< Tilbake til oversikten

Vaniljesaus/krem

dingpot sa for siden:

Jeg lagde min egen vaniljesaus til å ha på confectageleen her om dagen, og tenkte jeg kunne dele med dere andre?? Tror ikke jeg har sett oppskrift på dette før, så: here we go:

vanilljesaus 2 porsj:
1 egg
1 dl kremfløte
smak til med vaniljeekstrakt eller essens (brukte rundt 10 dråper selv) og søtning

Pisk eggene sammen med kremfløten (ikke til skum, bare for å få en jevn suppe). Tilsett smaksstoffene og kok opp til det blir tykt.

Skal du ha vaniljekrem, går det sikkert an å doble mengden egg, eller du kan piske krem og vende vaniljesausen inn i (husk da å tilsette nok søtning og vaniljesmak). Alt etter om du vil ha en fastere eggekrem, eller luftig fløtekrem. Dette har jeg ikke prøvd enda!

Om du lager en "mousse" av vanilljesaus + like deler pisket krem kan man jo kanskje tilsette litt gelatin og få vaniljefromage?? Det går nok an å lage vaniljepudding også av dette på et vis (ved å tilsette gelatin i vaniljesausen). Ja nå babler jeg, men kanskje det kommer noen til gode?? :D

Nille sa for siden:

Namnam :sikle:

Dette skal prøves neste gang !!:p

Havregryn sa for siden:

ÅÅåå..jeg som ELSKER vaniljesaus,kunne drukket det av glass(har gjort det også da men,læænge sia no da:P )...dette var dagens BESTE ide for min del :love:
TAKK!!

Moder'n sa for siden:

Jeg prøvde å lage denne, men den ble så rar i konsistensen og smakte veldig egg. Så jeg laget en ny porsjon, men bare med eggeplommen denne gangen. Den ble kjempegod :) (det blir vel mindre karber også når man kutter hviten?) Brukte frøene fra en 1/2 vaniljestang og en ss splenda til 2 dl kremfløte og 2 eggeplommer.

Borealis sa for siden:

Er da ikke karber i eggehviten? Kun protein, tror jeg...

Moder'n sa for siden:

I følge tabellen på lavkarbo.no er det 1,3 kh pr. 100 gram eggehvite, og 0 i plommen. Så om man kutter hviten i sausen og kun bruker plommen, blir det bare karbene i fløten som teller :p

Borealis sa for siden:

Fine greier!:)

Valeriana sa for siden:

Jeg har selv prøvd meg på noe lignende tidligere og det ble bra. Det blir ekstra godt med ekte vaniljestang og ikke bare essens.

blåbær sa for siden:

Er det noen som har prøvd å steke denne vaniljekremen i ovnen. Noe av det beste jeg vet er pai med bær og vaniljekrem... Hvis dette funker, må jeg bare finne en oppskrift på paibunn jeg kan bruke! Kjenner jeg forumet rett er ikke det så vanskelig... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.