Jeg har gått på ketolysekuren i over 1 mnd nå, og hadde etter 3 uker gått ned omlag 4.5 kg, og følte meg sånn helt ok fornøyd med det. Men har nå stått stille, og for 4 dager siden veide jeg mellom 800 g og 1 kg mer!!! Hjelp... Jeg er i ketose, og er nøye med salat, broccoli etc hver dag i tillegg til egg bacon, kylling, laks,dressinger (hjemlagd m. seterrømme) rømmesaus osv. Nå har jeg ikke turt veie meg, men det er mulig at vekta har minsket igjen. Føler det litt sånn, var på spinning igår, og er fast bestemt på å trene som før nå som svimmelheten har sluppet taket! :)
Føler med andre ord at jeg er flink matmessig. Mon tro om jeg spiser litt for mye, spesiellt på kvelden... Hm...
Uansett, hva er vanlig folkens?? Bør jeg være deppa? Sjefen min gikk ned 4-5 kg første uka!!!! Og har tatt av 18 kg totalt siden januar. (vedlikehold de siste 2 mnd...) Må vel kansje bare innse at vi alle er forskjellige og ting tar tid for noen?
Ville satt pris på om noen av dere kan komme med egne erfaringer, visdomsord, og ev. en liten pekefinger til meg:p
Hvor mye veier du og hvor høy er du? Ser dessverre en økende tendens til at folk som egentlig ikke er overvektige fortviler over at de ikke går ned. Lavkarbo gir ikke automatisk vektnedgang, men stabiliserer vekten. Om du ikke er egentlig overvektig kan det være kroppen din er fornøyd.
Hvis du er overvektig, hvor ligger du i forhold til menssyklusen? Jeg går alltid opp mellom 1 og 2 kg i dagene før mens, holder meg der mens jeg har mensen og bruker noen dager etterpå til å gå ned igjen. Dette er bare vann, men irriterende likevel, siden jeg innimellom blir litt sur før jeg kommer på det.
Kropper er forskjellige, så det er helt normalt at det tar lenger tid for noen enn for andre. Dette er heller ingen vidunderkur, og tendenser er at de som har mest å ta av går ned raskere enn de som har mindre å ta av, men her heller finnes det ingen absolutt. Du går ned i et tempo som passer kroppen din.
Det betyr bare at sjefen hadde mer vann i kroppen ved oppstart enn det du hadde :D Det som forsvinner første uka er stort sett bare vann. :ja:
Forøvrig kan salt mat (baconcrisp, spekemat o.l) føre til litt vektoppgang. Det er bare vann og forsvinner igjen. Og pepsi max binder vann for min del... :rolleyes: Men husk at det er gjennomsnittet som teller, ikke de daglige variasjonene.
1: Veide 99kg (!!!!) og er 170 høy... Så det er ikke vekta det står på! :D
2: Nærmer meg mens nå, den tanken har faktisk streifet meg!! :p
3: Joda, vi er alle forskjellige... Jeg har trent masse det siste året men vekta har ikke rørt seg, 97 kg jevnt, uansett, forsøkt å kutte ut snop, salt etc... De to siste kg kom i påska, da kosa jeg meg vel vitende om at jeg skulle starte på kur;) Så forventningene mine har vært kjempestore til ketolysekuren! Men føler at kroppen min "nekter" å gi skikkelig slipp på kg. Men for all del jeg har jo tatt av noe, og det er jo et enormt fremskritt:)
4: Frokost, 2 egg og 60-75 g bacon ca, eller en halv omelett med fløte pepperoni og ost. (totalt 4 egg.) Lunsj: salat ml 85-100 g og innimellom litt agurk, blomkål, sukkererter, tomat i tillegg, og kylling, bacon, ev. fetaost. Prøver å variere mye på salaten... Innimellom karridressing, el hvitløksdressing, olje og vineddik. Middag: 200 g laksefilet, 100 g broccoli, 70-100 g rømmesaus, eller kjøttdeig fløte, litt creme fraishe gratinert i oven med broccoli. Kvelds: hm... Litt forskjellig, salat igjen, egg, baconcrisp spiser jeg endel av, og noen sjokoladebiter, mørk cavalier.
Oki... Er jo glad i baconcrisp (må ha liggende;)), spekemat åsså... Hehe, men drikker MYE vann da me tanke på saltet. Skal merke meg at det du sier om gjennomsnittet som motivasjon når det går trått!
