Lagde en digg middag i går, hvor en jeg serverte bare "måtte ha" oppskriften på min egen-modifiserte "Mervis Spinatstuing" fra Skaldemans kokebok:
Spinat på svak varme (jeg bruker fryset, i ferdige terninger)
En liten løk, finhakket
Litt ferskpresset hvitløk (2-3 fedd)
Salt
Kvernet pepper
Revet valnøtter (en neve, revet til det er pulverisert)
Kremfløte
Dette rører og putrer og koser seg i et kvarter, og kan stå på middels svak
Til slutt tar jeg litt valnøtter og paranøtter småopphakket, slik at det hele blir litt crispy
Salte og pepre underveis, litt etter smak som Skaldeman ville sagt det
... dette er bare SÅ godt, og kan gå til det aller meste. I går serverte jeg dette som tilbehør til strutsebiffer (kjøpt i Sverige, harryhandel he he), med asparages og en blåbærsaus (litt blåbær pluss kremfløte - eaaasy)
Så et lite spørsmål: Noen som har erfaring med å bruke "vanlig" kokosfett som man kjøper i butikken til steking i jernpanner?
Det var så godt, så jeg lagde en litt ny variant i går. Da hadde jeg litt port salut ost, like før servering hadde jeg spinatstuingen i to små serveringsformer - toppet med mer ost, og gratinerte - 200 grader, grillmodus i cirka 5 - 10 minutter.
Dritbra. Spinatstuing er min nye hit, gleder meg til neste variant jeg kommer opp med ...
Jeg ble litt spinatinspirert i dag og laget en annen variant.
1 pose frossen spinat, tinte i kjele med litt smør.
Hadde ca 1/2 dl fløte i
Avkjøl og pisk inn 3 egg og reven ost. Smak til med det ktydder du liker
Hadde noe kalkunkjøtt som jeg hakket og hadde i bunnen av en ildfast form, hell over "spinatrøren" og strø over med litt mere ost.
Brukte mikroen på full styrke til eggene var stivnet og osten smeltet. Tok 6 min hos meg. Dette ble god middag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.