Jeg liker veldig godt suppe som er kokt på gammelmåten... med kraftbein, kjøtt, sellerirot, persillerot, gulrot, løk og kål. Slik kraft er også nydelig til sauser.
Jeg lurer på... er det totalt uaktuelt å la gulrøtter koke med i en slik kraft? Gjør det noen forskjell om gulrøttene er med... men at jeg ikke spiser akkurat de selv (men det er jo gulrot i krafta... hvor mye utgjør det?)
Hvordan i all verden beregner man næringsinnholdet i en sånn kraft? Regner sammen alt man har oppi og regner ut ut fra antall liter ferdig kraft? Eller kan man trekke fra litt for grønnsakene som tas ut etter kokingen?
Godt spørsmål :) Jeg har aldri tenkt over at det kan komme karber fra gulrøttene over i kraften, så jeg har bare fortsatt å koke kraft på gamlemåten og hevet gulrøttene etterpå. Det må da være minimalt? Vil tro at det er helt umulig å regne seg fram til antall karber pr liter? Kraften reduseres jo underveis i kokeprosessen også.
Nei, vet du... Tror ikke jeg ville bekymret meg for de eventuelle karbene du måtte få i vannet av å koke grønnsaker i det altså.
Det som er vanskelig er jo å regne det ut... men jeg synes liksom ikke det skal stoppe meg fra å lage slik mat. Det må da være relativt lite karbo pr liter?
Er det noen som kan hjelpe meg å gjette hvor mange karber jeg skal regne pr liter suppekraft?
Hvorfor ikke rekne på 3 måter.
Tell alle carbene i grønnsakene- og rekne med at de forblir i krafta.
Rekne med at alle carbene fosvinner med de grønnsakene du hiver.
Og tilslutt satse på at halvparten forblir i krafta.
Mvh Grovsnus
ha ei god suppe
Jeg aner ikke jeg altså, men jeg hadde nok ikke tatt sjansen på å koke kraft på gulrot, for den blir det mye glykose i som kokt, og kokevannet til gulrot smaker jo litt søtt....
Jeg tror krafta blir like god uten...kok på purre, løk, sellerirot,persillerot..men nå litt senere på sommeren er det jo fint å putte alt det grønne avskjæret fra nye grønnsaker i krafta da! Da kan du jo ha i gresset fra et par gullerøtter..buntet sammen med løpstikke,gresset fra de andre røttene og evnt. andre urter du liker:)
Jeg bruker aldri de hælkokte grønnsakene som jeg koker kraft på...siler av og kaster
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.