< Tilbake til oversikten

Svensk professor advarer mot is

Carisma sa for siden:

Nei, ikke for de fleste av oss, men desverre for veldig mange "der ute" :rolleyes:

Gracella sa for siden:

Men fyren er visst totalt uvitende om at det går an å lage isen selv, og dermed unngå alt sukkeret...!!!
Jeg er så glad for at jeg oppdaget dette forumet ;).

frustrert frue sa for siden:

Hvordan lager du den selv da?
Prøvde jeg men den ble så vondt og hard.Da jeg lot den stå fremme litt smeltet den liksom.brukte fløte eggeplomme og sukkererstatning.

Alkazelters sa for siden:

Gelatin er et fint hjelpemiddel for å få til isen bedre.

Gracella sa for siden:

Jeg lager is av
1 dl fløte
ett egg
en god neve frosne bringebær (jordbær eller blåbær)
splenda eller sukrin
Har alt i en stavmikseblender og kjører på full guffe til alt er en softismasse.

Den er kjempegod å spise med en gang, men blir steinhard i fryseren.
Sist prøvde jeg å ha gelatin oppi, men det ble ikke bedre....
Hvor mye gelatin (hvor mange gelatinplater altså) ville du brukt til en slik posjon??

Vil isen kanskje bli litt mykere om jeg er flink til å jevnlig røre om i isen mens den fryses inn??

Nannah sa for siden:

Superlett! Kjør frossene bringebær i hurtigmixen med fløte og evnt litt søtstoff.
Deilig softice på no time!!

Carisma sa for siden:

Det kan nok hjelpe.
Forøvrig har jeg lags isen som står i lindbergboka flere ganger, hvor hvitene piskes til marengs først. Den blir ikke så hard som annen is jeg har prøvd. Kanskje det kommer av all lufta som piskes inn?

trillian78 sa for siden:

Den blir definitivt mykere av å ha ørlittegrann alkohol oppi. Har tidligere prøvd med likør (cointreau) som ikke egner seg så godt på lavkarbo ettersom at likør er fullt av sukker. Men har lurt litt på om det ikke kunne funke med litt cognac for eksempel.

Dessuten forhindrer alkoholen at det dannes iskrystaller. Noe som er veldig vanlig i hjemmelaget is.

Ellers ville jeg gått for hyppig røring ja :ja:

LineJM sa for siden:

Konjakkis med ristede hasselnøtter :love:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.