Hei Jente! :) Synes du spiser for mye salat jeg, og for lite fett kjøtt. Laksefilet er jo veldig magert? Kanskje noen flere koteletter i løpet av dagen hadde vært susen? Jeg spiser primært fett kjøtt (-og hurra, det er grillsesong!) til minst to av dagens måltider, salatgreiene er bare pittelitt attåt, litt tilbehør. Max 2 dl salat pr måltid hos meg da. Jeg går ikke ned hvis jeg spiser for lite animalsk fett.
Oops! Dette kan helt klart bremse nedgangen din kraftig. :o Dette kan ihvertfall ikke jeg spise.
Drikker du nok vann? Du SKAL drikke minst 3 liter i døgnet hvis ikke vil ikke denne typen fettforbrenning fungere optimalt. Det å brenne kroppsfett er en kostbar prossess for kroppen; den trenger mer vann enn til karboforbrenning.
Jeg sliter med akkurat det samme. Gikk ned 4,5 kg og stoppet opp. Ned 0,2 opp igjen 0,6 og ned 0,4 igjen. Dette er de 3 siste ukene. Regner også med at kroppen min bare trenger tid på å ta seg inn igjen. Men kjedelig er det. Jeg vet at jeg kanskje ikke er like flink til å drikke - så der er vel kanskje mye av mitt problem....
Så vi er flere med akkurat det samme problemet. Vi får bare backe hverandre opp og holde ut - så mister vi sikkert kiloene etterhvert vi også:)
Du har gått ned 4.5 kg på en måned enda du har spist både sjokolade og baconsvor! Det synes jeg er BRA! Litt opp og ned er helt normalt, og kan også ha noe med menssyklusen å gjøre.
Du har fått gode råd over her.
Gi kroppen tid, så skal du se vekta rører på seg, kroppen er ikke en maskin som gjør nøyaktig det du sier til den;)
Vær så snill å ikke stress, folkens. Stressituasjoner gjør ofte at kroppen blåholder på det fettet den har. Dessuten tror jeg ikke at lavkarbo er noe man bør begynne med de siste fjorten dagene før bikinisesongen, for å si det sånn :rolleyes: Ikke ment direkte til trådstarter, altså. Bare sånn generelt. Lavkarbo funker fordi det er et stabiliserende kosthold. Men vi kan ikke bestemme sjøl hvor lang tid kroppen vår trenger på å stabilisere seg. Det må kroppen egentlig bare få bestemme sjøl.
Uff, jeg fikk det til å høres ut som at jeg alltid spiser sjokolade og baconcrisp til kvelds jeg, hehe... Jeg spiser mat ( igår kyllingfilet stekt i masse fett fra bacon, fløte og masse smeltet ost:)), men avrunder innimellom med noen sjokoladebiter feks... Men ser jo at for flere av dere så fungerer det dårlig med sjokolade. Da får jeg prøve å la være:o Jeg eeeelsker den mørke sjokoladen og de 4-8 rutene per dag kommer jeg isåfall til å savne. Tror du/dere at det virkelig har så mye å si?
Men igår hadde jeg trent og kom hjem kl 20 og ikke spist middag, så da måtte jeg ha noe mat i meg. Smågnafsing på kveldene er nok mye gammel vane... Har du/dere et bestemt klokkeslett dere ikke spiser mat etter?
Forstå meg rett, men godt å høre at man ikke er alene! Jepp, er med på å backe opp jeg;) Er egentlig fornøyd og forstår at det tar tid osv... Men vil jo at det skal skje litt fort siden man hører diverse om andre... Sjefen min sto forøvrig stille på 9 kg... Men har nå gått ned 18 kg og er så slank som aldri før (les.bunaden fra konfirmasjonen er for stor!) Og hun har ikke vært nøye med vanndrikking, og mye fett engang... Så vi er forskjellige, men det FUNKER, man må vel bare finne sin "sti" :)
Sjokolade; Ja, jeg tror det har mye å si. Vi teller ikke kalorier, for en kalori er ikke en kalori. Det er ikke det samme hva man putter i seg, så lenge det tilsammen ser bra ut. Alt du spiser og drikker påvirker deg i en mindre og/eller større grad. Desverre - og heldigvis :)
Jeg har ihvertfall ingen regler for når jeg ikke skal spise, men jeg prøver å ha som regel at jeg spiser når jeg er sulten - fordi jeg er sulten. (men det er lettere sagt en gjort, altså... :o)
Vær så snill å ikke stress, folkens. Stressituasjoner gjør ofte at kroppen blåholder på det fettet den har. Dessuten tror jeg ikke at lavkarbo er noe man bør begynne med de siste fjorten dagene før bikinisesongen, for å si det sånn :rolleyes: Ikke ment direkte til trådstarter, altså. Bare sånn generelt. Lavkarbo funker fordi det er et stabiliserende kosthold. Men vi kan ikke bestemme sjøl hvor lang tid kroppen vår trenger på å stabilisere seg. Det må kroppen egentlig bare få bestemme sjøl.
