jeg spiser mer enn nok mat, men er fortsatt veldig ofte sulten på kvelden. Jeg har vært i ketose i tre uker nå, og venter på at sulten skal stilne.
Jeg er ikke fysen, men sulten så det rumler i magen :D! Godtesuget er helt borte, jeg har ikke spist noe med kunstig søtning bortsett fra en sukett i teen og en sukkerfri IFA når jeg har ekkel smak i munnen.
I dag har jeg spist:
Frokost: 5 strimler bacon og eggerøre av 2 egg stekt i det overflødige fettet.
Lunsj: Avocadosalat med majones og pillede reker.
Middag: En liten kyllingfilet, grønnsaker (paprika, squash, brokkoli, blomkål og purre) grillet i folie med smør. Rømme ved siden av.
Kvelds: Litt cc med roastbeaf, deretter noen valnøtter og ost da jeg fortsatt var sulten.
Dette er jo MYE mat, men porsjonene på lunsjen og middagene ikke var så store.
Noen tanker? Ser maten grei ut? Jeg drikker mye vann-
Hvis du er sulten så spiser du nok ikke mer enn nok mat :nei: ville puttet i endel mer proteiner, f.eks 2 små kyllingfilleter, kanskje ett hardkokt egg til kvelden. Eller med rekene i lunsjen.
Drikker du farris eller sukkerfri brus? Jeg blir "rumlesulten" av kullsyre... :D
Jeg har kuttet litt ned på proteinene, da jeg følte at jeg spiste for mye, uten at jeg har det store grunnlaget å uttale meg på. Med en baby på tre måneder og storesøsken på 3 og 4 år rekker jeg ikke å veie/vekte maten. Dagene går i ett her :D! Men jeg har kanskje tatt i litt mye, mulig jeg ble mer sulten etter at jeg spiste mindre proteiner. Jeg føler meg mett nok til måltidene, men kjenner sulten skikkelig på kvelden. Prøver å kutte ut overspisingen og heller ta litt mer fett på maten og mindre porsjoner. Jeg har ikke drukket noe med kullsyre.
Skal spise litt mer protein da, og se om det hjelper!
Jeg har forresten og trillet en tur i rask gange i dag. Sitte stille gjør jeg omtrent ikke i løpet av hele dagen. Tar jeg frem boken min er det garantert en som våkner, en som vil ha vann, hjelp til å ta på skoene, bade i bassenget osv osv...
Om stress og lite søvn er dårlig for vektnedgangen er jeg ille ute :D! Burde vel strengt tatt sove nå, men timene i ro og fred er så deiiiilige!
Det kan være mange faktorer som spiller inn.
Nå sier du ingenting om hvor mye overvekt du har, men det er en kjennsgjerning at store folk trenger mye mat! Så om du har mye overvekt, så er det ikke så rart om du er sulten med den menyen, som ser helt grei ut, forøvrig.
Du SKAL spise deg behagelig mett, og du MÅ spise om du er sulten! Det kan gå utover forbrenningen din å ikke følge kroppens signaler ;)
Du nevner også at du er mye i bevegelse, det vil jo gjerne øke forbrenningen og behovet for mat.
Drikker du nok vann? Jeg vet at mange, inkludert meg kan ha noe forvirring mellom følelsen av tørste og sult. Jeg drikker minimum tre liter vann om dagen, og starter hver morgen med et stort glass vann. Ofte om jeg føler meg sulten tidlig om morran, så går det over en liten stund med vann, og da skjønner jeg at ikke var sulten ennå, bare tørst.
Ok, føler bare at jeg burde bli mett... hehe. Hadde masse smør til middagen, og er forsåvidt veldig god og mett etter måltidene. Det er på kvelden ulvehungeren kommer :D.
Sult er kroppen signal om at den ikke får nok mat. Så jeg ville tatt det signalet på alvor, og spist mer. Forøvrig må jeg si meg enig med flere her i at det du beskriver ikke på noen måte kan kalles mye mat.
Du bør prøve deg fram. Kanskje er det middagen du bør øke, eller kanskje kveldsmaten, eller kanskje litt på begge. Du skal ikke gå rundt og være sulten.
Jeg synes menyen din ser helt fin ut, men du kan gjerne øke mengden synes jeg. Og ikke vær redd for å spise noe på kvelden om du er sulten.
Du skal ikke gå sulten som sagt,- går ut over forbrenningen, selv om det er bare noen timer til du skal legge deg.
"Regelen" om at alt du spiser etter kl. 1800 legger seg på sidebeina er bare tull og vas..
Kokt egg har jo blitt foreslått her, kanskje ost/skinke/smør-ruller kunne være noe?
Jeg spiser ihvertfall hver kveld, orker bare ikke rumlefølelsen etter at jeg har lagt meg.
Sliter litt med fett kjøtt. Kjøttdeig går greit, men har alltid vært av typen som dissekerer alt kjøtt for synlig fett. Jeg har vært slik fra da jeg var liten, moren min fortalte at jeg brakk meg da jeg så søsteren min gnage på fettranden på koteletten :p. Jeg har kjøpt noen fete pølser i Sverige, så spiser de innimellom.
Hmmm...jeg er likedan. Har blitt bedre, men jeg er ikke så begeistret for nakkekoteletter, fettrenner og diverse. Jeg vet jo at det hadde vært av det beste om jeg/vi fikk i oss litt av det animalske fettet også. Men vi skal jo tross alt trives med den maten vi skal spise også.
Så om det er mulig å bruke stekesjy o.l. i saus så hjelper jo det en del.
Pluss at du legger til med rømme, olje eller meierismør der det trengs:)
Jeg blir også til sider SINNSYKT sulten på kvelden. Jeg synes ikke det er lurt å øke porsjonene, tar heller et ekstra måltid på kvelden. Små hyppige måltider er jo bra for forbrenningen. (noen nøtter, cottage cheese eller en atkinsbar er det jeg pleier å ty til)
Det gjelder mer for lavkalori enne for LCHF. Både for å holde blodsukkeret stabilt og forbrenninga generellt. Kroppen jobber på en litt annen måte når den forbrenner fett.
Men når det er sagt spiser jeg heller flere mindre måltider rett og slett fordi jeg ikke orker å bare spise et par større måltider pr dag. Og fordi hodet mitt trenger å ha de faste rutinene med måten, etter mange rare ting jeg har gjort tidligere... :rolleyes:
Så lenge man spiser seg sånn akkurat passe behagelig mett til hvert måltid, så spiller det ingen rolle hvor store måltidene er, eller hvor mange det er av dem ;)
Klart, dersom man har spist mye høykarbo eller har slanket seg på kaloriunderskudd før så kan det hende kroppen trenger å få trent opp metthetssignalet sitt igjen.
Jeg lærte et triks for flere år siden som hjalp meg veldig, i den grad at jeg ikke lenger trenger å bruke det :): Man forsyner seg med litt mindre enn man tror man skal ha, spiser langsomt, venter ti minutter -er man fortsatt sulten da, så forsyner man seg en gang til. Det kan faktisk ta så lang tid før kroppen oppfatter om den er mett eller ei ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.