Ønsker å understreke at jeg startet 28.april, og er bosatt i Tromsø, så er ennå langt unna bikinisesongen:p, og ja leste at det ikke var ment direkte til meg, måtte bare understreke det:)
Men skal bli flinkere til å berolige meg selv med at ting tar tid! Og at der bare er å stå på! Har ikke lest linken ovenfor, men skal gjøre det.
Opptil 8 biter synes jeg virker mye. Da får du ganske mye kunstig søtning.
Selv spiser jeg 50 gram hjemmelaget sjokolade hver dag. I denne porsjonen er det bare 12,5 gram Freia premiun 86 %. Litt over en rute. Hvis du vil prøve finner du oppskrift her inne. Tråden heter "Geniale sjokoladebiter".:)
[quote=Areola;727009]Sjokolade; Ja, jeg tror det har mye å si.
Uff... Ok... Kansje trappe kraftig ned på det allerede "lille" jeg spiser av sjokolade... Er jo tross alt på diett noe man lett glemmer på Ketolysekur fordi vi spiser så mye godt;)
Traff akkurat en kunde i butikken som har gått på kur i ca 2 uker lengre enn meg, og hun hadde gått ned 5.5 kg, så da er det håp:p
Hjemmelaget sjokolade? Lette og fant oppskriften. Så det var noen som hadde hatt kokos i - er det ok?? Hvor mye karber er det i en slik porsjon tro?? Noen som vet? Så det også var diskusjon på delfiafett og cocosa. Jeg har ikke greie på dette - hva bør man velge?
:pHar ikke spist sjokolade i heeele dag:p Så vet dere det;-))) Men litt baconcrisp siden det er lørdag må til... Jeg gir meg ikke, hadde en oppmuntrende samtale med svigerinnen til sjefen min som har tatt av 15-16 kg med ketolysekuren. Og hun tipsa meg om løvbit, så det hadde vi til middag med diverse woka grønnsaker, og fjordland bernaise saus. MMMMMMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmmmmmm sier jeg bare, det smakte virkelig;)
Ønsker alle en fortsatt god pinse! Og takk for så mye bra resopns og innspill, setter jeg stor pris på.
Skulle gjerne svart deg, men jeg er så fersk her inne at jeg har ikke svar å gi... Får håpe noen andre kan svare deg, og for den saks skyld meg og her;)
Takk for det :). Håper noen vet og kan svare når de har muligheten.
Fjordland bearnaise - var det lite karber i den??? Jeg står stille og må visst belage meg på å gå på kuren lenge, så litt saus hadde ikke vært å forakte :).
Noen sier at krydder er partystopper - noen som vet det?? Hva med chili???
Den skal visstnok innehodle 2,2 gr karbo pr 100g eller noe sånn. Men hvorfor spise noe som smaker papp og stort sett er lagd av E-stoffer når sausen kan lages fra bunnen på 2 minutter? Finnes mange bra oppskrifter på bernaise her inne.
Takk for svar:). Får lete litt og prøve meg fram på både krydder og sauser. Jeg går opp og ned 1 kg og står dønn, så det må være noe jeg spiser som gjør at jeg legger på meg.
Tror det er baconcrisp bl.a. som jeg spiser litt av i helga. Kroppen binder vann med en gang. Kanskje jeg drikker for lite også, så jeg ikke får skylt dette ut.
Men en gang så må det vel slippe.
Jippi, imårrest viste vekta minus 4,5 kg igjen!!!!!!! Enda jeg spiste både sjokolade og baconcrisp til kvelds pga kino! Men drakk MYE vann, og passa på å få i meg mye fett iløpet av dagen, for ikke å snakke om mosjon:-) Jeg, lille jenta mi og noen gode naboer gikk en forblåst tur innigjennom tromsdalen, herlig!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.